Bijen op zolder?!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Bijen op zolder?!

Bericht door wilde »

Het nest zul je waarschijnlijk niet vinden. Ze nestelen in smalle kieren en holtes, met een stuk of 10 broedcellen achter elkaar. De cellen worden gemaakt van klei. Uit de laatste cellen waar onbevruchte eitjes in zijn gelegd, komen de mannetjes. Die komen dus het eerst uit en ongeveer een week later pas de vrouwtjes.

Voor de imkers onder ons is het misschien aardig om te vermelden dat ook de Osmia rufa last heeft van parasieten, zowel in de vorm van mijten (Chaetodactylus osmiae) als in de vorm van broedparasieten. De broedparasieten zijn bijv. een fruitvliegje, een sluipwesp en de zeldzame koekoeksbij: Geelgerande tubebij (Stelis punctulatissima). Van die laatste bij laat ik hieronder nog een oude foto (2006) uit mijn tuin zien, waarop te zien is hoe zwaar de mijtbelasting kan zijn: vele tientallen, waarschijnlijk meer dan 100 stuks. Ook de uitlopende koekoeksbij krijgt dus de mijten mee. Op de paringsfoto die ik eerder gaf is ook een enkele mijt te zien, maar soms is het echt bar en boos. Ze zuigen geen bloed op de volwassen bij, maar wel op het broed. Ze zitten op de bijen om zich te verspreiden.

Afbeelding
Albert de Wilde
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Als je toch nog twijfelt: hieronder een foto van een werkster honingbij. Let op de lange (marginale) cel in de vleugel (langs de voorrand van de vleugel aan het eind) en de 3 cubitaalcellen (submarginale cellen), die daaraan grenzen. Osmia rufa heeft een veel kortere marginale cel en slechts 2 cubitaalcellen. Let ook op de kleur van de kopbeharing. Het achterlijf van honingbijen kan erg verschillend van kleur zijn, afhankelijk van het ras. Een honingbij heeft (stuifmeel)verzamelharen op de achterschenen; een vrouwtje Rosse metselbij heeft wel haren aan de poten, maar niet in die vorm, want zij verzamelt stuifmeel in een buikschuier.

Afbeelding
Albert de Wilde
Jolientje
Contacteer:

Bericht door Jolientje »

Ik heb mijn 'testbij' mee naar beneden genomen en eens grondig onderzocht.
De bij heeft inderdaad flink wat geel/oranje beharing op het hoofd (een soort verticale streep), dus het is vrijwel zeker geen honingbij. Ik denk dat je helemaal goed zit.
Het is overigens, naar wat ik er van weet, wel een kleine bij. Ik heb er ook laatst een bij gezien die iets groter was, en meer 'zwart' oogde.
Ik ga er de komende tijd eens goed op letten wat er binnen komt.

Er is dus geen nest, en het is geen honingbij. Vinden imkers het dan wel interessant? En als ik vragen mag, heeft 'mijn' bij dan een nog ander soort nut? (niet dat het niet nuttig is, maar misschien heeft ie nog een speciale functie). Ik ga ook maar es op Wikipedia zoeken.

Bedankt,

Jolien
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Jolientje

Vaag had ik het vermoeden al. Vandaar de vraag naar een foto.
Over bijen en bijen die niet kunnen steken dus geen angel hebben,
Is het de moeite waard eens op mijn log een te gaan neuzen
apiario.web-log.nl . Als je dan Archieven indruk en naar Aug, 2009 gaat zie je daar ook een vreemde hommel met veel beesjes op de rug.

Ook rose metselbijen steken niet. Maar ik weet niet of dat nu komt doordat hun angel zo klein is dat wij dat als mens niet voelen
of dat ze werklijk geen angel hebben. Dat weet denk ik De Wilde wel.

Vanuit een bitterkoude polder

Groet

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Het vrouwtje van de Rosse metselbij heeft een angel en kan dus steken. Het vrouwtje van die soort is ongeveer even groot als een werkster honingbij. Het mannetje (zie foto met parend stel) is veel kleiner.
Het zijn zeer nuttige insecten, want ze bestuiven veel soorten bloemen. Ze zijn actief vanaf eind maart tot juli.
Niet iedere imker vindt de solitaire bijen interessant, maar ik dus wél. Ik ben meer bezig met solitaire bijen dan met honingbijen. Kijk voor meer informatie over Osmia rufa op mijn website. Daarop is ook een kort filmpje te zien van druk doende mannetjes van die soort.

http://www.ahw.me/indexbijen.html#osmia
Albert de Wilde
Plaats reactie