Van de week lagen er veel dode bijen voor de kast, straat geveegd en nu liggen er al weer zoveel. En wat ik zo raar vind is dat veel stuifmeel aan hun pootjes hebben zitten.
Dan is dit geen opruiming van de kast toch?
Wat moet ik hiervan denken?
De ene kast die stuifmeel haalt vliegt steeds eerder dan de andere kast die geen stuifmeel haalt.
Is het misschien zo dat omdat er broed is ze vliegen terwijl het nog te koud is en ze daarom dood gaan?
dode bijen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: dode bijen
Zo is het precies. Het andere volk is verstandiger (sterker). Te vroeg (te koud) uitvliegen is een teken van zwakte.Is het misschien zo dat omdat er broed is ze vliegen terwijl het nog te koud is en ze daarom dood gaan?
Albert de Wilde
-
- Contacteer:
Dank je wel voor het antwoord. Maak mij nu wel zorgen, zal er morgen weer eens een lade onderzetten.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik heb 2 bijenstanden de ene (stand1)staat noord-west georienteerd (kon niet anders) en de tweede stand (stand 2)is zuid-west georienteerd. Bij de eerste stand stel ik al verschillende jaren vast dat vroeg in de lente veel bijtjes ook met stuifmeel aan hun pootjes dood liggen, gewoon verkleumd. Bij de 2 stand heb ik daar helemeel geen last van. Anderzijds stel ik ook vast dat stand 1 in de hitte van de zomer veel beter vliegt en minder last heeft van de warmte. Stand 2 daarentegen gaat luieren als de zon te hevig wordt.
Conclusie: op stand 1 heb ik wel wat verlies in het vroege voorjaar maar verder presteren die even goed of zelfs beter bij hoge temperaturen.
Dus beste bijenhoudster ik zou me nog niet te veel zorgen maken, wacht rustig af.
Conclusie: op stand 1 heb ik wel wat verlies in het vroege voorjaar maar verder presteren die even goed of zelfs beter bij hoge temperaturen.
Dus beste bijenhoudster ik zou me nog niet te veel zorgen maken, wacht rustig af.
-
- Contacteer:
Ik geloof niet dat er nog leven in die kast zit. Minimale was, nog geen straatje, ietsjes voorin.
Of heel veel dode bijen op het gaas. Rustig afwachten het voorjaar komt er aan. Geduld is een schone zaak.Bijenhoudster schreef:Ik geloof niet dat er nog leven in die kast zit. Minimale was, nog geen straatje, ietsjes voorin.
groet,
Peter
Peter
-
- Contacteer:
O ja dat kan ook nog. Ik zag net 1 bij die kast invliegen. Er zit nog leven in, maar veel zal er denk ik niet meer inzitten. Ook maar 1 dode bij voor die kast. Heb er weer een bodemplank onder gezet.