Bijen op zolder?!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jolientje
Contacteer:

Bijen op zolder?!

Bericht door Jolientje »

Beste allen,

Hopelijk kunnen jullie ons wat advies geven!
Wij hebben sinds een week of drie bijen op zolder. We hebben goed gekeken of t echt bijen zijn, maar dat zijn het (geen wespen of hommels).
Het lastige is dat ze op een plek komen waar wij altijd de was hangen (we gebruiken de zolder veel), en ook op de overloop op zolder en soms zelfs op de 1e verdieping of in de hal hier beneden. Het vervelende hiervan is dat ik bang ben dat ze mijn dochtertje van 2 een keer zullen prikken.

Het begon een aantal weken geleden met een bij of twee; inmiddels zijn het er een stuk of twintig per keer (we zuigen ze steeds op).
Soms leven de bijen nog (al lijken ze wat 'versuft') en soms zijn ze al dood of liggen ze halfdood.
Ze kruipen steeds in en op de was.
Mijn man heeft gekeken waar ze vandaan kunnen komen (helemaal bovenin het huis) maar we kunnen niet vinden waar ze vandaan komen. Er staat ook geen raam meer open.
En wat ik erg raar vind is: overleven bijen de winter??! Het vriest en is koud, en toch hebben we bijen!

Overigens willen we ze echt niet zomaar verwijderen/dood maken, maar het lijkt ons dat het handig is eerst te weten WAAR de bijen vandaan komen?
Of kunnen wij een imker bellen en weet die meestal waar ie de bijen kan vinden?
Hebben jullie nog andere tips? We willen er graag vanaf!

Groetjes van Jolien
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijen op zolder?!

Bericht door apiario »

Beste Jolientje,

Een van de belangrijkste gegevens is ....... Waar woon je
1 Alle imkers vinden het heel prettig dat de bijen winterdag blijven leven.
2 Een imker in de buurt zal ongetwijfeld even komen kijken.
3 Het begint toch een beetje voorjaar te worden al zou je dat nu niet zeggen.
4 De bijen hier hebben al volop broed (jonge bijen aan het maken) t,zal bij jou ook het geval zijn.
5 Maak je geen zorgen het komt wel goed. Hier zitten mensen die het naaitje van de kous weten

6 groet
Bertus

^
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Jolientje
Contacteer:

Bericht door Jolientje »

Hallo Bertus,

Bedankt voor de info!
We wonen in Hardenberg. Ik lees dat er hier veel mensen uit Overijssel komen?!
Maar als ik het goed begrijp zitten er een soort van babybijen op onze zolder? :be1:
En als we niet weten WAAR de bijen zitten, kan een imker dan wel langskomen?

Mijn man heeft een collega op z'n werk die volgens hem ook het een en ander van bijen weet (en imker is?), dus die kan hij ook vragen.

Overigens wel leuk om te lezen dat jullie op t forum zo bezig zijn met bijen, zo vol passie.

Groet van Jolien
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Nou ....nee, babybijen bestaan niet. Dan zijn het larven. Maar er kan wel wat activiteit zijn waardoor ze nu te
voorschijn komen. Persoonlijk vind ik wel een beetje vreemd. Als er een zwerm zou zijn aangekomen verleden jaar, dan moet je het al veel eerder hebben gezien. of gehoord. Winterdag zijn er geen volken die zich verplaatsen. Dus moeten ze er al een hele tijd gezeten hebben. denk wel dat bijen wel een heel eind kunnen kruipen. En als ze nu nog leven moeten ze een hele voorraad honing hebben gehad. Dus er moet een flinke ruimte zijn.
Waar ze zitten is ook voor de imker even een raadsel het is zoeken geblazen. Wordt de zolder nu plots verwarmd?
Is het mogelijk dat je een foto maakt van de bijen die zijn gevallen?

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

goede morgen Jolientje,

Je kan ook een kijkje nemen op de volgende site
NBV - De Nederlandse Bijenhouders Vereniging -website.
Naar afdelingen
naar kaartje OV
Hardenberg
Dan zie je drie imkers met tel. en adres

Bertus
Jolientje
Contacteer:

Bericht door Jolientje »

Dank, Bertus; voor alle info.

Ik zal een foto maken en het hier plaatsen. Ik probeer de dode bijen wel zoveel mogelijk op te zuigen.
Ik vind het zelf ook heel raar dat er 'opeens' bijen zijn; we hebben er eerder geen last van gehad. We hebben het ook niet meer verwarmd ofzo, 't is juist dat we de verwarming op zolder nooit aan hebben.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Op de plek waar de bijen zitten, hadden ze eerder zeker ook een uitgang naar buiten. Nu komt een deel waarschijnlijk op een lichtkier af die er eerder niet was. Dat kan gemakkelijk doordat bijv. hout droger wordt. Als de zolder is afgetimmerd met beschot kan daar nu mogelijk een kier in zijn ontstaan, waardoor ze op de zolder komen. Zodra het mooi weer is met een temperatuur van 12 graden of meer, zou ik eens buiten kijken naar het dak. Dan zie je waarschijnlijk bijen vliegen via de oorspronkelijke opening en zou je een idee kunnen krijgen waar ze ongeveer zitten.
Albert de Wilde
Jolientje
Contacteer:

Bericht door Jolientje »

Hallo,

Enkele foto's staan op een van mijn websites (wist niet hoe ik ze hier moest invoegen, vandaar)

Foto's van de bijen:
http://themafeestidee.webklik.nl/page/goed-fout

Groet van Jolien
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Geen honingbijen maar Rosse metselbijen (Osmia rufa). Dat zijn solitaire bijen die in kolonies broeden.
De Fujifilm A920 heeft een macrostand die tot 10 cm gaat. Heb je die toegepast? Het lijkt me dat je veel dichterbij kunt komen. Ik twijfelde tussen honingbijen en Osmia rufa. Iets anders kan het momenteel eigenlijk niet zijn. Jouw foto 030 lijkt me vrijwel zeker een mannetje Osmia rufa (zie 1e onderstaande voorbeeldfoto). Dan zijn het dus geen honingbijen. Let vooral op de lichte haren op de voorkant kop. Die heeft een honingbij nooit. De vrouwtjes van Osmia rufa zijn wat groter. Ze hebben 2 hoorntjes op de voorkant van de kop (zie 2e foto, waar een paring wordt ingeleid). Het mannetje op de 2e foto is al wat lichter: verkleurd door het zonlicht.
Ook vrouwtjes van solitaire bijen kunnen steken. Je moet er dus niet op trappen. Verder zou ik me niet ongerust maken. Het gaat vanzelf over als alles is uitgelopen. Ze zijn enkele weken te vroeg door de opwarming in het huis. Maak ze niet dood, maar veeg ze op en zet ze in de dakgoot of in de tuin.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wilde op di 01 mar 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde
Jolientje
Contacteer:

Bericht door Jolientje »

Wow, ik raak toch wel wat gefascineerd door al die verschillende soorten bijen e.d.
Ik ga ze nog eens van dichtbij bekijken om te zien of het honingbijen of andere bijen zijn, maar je bevindingen zullen ongetwijfeld kloppen.

We hebben er verder nu ook niet echt last van, behalve dat ze de trap afkomen. Ze liggen (nu lagen) inmiddels ook op de overloop 1e verdieping en ze zitten tussen de was. Beide niet handig voor mijn dochter van twee. We willen er dus zeer zeker voor de lente t liefst vanaf.

Ik vermoed dat we pas meer van t nest zullen vinden als het wat warmer gaat worden.

Bedankt voor alle info,

Jo
Plaats reactie