Koninginnenteeldag 2011
-
- Contacteer:
Re: Koninginnenteeldag 2011
Nosema Ceranea is voor het eerst gevonden op Terschelling
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Goed bestrijden is zo rekbaar als elastiek . Ik bestrijd al jaren effectief , en heb ook nooit verdwijnziekte .LWPisa schreef:Bijvoorbeeld...of het door de plek komt of door wat de imkers op die plek doen...
Sommigen...jij niet dus, bestrijden goed en hebben toch sterfte...anderen, waaronder misschien jij...bestrijden niet goed en hebben toch geen sterfte...
Op basis van wat 1 of een paar imkers overkomt zijn geen conclusies te trekken.
L
Jaap v P
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Lennard graag de defnitie's van
wintersterfte
en
verdwijnziekte
Ik dacht dat dit een begrip vandaar dat ik deze vergissing maakte.
wintersterfte
en
verdwijnziekte
Ik dacht dat dit een begrip vandaar dat ik deze vergissing maakte.
!Hans.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Bij de verdwijnziekte zijn alle bijen van een bijenvolk al in het najaar (dus voor de winter) ineens verdwenen.
-
- Contacteer:
En is het voor Romée ook te vroeg om ( midden in een vorstperiode ) te stellen dat er weinig winter sterfte is , wachten tot half Maart .Albert Stoter schreef:Bij de verdwijnziekte zijn alle bijen van een bijenvolk al in het najaar (dus voor de winter) ineens verdwenen.
Jaap v P
- Albert Stoter
- Contacteer:
Gister ontving ik (als een van de deelnemers aan de Monitor) via email vanaf Romee de resultaten over de winterperiode 2009-2010.
Ik vermoed daarom (ik was er niet bij) dat Romee over de voorgaande winter heeft gesproken.
Ik vermoed daarom (ik was er niet bij) dat Romee over de voorgaande winter heeft gesproken.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
L.S.,
Het rapport gaat over de wintersterfte 2009-2010.
Wintersterfte = aantal volken dood in april als percentage van het aantal levende volken in oktober.
Verdwijnziekte = het volk wordt aangetroffen met (voldoende) voer, eventueel broed maar (vrijwel) zonder bijen die bij een eerdere inspectie wel aanwezig waren. Hierbij bevinden zich geen dode bijen in het volk of in de buurt van het volk.
L
Het rapport gaat over de wintersterfte 2009-2010.
Wintersterfte = aantal volken dood in april als percentage van het aantal levende volken in oktober.
Verdwijnziekte = het volk wordt aangetroffen met (voldoende) voer, eventueel broed maar (vrijwel) zonder bijen die bij een eerdere inspectie wel aanwezig waren. Hierbij bevinden zich geen dode bijen in het volk of in de buurt van het volk.
L
-
- Contacteer:
Het is hier wel niet de goede topic maar vanwege de discussie . Aan degene die artikelen in de bijenbladen schrijven . Of het mogelijk is om hier iets over te schrijven , omdat naar mijn mening dadelijk met de opgave van dode bijenvolken er geen duidelijk verschil gemaakt wordt tussen dode bijenvolken en verdwijnziekte en zodoende de getallen vervuild zijn .LWPisa schreef:L.S.,
L
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
In de laatste vragenlijst werd er onderscheid gemaakt:
vraag 5: Hoeveel van uw dode volken verdwenen tussen 1 oktober 2009 en 1 april 2010 zonder dode bijen in de kast of op de stand?
Met de antwoorden op de vragen hoeveel volken er aanwezig waren op 1 oktober en 1 april kan dan worden berekend hoeveel er weg zijn met verdwijnziekte kenmerken.
L
vraag 5: Hoeveel van uw dode volken verdwenen tussen 1 oktober 2009 en 1 april 2010 zonder dode bijen in de kast of op de stand?
Met de antwoorden op de vragen hoeveel volken er aanwezig waren op 1 oktober en 1 april kan dan worden berekend hoeveel er weg zijn met verdwijnziekte kenmerken.
L