drijfvoer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door marcv » wo 16 feb 2011, 21:50

Hans van der Post. schreef:Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat elk regio anders is en je daardoor niet een eenduidige antwoord kan geven.
Daar ben ik het helemaal mee eens en dat wordt door imkers al te vaak vergeten: anders ras, ander (micro-)klimaat, andere dracht, ...

Ik heb kasten (permanent) in de fruitstreek en ik ken in ieder geval een aantal imkers die het prikkelen systematisch toepassen.
Maar blijkbaar is er inderdaad discussie over het nut: zie bijvoorbeeld http://www.konvib.eu/imkertechnieken-ho ... n/269.html (bij maart)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Dirk Blanken » do 17 feb 2011, 10:39

Jasper,
De beste, vaak de grootste volken hebben geen haast omdat ze nog niet zo'n volle endeldarm hebben.
Hoe kleiner een volk overwinterd hoe te meer suiker ze moeten opnemen per bij om de verwarming op de juiste temp. te kunnen houden.
Een klein volk heeft relatief een groter buitenoppervlak(bol) ten opzichte van een groot volk.
Ook maakt het uit hoe gezond een volk is.
Een gezond groot volk vliegt later dan kleinere volkjes die hoognodig moeten poepen.
Dirk
dertiende

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door r0bpl0mp » do 17 feb 2011, 20:55

Raadselachtig vind ik al deze berichten over drijfvoeren, bijvoeren, kilo's voer, kleine volken. Er zijn foto's van straten met bijen, discussies over 1 of 2 broedbakken. Volgens mij is het nog steeds februari en is het fijn dat de temperatuur hoog genoeg is voor een reiningingsvlucht en dat er zelfs al stuifmeel binnenkomt. Daar kijk ik naar en geniet er van. Wat kan ik meer in dit jaargetijde? Er kan nog wel een elfstedentocht komen met die kou in Rusland.
Het is voldoende bekend hoeveel suiker een bijenvolk nodig heeft om te overwinteren. In dat advies kan eens een kilootje verschil zitten maar zo'n tank vol (15 kilo) is ruim voldoende voor een winter die tot in maart duurt. Ook is bekend dat het overwinteren van grote volken veel eenvoudiger is dan kleine. Verstoring is ongewenst maar helaas ontkomen we niet aan het bestrijden van de Varroamijt in de broedloze tijd.
Alle ingrepen die nu noodzakelijk zijn, zijn een gevolg van nalatigheid in het najaar.

Conclusie:
  • Grote volken inwinteren
    15 kilo voer geven op het juiste tijdstip
    Varroa volgens de regels bestrijden
    wachten op een mooie dag in maart voor een eerste controle, misschien zelfs april
Geniet van de winter, geniet van de eerste reiningsvlucht, het eerste stuifmeel, je materiaal op orde maken, een lezing bezoeken, een boek lezen, de fruitteler regelen.
Als het weer zover is, wordt het druk genoeg: voordat je het weet zijn de eerste zwermcellen alweer aangezet.
Bijen hebben op veel andere huisdieren voor dat ze slechts weinig verzorging nodig hebben. De imker kan uitstekend de bijen ondersteunen maar laten we niet voor de bijen gaan denken. Daar zijn ze zelf slim genoeg voor.

Rob Plomp

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 feb 2011, 21:45

r0bpl0mp schreef:Raadselachtig vind ik al deze berichten over drijfvoeren, bijvoeren, kilo's voer, kleine volken.
Ik weet niet hoeveel jaren ervaring jij hebt , maar daar hebben de Imkers het al Heeeeeeeeeel .veel jaren over . :pray:

Jaap v P

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door wilde » vr 18 feb 2011, 14:05

Ik weet niet hoeveel jaren ervaring jij hebt , maar daar hebben de Imkers het al Heeeeeeeeeel .veel jaren over .
Ik imker ruim 30 jaar en heb er in mijn omgeving nog nooit van gehoord dat men zoiets toepast. Er is ook geen discussie over. Het fenomeen ken ik uiteraard wel, maar ik acht het volkomen onzinnig. Als je de bijen goed hebt ingewinterd is drijfvoeren volstrekt onnodig. Te stellen dat je als je veel ervaring hebt (en dat heb ik) veel over drijfvoeren moet hebben gehoord is dus ook onzinnig. Plaatselijk misschien, maar zeker niet algemeen.
Laatst gewijzigd door wilde op vr 18 feb 2011, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Jaap v.Popering » vr 18 feb 2011, 16:50

Ik heb even in de wat oudere ; Groentjes gekeken : In het examen van 31 aug en 4 sept 1920 was vraag 2 van groep 3 ; Het drijfvoeren : wanneer , waarom en hoe .

Jaap v P

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door pieter1 » vr 18 feb 2011, 20:48

Drijfvoeren voor kastimker uit den boze
http://edepot.wur.nl/133395

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Huitema » vr 18 feb 2011, 22:58

In 1961 verscheen 'Het grote bijenboek' van R.P.Groenveld. Op pagina 86 schrijft hij dat er nog steeds imkers zijn die vast geloven dat drijfvoeren helpt. Het is opmerkelijk dat we 50 jaar later nog niet uitgepraat zijn over dit onderwerp. Met Groenveld ben ik het eens dat het niet zo erg is dat die imkers zoiets geloven. We leven immers in een vrij land.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Robbert » za 19 feb 2011, 15:43

pieter1 schreef:Drijfvoeren voor kastimker uit den boze
http://edepot.wur.nl/133395
En er staat nog een gouden tip in ook:
Een veel effectiever wijze van 'broed prikkelen' in het voorjaar is het openkrabben van voerramen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: drijfvoer

Bericht door Hans van der Post. » za 19 feb 2011, 22:40

Het openkrabben van verzegeld voedsel is gelijk aan suikerwater voeren.
Ook dan hebben volken stuifmeel en water voor het dan geforceerde broedaanzet nodig.
Laat je volken het zelf doen: "broed aan zetten" die voor die dan geldende weersomstandigenheden nodig is.

Door te forceren gaan haalbijen bijna in elke weersomstandigheid naar buiten zeker om stuifmeel en water te halen.
Als je ooit een keer hebt gezien dat honderden bijen met stuifmeel aan de poten verkleumt voor de kast liggen neem je je voor: "dit doe ik nooit meer".
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten