De Apisticustag Münster februari2011 was nu voor de 20e keer een enorme happening; groot aanbod van allerlei imkermaterialen voor groot- en kleingebruik; totaal 1700 bezoekers; gezellige aankleding; goed verzorgde lezingen; uitstekende catering.
Uit de vele imkermaterialen kies ik één noviteit, die ik niet zal aanschaffen, maar die toch de moeite waard is om te laten zien :
De magnetische moervanger

Het rugschildje van de moer in de gebruikelijke jaarkleuren heeft een magnetisch laagje; met een vangpen kun je haar snel opvissen en zonder schade transporteren of even apart houden.
De vangstaaf wordt boven het vlieggat gezet en uit de kluwen uitvliegende of binnenkomende bijen klikt de eventuele moer zonder problemen aan het magnetische staafje vast (magnetisch in de hele lengte van de in/uitvliegruimte). Je vangt de moer snel uit een binnenkomende of uitgaande zwerm of bij terugkeer van de bruidsvlucht. Met de drukknop boven op de pen hef je het magnetisme op
Voor mij zou het apparaatje nauwelijks nut hebben; ik vang de moer alleen om haar te merken en dat is dus al gebeurd; bij de kunstzwerm laat ik haar op het raam; en terugkeer van de bruidsvlucht zal ik niet verstoren. Om het apparaatje als hebbeding te bezitten, werkt de prijs belemmerend.