drijfvoer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jos
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 okt 2007, 21:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

drijfvoer

Bericht door jos » wo 09 feb 2011, 19:07

Ik wil de bijen al een zak drijfvoer geven
Zodat ik met de koolzaat grote volken heb.
Zou dit al kunnen of moet ik nog even wachten.
joskusters

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door petro » wo 09 feb 2011, 19:42

De discussie wel of niet drijfvoeren geheel er buiten houdend,zou ik wel rekening houden met de temparatuur!
Drijfvoeren betekent een groter broednest wat warm gehouden moet worden en dat is met(vooral 's nachts)de
temparaturen van nu niet of bijna niet te doen.
Petro

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Dirk Blanken » wo 09 feb 2011, 19:47

Dat zou heel dom zijn Jos,
Als je de volken goed en gezond hebt ingewinterd heb je voldoende gedaan.
Volken gaan afh. van de afkomst al vrij vroeg broeden te vroeg vaak omdat ze oorspronkelijk niet komen uit ons grillige klimaat.
Als ze niet helemaal een optimaal eiwit/vetlichaam hebben en de vroege jonge bijen kunnen niet voldoende nieuw stuifmeel opnemen dan worden de volken steeds zwakker.
De bijenvolken hebben van zich zelf al genoeg haast om het nieuwe volk op te bouwen.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Hans van der Post. » do 10 feb 2011, 12:56

jos schreef:Ik wil de bijen al een zak drijfvoer geven [............]
Wat zit er in die "zak"? suiker?
Grote bijenvolken krijg je alleen in een goed drachtgebied (stuifmeel) in het vroege voorjaar!
en niet uit een suikerzak. :be2:
Zoals Dirk al schreef: "Dat zou heel dom zijn Jos"

Als je voert jaag je - bij te lage temperaturen - de bijen de kast uit om voor dat vele broed water te halen.
Ik spreek uit ervaring lepel geen citaten uit boeken op.
Heb het in het begin van mijn imkerschap ook in het voorjaar gevoerd omdat andere imkers in mijn omgeving dit ook deden.
Wat wel in het voorjaar helpt: de zon die een groot deel van de dag op de kast schijnt. Zo worden de raten waar gesloten voer in zit warmer en zijn dan voor in de nachten een "warmte buffer".
!Hans.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Robbert » do 10 feb 2011, 15:35

Waarom in het voorjaar voer willen geven terwijl je dat ook kunt bij het inwinteren. Ik heb 18 kilo i.p.v. 14 kilo suiker gegeven. Wel op twee broedkamers dan. Ze hebben ruim voldoende om te starten. Gisteren zag ik ze trouwens met stuifmeel thuiskomen bij 9 graden. Wat een werklust hebben die dames.

De motivatie van die 18 kilo zit hem in het beginner zijn en niks op voorraad hebben en dan zekerheid hebben om genoeg te hebben mocht een ander volk te kort hebben. We hebben het een aantal maanden geleden ruim besproken waarom het wel of geen goed idee is om 18 kilo te voeren dus die discussie hoeft hier niet opnieuw gedaan te worden.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door marcv » di 15 feb 2011, 22:14

Robbert schreef:Waarom in het voorjaar voer willen geven terwijl je dat ook kunt bij het inwinteren.
Het gaat niet over inwinteren maar over prikkelen. Imkers die op het fruit mikken willen grote volken bij het begin van de bloei en niet pas als alles voorbij is.
Ik heb geen idee of het ook voor koolzaad nog zinvol is. Het lijkt mij in ieder geval nog te vroeg.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Hans van der Post. » di 15 feb 2011, 23:27

Marcv ik wil jou niet bestrijden, maar het idee, dat je grote volken krijgt voor de fruitdracht als je deze volken gaat "prikkelen". Als je gaat drijfvoeren= prikkelen duurt het nog zes weken voordat de bijen die door het prikkelen zijn aangezet(gemaakt) haalbij zijn. Je zult minstens 10 ramen broed van 6 dm2 per raam rond deze tijd in het volk moeten hebben wil je een dracht op het fruit willen binnen halen.
In het verleden heb ik ook gedrijfvoerd - zie boven - maar het haalde weinig uit. Het enige wat werkte is dat bij het begin van de dracht een groot en klein volk samenvoegde. Dat werkte!

Ik woon minstens 250 km noordelijker dan jij. Hier aan de kust is het nu overdag 8 a 9 graden C. Als het gaat zoals het vanaf 1989 gaat (temperatuursprong) zal het fruit rond de derde week van april in bloei komen. - Voor die tijd was dit pas in de eerste week van mei.
Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat elk regio anders is en je daardoor niet een eenduidige antwoord kan geven. :be2:
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Dirk Blanken » wo 16 feb 2011, 17:30

De enige reden om volken nu te voeren is als ze geen voer genoeg hebben.
Dan zou je kunnen zeggen dan heb je ze niet goed ingevoerd.
Vandaag was het weer goed te noemen 9 graden, zon en weinig wind.
Dan wordt er lekker gekakt en schoongemaakt.
Ik winter altijd een aantal MIni-Plus volkjes in op 4 etages of meer vooral die op 4 etages zijn wat moeilijk in te winteren want ze moeten toch ook ruimte onder het voer hebben.
Ik moest er 4 bijvoeren maar dat is niet echt bijvoeren maar ramen bijzetten van de volken die op 5 á 6 bakjes staan.
Eéntje dood waarschijnlijk beroofd want de schimmel stond er dik op.
Ik ga die 4 volkjes ook nog een plak suikerdeeg opleggen met plastic eroverheen en dan een lege bak erbovenop.
Dan redden ze het wel totdat ze op het simplexraam worden gezet half april.
Er zijn ook nog volken die vandaag niet vlogen en dat zijn de besten.
Dirk
dertiende

Babelut
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 14:48
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Babelut » wo 16 feb 2011, 20:44

Ik ken in de fruitstreek toch bekende imkers die jaarlijks prikkelen om sterke volken op het fruit te hebben.
Volken samen voegen is daar verkwisting van volken en moeren. Misschien dat het met carnica bijen niet anders kan, dat weet ik niet.
Lut

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door jasper-k » wo 16 feb 2011, 20:49

beste Dirk,
dus je zegt dat de beste volken nog niet vliegen?
waarom niet?
Zou je me dat uit kunnen leggen, dus waarom niet vliegen en waarom dat dan de beste zijn?

bij mij zag ik ze vandaag namelijk binnen komen met stuifmeel en zag ik wasschilfers op de schuif liggen.
Dit volk zit in een 10 ramer en zat met het oxaaldruppelen op 8 ramen.
Lijkt mij dus een goed volk, maar ik ben maar een beginner dus ik hoor graag je uitleg.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten