Hamamelis jelena

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hamamelis jelena

Bericht door Oude Essink »

Op de homepage van het forum staat de Hamamelis mollis ( Chinese Toverhazelaar) afgebeeld. De meeste Toverhazelaars die wij bij ons aantreffen zijn cultivars van de Oost-Aziatische tak en komen uit China of Japan.
De Hamamelis X intermedia zijn hybride kruisingen van beide voornoemde Aziaten. De fraaiste exemplaren met oranje- en rood schakeringen in de kroonblaadjes worden geteeld in het arboretum Kalmthout in België ( de moeite van een bezoekje waard!!) en zijn dan ook veelal vernoemd naar de oprichters van het park. Zo de hier afgebeelde Hamamelis Jelena.

hennie oes
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Hamamelis jelena

Bericht door wilde »

Hennie, smaken mogen verschillen denk ik. Ik vind de rode soorten niet mooi. Ik heb voor deze heesters helaas niet de juiste grondsoort. Ik had enkele jaren geleden een geel bloeiende intermedia gekocht, een paar pakken rhododendron-grond door de klei gemengd en de heester geplant. Vermoedelijk heb ik deze in het eerste jaar te weining water gegeven en deze is dood gegaan. Vorig voorjaar kocht ik een nieuwe om het nog eenmaal te proberen. Als die het ook niet volhoudt stop ik ermee. De struik bloeit nu en op 16 januari vlogen er veel insecten op, maar hoofdzakelijk vliegen, waaronder blinde bijen. Enkele honingbijen probeerden het wel maar waren niet in de bloemen, die sterk geurden, geïnteresseerd. Als het wat warmer wordt lukt het misschien beter.

http://www.ahw.me/p4/honingbij799b_hamamelis.html
Albert de Wilde
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Hamamelis jelena

Bericht door Oude Essink »

Hallo Albert,
Ben het , wat schoonheidwaardering betreft, geheel met jou eens; op de homepage schreef ik dan ook:
De Chinese Toverhazelaar ook Zachte Toverhazelaar genoemd (Hamamelis mollis) komt uit China (1879) en is verreweg de mooiste van allen
.
Maar smaken verschillen en de Kalmthout varianten zijn soms verrassend. Hoe de drachtwaarde van de kruisingen zich verhoudt tot die van de oorspronkelijke planten, weet ik niet uit ervaring; ben dan ook benieuwd of jouw bijen er nog op bezoek gaan. dank voor jouw reactie en foto.
Plaats reactie