kastcontrole vragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: kastcontrole vragen

Bericht door Jaap v.Popering »

Astrid Schoots schreef:Dag Hennie,

.
Dus lijkt me in dit geval de suggestie om voor de zekerheid toch apifonda te geven sowieso niet aan de orde.

Astrid
citaat Bijenhoudster
Ik heb vragen n.a.v. wat ik gisteren tegenkwam bij oxaalzuurbehandeling.

* Wat zegt het dat een volk in de onderste BK zit? (bijv i.v.m. voer)

Astrid ik weet niet of jij goed gelezen hebt maar ; gisteren met oxaalzuur behandeld " Wanneer de bovenbak vol met voedsel zit , mag ik toch wel aannemen dat zij dit gezien of gevoeld had . :roll:

Jaap v P
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Tja Jaap, dat weet ik niet. Dat zal ze zelf moeten beantwoorden.
Maar, met alle respect, aan de aard van de andere vragen af te lezen zou zoiets weleens onopgemerkt kunnen zijn..
(Bijvoorbeeld: "of een volk op twee straatjes kan overleven", terwijl haar duidelijke foto's laten zien dat het volk op minstens 5 ramen zitten.
En "of er genoeg voer is", terwijl het volk nog mooi voorin de kast zit, dus voldoende voer heeft).

Mijn 'voerervaring' is heel eenvoudig: als er 's winters in de bovenste bak geen bijen zitten, dan zitten de bijen diep, omdat het bovenin vol voer zit.
Of de bijen zijn foetsie - maar dat had ze bij het oxaal druppelen wel gemerkt en ons geschreven..
Astrid
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

wat is er volgens jou dan voor verschil tussen droog suikerdeeg en opgeslagen voer?
Het opgeslagen voer bevindt zich op de plaats waar de tros zich bevindt; in het geval van "bijenhoudster" in de onderbak. het deeg wordt aangeboden bovenop de bovenbak; het volk moet haar activiteiten verhogen en ernaar toe om het binnen te halen en dit werkt alsof het van buiten wordt aangeboden; dit stimuleert de broedaanzet op een moment, dat dit niet aan de orde mag zijn; de winter is nog te jong om al een situatie te creëren die normaal na de reinigingsvlucht zich voordoet.
Afbeelding
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Als aangebode suikerdeeg niet met de tros in contact is zullen de bijen er nu geen gram van ophalen.

ad staals
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Onnodige nieuwsgierigheid en ongerustheid van een beginnend imker, heel normaal.
Blijf bij de bijen weg, zet u in de zetel en lees een goed bijenboek.
Verder belast apifonda de ingewanden veel meer dan de inwinteringssiroop. Als de bijen zich vanaf de toediening regelmatig kunnen ontlasten, heb je geen problemen maar als we nog zo een paar weken krijgen zoals de voorbije dan is het toch niet ideaal. We hebben al wel een winter achter de rug maar denken al te snel dat hij voorbij is.
Wie nu voedseltekort heeft, na een een maand december zonder al te veel verbruik, moet zich vragen stellen over zijn methode van inwinteren, antwoorden vind je o.a. in dat boek.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Laat ik nog een keer reageren .

Astrid

Ik kan in de verste verte niet geloven dat iemand een bak optilt , en een ( HK ) 10kg weegt , en dan op dit forum vraagt of er wel voldoende wintervoer in aanwezig is . Ten tweede als een volk niet voldoende ingewinterd is komt het meerdere keren voor dat aan de achterzijde van de kast minder is opgeslagen , is dus NOOIT op de varroalade te zien of er voldoende voer inzit , zonder de verdere situatie te kennen .

Hennie

Je kunt duidelijk lezen dat ik geschreven heb ; ;Apifonda " op de tros neer te leggen , .

Duidelijker kan ik toch niet zijn denk ik , , en dan volgt er geen verhoging van broedaanzet .

Ad , zijn bijdrage kan ik volledig onderschrijven .

Marc

Ik ben geen beginnend imker , en wij doen een winterbehandeling tegen de Varroa , Jij niet , maar je bent niet bereid om jou handelingen op dit forum te vermelden ( zie andere topic ) wij hebben daar dan ook niets aan . Als je dan een behandeling doet en hebt twijfels over het voedsel , is er niets beter dan een zak opifonda boven op de tros neer te leggen , wat meestal later blijkt niet nodig geweest te zijn .
Jij stelt dat de Bijen dan meer moeten ontlasten en dat ben ik niet met je eens , of mijn Bijen nu voedsel tot zich nemen uit een zak apifonda of uit een raat , best mogelijk dat uit een raat meer ontlasting overblijft in de bij vanwege het voor de bijen ( op deze leeftijd ) onverteerbare stuifmeel .

Over voedsel tekort kunnen wij kort zijn ; Ik heb in mijn loopbaan verhongerde volken gezien met tien kilo voedsel in de kast . Zeker wanneer hij ingewinterd is met een groot broednest , het volk aan de achterkant komt ,en het wintervoer aan de zijkanten opgeslagen is .

En ; De winter is nog lang niet voorbij , het is pas acht Januari :)

Jaap v P
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Je kunt duidelijk lezen dat ik geschreven heb ; ;Apifonda " op de tros neer te leggen ,
hoe stel je je dat voor, oftewel hoe doe jij dat 2 broedkamers; 20 ramen boven elkaar met alleen een bijenruimte van 8 mm. tussen boven en onderbak; het volk, de tros, nestelt in de onderbak (vrij normaal begin januari) in de bovenbak zit waarschijnlijk voer opgeslagen ( als er ingewinterd is; het meeste voer wordt pas in april geconsumeerd); waar deponeer jij die apifonda "op de tros"??
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Jaap v.Popering
Contacteer:

Oude Essink schreef:
Je kunt duidelijk lezen dat ik geschreven heb ; ;Apifonda " op de tros neer te leggen ,
hoe stel je je dat voor, ; in de bovenbak zit waarschijnlijk voer opgeslagen ?
Wanneer er voldoende voer in de bovenbak opgeslagen is , is ook heel de vraag zinloos , , zoals ik al geschreven heb , bij de behandeling van de vorige dag en het optillen van de bovenbak heb je toch wel enige indruk dunkt mij .

wanneer er geen voer in de zijramen van de bovenbak opgeslagen is , verwijder je zo veel raten vanaf de zijkant tot een stukje van de tros zichtbaar is , en daar deponeer je de apifonda met het opengesneden stuk OP DE TROS .

Jaap v P
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Wanneer de bovenbak vol met voedsel zit , mag ik toch wel aannemen dat zij dit gezien of gevoeld had .
Zo eenvoudig vind ik dat niet. Ik heb met 24,5 kilo per volk ingewinterd. Na de eerste 10 kilo ben ik een maand voor een cursus weggeweest en leek alles weer grotendeels op te zijn bij terugkomst, maar ik ga er vanuit dat niet alles daarvan op was + die extra 14,5 kilo.
Die bovenste BK was toen voor mij onmogelijk nog op te tillen zo zwaar. Die indruk had ik nu niet, maar ik heb nu niet getild ik heb gekiept. Dat is anders. En zoveel ervaring met gewicht van een BK heb ik niet dat ik dat in kan schatten. Ik heb mijn bakken van verschillende materialen dat verschilt al met gewicht. Dat over het voelen.

Dan het zien, ik heb geen idee wat en hoe ik iets kan zien zonder dat de ramen eruit gehaald worden. Dat wil ik dan graag horen.

Ik ga na alles hier gelezen te hebben er vanuit dat er in de bovenste BK voer zit, misschien minder dan destijds direct na het inwinteren omdat ze toen nog vlogen en dat opaten misschien. Ik heb het idee dat hij minder zwaar was dan toen hij niet te tillen was maar misschien nog zwaar genoeg om er voer in te hebben…. En misschien zeg ik nu wel onzin.

(Bijvoorbeeld: "of een volk op twee straatjes kan overleven", terwijl haar duidelijke foto's laten zien dat het volk op minstens 5 ramen zitten.
Een van mijn kasten is natuurbouw. Ik heb al eerder geschreven dat ze de raten steeds aan elkaar bouwen. Het is dan ook erg lastig om in de straatjes te kijken. Ik zag heel duidelijk bijen bovenin op 2 straatjes. Daarnaast zag ik nog een enkele bij lopen maar dat leek niet op die 2 straatjes. Ik ging er dus vanuit dat ze op 2 straatjes zaten, heel misschien 4 maar dan zouden die al onderin de bak moeten zitten wat ik niet kon zien. Ik ben voor de zekerheid met de behandeling van 4 straatjes uitgegaan. Al weet ik niet of dat behandelen dan goed is gegaan omdat ik de bijen als die onderin zitten dan misschien niet bereik maar het op het raat valt. Ik wist niet hoe ik de lade (foto) moest beoordelen. Het viel mij op dat het breder was dan 2 straatjes, maar er ligt maar een heel kort stukje was per straatje. Zitten ze daar dan ook of hebben ze daar even gegeten. Maar als jij zegt dat er duidelijk te zien is dat ze op meer dan 2 straatjes zitten dan ben ik daar erg blij mee.

En "of er genoeg voer is", terwijl het volk nog mooi voorin de kast zit, dus voldoende voer heeft).
Ik dacht ze zullen toch wel genoeg voer hebben gehad, maar de eerste keer was het ook grotendeels op in 1 maand, hoeveel hadden ze al weer op voor ze op een tros gingen zitten, dat weet ik dus niet. En ik zie dat op de foto’s van de vorige keer de was in het midden lag en nu verder naar achteren. En ik weet niet hoe ver de was naar achteren kan vallen. Ik heb 4 verschillende bodems en bij allemaal heb ik een rooster erin gemaakt. Dat lukte niet altijd door de bodemconstructie tot achter in de kast. De winter duurt nog wel even en ik vroeg mij af of ze dan al niet ver naar achteren zitten. Wat er af te lezen is.

Tot zover de uitleg hoe ik tot mijn vragen kom.
Als er iemand foto’s heeft waaruit iets duidelijk af te lezen is. (bijv. voer tekort, maar ook andere dingen) dan vind ik het fijn als die foto’s geplaatst worden.

En nee ik volg hier geen internetcursus bijen houden. Ik heb een beginners cursus gevolgd, een bijengezondheidscursus, diverse lezingen bijgewoond, boeken gelezen en ik begin in januari met een koninginneteelt cursus (niet dat ik daar als beginner aan toe ben maar omdat ik wil leren). Dit is mijn eerste seizoen, ik ben een beginner, alles is nieuw voor mij. En ik zie jullie allemaal als mijn mentoren. En er vanuitgaand dat ik niets weet of mij iets niet opvalt is altijd beter dan dat ik iets wel gezien of gevoeld zal hebben. Als ik het wel weet misschien een andere beginner niet. Ik ben altijd wel blij met beginnersvragen en jullie antwoorden.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Ik heb met 24,5 kilo per volk ingewinterd. Na de eerste 10 kilo ben ik een maand voor een cursus weggeweest en leek alles weer grotendeels op te zijn bij terugkomst, maar ik ga er vanuit dat niet alles daarvan op was + die extra 14,5 kilo.
Bijna 25 kilo als inwintering is erg veel, maar uiteindelijk gaat het erom wat er aan voer over is tegen dat de winter komt.
In de zin is het goed dat je merkte dat die eerste tien kilo alweer snel op was. Want in veel streken in Nederland is het na de lindebloei echte armoe voor de bijen: wat je dan voert (of beter: dan als honing laat zitten) is niet voor de winter, maar voor de nazomer zelf.
Aan die overige 15 kilo kun je in principe genoeg hebben voor de winter.
Die bovenste BK was toen voor mij onmogelijk nog op te tillen zo zwaar. Die indruk had ik nu niet, maar ik heb nu niet getild ik heb gekiept. Dat is anders. En zoveel ervaring met gewicht van een BK heb ik niet dat ik dat in kan schatten.

Gewicht voelen is lastig. Gewoon vaak oefenen, en dan ga je er feeling en geheugen voor ontwikkelen. Zelfs bij kiepen kan je dan het gewicht voelen.
Maar geloof me, een lege bak had je gemerkt.. daar wil ik Jaap graag gelijk in geven ;-)
Dan het zien, ik heb geen idee wat en hoe ik iets kan zien zonder dat de ramen eruit gehaald worden. Dat wil ik dan graag horen.
Je kan langs de ramen naar beneden kijken en de verzegeling zien, maar zelfs helemaal boven aan de zijkanten zie je de verzegelde honing opbollen.
Ik ga na alles hier gelezen te hebben er vanuit dat er in de bovenste BK voer zit, misschien minder dan destijds direct na het inwinteren omdat ze toen nog vlogen en dat opaten misschien. Ik heb het idee dat hij minder zwaar was dan toen hij niet te tillen was maar misschien nog zwaar genoeg om er voer in te hebben….
En misschien zeg ik nu wel onzin.

Nee hoor, je slaat de spijker op de kop
Een van mijn kasten is natuurbouw. Ik heb al eerder geschreven dat ze de raten steeds aan elkaar bouwen. Het is dan ook erg lastig om in de straatjes te kijken.

Ik heb ook natuurbouw op 35 mm, maar er blijft altijd voldoende bijenruimte over! Hier en daar zit een dwarsverbindinkje voor de stevigheid of een bruggetje door raatwelving, maar de straatjes blijven zichtbaar op de onderplank - tenzij het rooster vol ligt met dode bijen.
Ik zag heel duidelijk bijen bovenin op 2 straatjes.

Een tros is in principe eivormig/rond, dus je ziet bovenin niet altijd de volle breedte. Dat kon je wel mooi zien op je foto's van het wasmulpatroon.
..maar er ligt maar een heel kort stukje was per straatje. Zitten ze daar dan ook of hebben ze daar even gegeten.
Maar als jij zegt dat er duidelijk te zien is dat ze op meer dan 2 straatjes zitten dan ben ik daar erg blij mee.

Hoe kouder het is, hoe compacter de tros en hoe minder beweging in de tros.
Zelfs een flink volk kan dan maar de halve lengte van de ramen bezetten, dus 'korte wasmulstraatjes' maken.
En nee ik volg hier geen internetcursus bijen houden. Ik heb een beginners cursus gevolgd, een bijengezondheidscursus, diverse lezingen bijgewoond, boeken gelezen en ik begin in januari met een koninginneteelt cursus (niet dat ik daar als beginner aan toe ben maar omdat ik wil leren). Dit is mijn eerste seizoen, ik ben een beginner, alles is nieuw voor mij. En ik zie jullie allemaal als mijn mentoren.
Goed zo, ga zo door, dan kom je er wel.

Astrid
Plaats reactie