Dood volk, juiste conclusie?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Dood volk, juiste conclusie?

Bericht door erikzhs »

Vandaag trof ik een van mijn 4 volken aan met een vliegplank vol dode bijen. Dekplank even opgelicht en ook tussen de raten allen maar dode bijen. Ik heb de kast meegenomen en bij huis de raten eruit gehaald. De bodem lag vol dode bijen en tussen de raten 4-5 straatjes dode bijen. De moer was aanwezig, maar er was geen broed te zien. Toen ik even bezig was, kwamen sommige bijen weer langzaam tot leven door de warmte van de zon. Ook de moer, die er dood uit zag, begon langzaam over de tafel te kruipen. Het volk is toch verloren leek mij, dus ik heb hier niets mee gedaan.

In de raten was totaal geen voer meer en vele bijen zaten op de kop in de cellen. Enkele dagen geleden vloog dit volk nog en kwam zelfs met stuifmeel binnen. Daar de moer wel aanwezig was, denk ik dat de oorzaak is dat ze verhongerd zijn. Misschien hebben ze eerst alle broed opgegeten en zijn ze uiteindelijk zo verzwakt dat ze door kou en honger (bijna) dood zijn gegaan. Het volkje heeft in augustus minimaal 15 kg suiker gehad, dus moet er in aug-sept-okt roverij zijn geweest. Wat denken jullie, is dit een juiste conclusie?

Is het verstandig om mijn andere 3 volken de komende week bij minimaal 12 graden na te kijken of er nog voldoende voer is?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Bok
Contacteer:

Re: Dood volk, juiste conclusie?

Bericht door Bok »

Ja lijkt mij helder. Hoe eerder hoe beter.
Alleen even kijken of er voer op zit en dan dicht.
groet,

Peter
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ja hoe eerder hoe beter inderdaad. Komende tijd kan het fris worden, http://www.knmi.nl
Je kan er een plak deeg op leggen als ze leeg zijn.

Je zou/had ze nog kunnen redden. Bijen gaan niet gelijk dood. Als hun voorraden op zijn verstijven ze eerst waarbij ze op een heel laag pitje de zaak nog een tijdje kunnen rekken. Als je ze verstijfd aan treft kan je ze binnen halen, tot kamertemperatuur op laten warmen en in hun gesloten kast bijvoeren. Zekr nu heeft dat een goede kans van slagen, ze hebben al gevlogen en hebben dus al gepoept en kan je ze zonder veel verstoring opwarmen.

L
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

erikzhs schreef:
Het volkje heeft in augustus minimaal 15 kg suiker gehad, dus moet er in aug-sept-okt roverij zijn geweest. Wat denken jullie, is dit een juiste conclusie?

Is het verstandig om mijn andere 3 volken de komende week bij minimaal 12 graden na te kijken of er nog voldoende voer is?
Als er roverij was geweest hadden ze dat volk toen helemaal leeg gemaakt.
Mogelijk kun je door de kast achter een beetje op te tillen voelen of er nog genoeg voer inzit. Anders maar controleren ook al is het maar 5 graden,daar kan het volk beter tegen dan geen voer.

ad staals
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

erikzhs schreef:
Nee :x , dit had je vandaag moeten doen .

Jaap v P
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Ik heb dit vandaag niet gedaan, omdat ik het te koud vopnd om de kasten te openen ( 8 graden). Verder was dit bij inwintering het kleinste volk en ik ga er toch vanuit dat het geroofd is. Ik namelijk zeker dat het 15 kg suiker heeft opgenomen.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

erikzhs schreef: ik ga er toch vanuit dat het geroofd is. Ik namelijk zeker dat het 15 kg suiker heeft opgenomen.
Het is niet belangrijk wat je gevoerd hebt , maar wat er nog over is . Wanneer je begin augustus ingewinterd hebt , kan er een gedeelte omgezet zijn in broed , en zodoende te weinig overgebleven is . De een kijkt boven in zijn volk bij vier graden onder het vriespunt om te behandelen in de winter , en de ander vind acht graden boven het vriespunt te laag om een dreigende ramp te voorkomen .

Jaap v P
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Ik heb mijn volken 24,5 kilo suiker gegeven omdat de eerste 10 kilo na een maand zo goed als op was (voor zover ik dat kan beoordelen). En ik hoorde van andere imkers in de omgeving dat er te weinig late dracht was en zij ook meer hadden gegeven.
Plaats reactie