Een bak vol boze oude wijven :)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Barbapapa
Contacteer:

Een bak vol boze oude wijven :)

Bericht door Barbapapa »

Beste mensen,

Ik was zondag de onderbakken aan het vewijderen, het was lekker weer. Tot het laatst volk ging het er rustig aan toe.
Het laatste volk was vorig jaar al niet zo te spreken over mij en jawel, dit voorjaar dus ook niet :) Logies, de moer is nog dezelfde.
Omdat het mooi weer was, was ik niet de enige mens in de naburige tuintjes, daarom besloot ik de bovenbak er maar weer snel op te doen om erger te voorkomen :be5:

Hoe krijg ik deze damens rustig zodat ik de onderbak kan wegnemen zodat ik de beste stuifmeelramen naar de bovenbak kan verplaatsen?

De moer word natuurlijk zodra het even kan vervangen, maar dat duurt nog wel even.

Groetjes.
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Re: Een bak vol boze oude wijven :)

Bericht door beethere »

Soms scheelt het als je dat volk als eerste openmaakt.
Als je eerst de andere volken opengemaakt hebt geeft dat vaak al zoveel roering dat het laatste volk uberhaupt wat narriger is.
En dan in de moer opzoeken en merken zodat je hem later makkelijker kunt vangen om te vervangen.
Suc6!
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Het is nog niet de tijd om stevig in een volk te rommelen; als de onderbak vrij is van broed neem je hem weg; dit doe je het beste als volgt: je schuift het volk een stuk opzij en zet een nieuwe schone bodem neer; hierop het volk zonder de huidige onderbak ( dekplank rustig laten zitten!); de paar bijen die in die onderbak zitten, vliegen snel genoeg terug naar de nu nieuwe bodem. Als de weggenomen onderbak leeg is (lijkt waarschijnlijk)is de operatie klaar; je verwijdert de onderbak met de ramen die erin zijn..
Als er toch broed in de onderbak aanwezig is, vervang je een paar lege ramen naast dat broednest door ramen met kunstraat; je maakt de oude bodem schoon en zet de bak er op; vervolgens ook de andere vorige bovenbak terugzetten en het geheel weer op de oude plaats.
NB als er geen broed in de onderbak aanwezig is, zijn er ook geen stuifmeelramen! als de bijen op dit moment met stuifmeel binnenkomen, wordt dat naast het broednest opgeslagen; je hoeft er geen andere ramen aan toe te voegen.
Als de toestand geheel anders is, dan hier beschreven, raadpleeg je een mentor of kom je opnieuw naar het forum. succes

Afbeelding
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

beethere schreef:En dan in de moer opzoeken en merken zodat je hem later makkelijker kunt vangen om te vervangen.
Suc6!
Dat ga ik zeker doen.
Oude Essink schreef:Het is nog niet de tijd om stevig in een volk te rommelen; als de onderbak vrij is van broed neem je hem weg; dit doe je het beste als volgt: je schuift het volk een stuk opzij en zet een nieuwe schone bodem neer; hierop het volk zonder de huidige onderbak ( dekplank rustig laten zitten!); de paar bijen die in die onderbak zitten, vliegen snel genoeg terug naar de nu nieuwe bodem. Als de weggenomen onderbak leeg is (lijkt waarschijnlijk)is de operatie klaar; je verwijdert de onderbak met de ramen die erin zijn..
Als er toch broed in de onderbak aanwezig is, vervang je een paar lege ramen naast dat broednest door ramen met kunstraat; je maakt de oude bodem schoon en zet de bak er op; vervolgens ook de andere vorige bovenbak terugzetten en het geheel weer op de oude plaats.
NB als er geen broed in de onderbak aanwezig is, zijn er ook geen stuifmeelramen! als de bijen op dit moment met stuifmeel binnenkomen, wordt dat naast het broednest opgeslagen; je hoeft er geen andere ramen aan toe te voegen.
Als de toestand geheel anders is, dan hier beschreven, raadpleeg je een mentor of kom je opnieuw naar het forum. succes
Henny bedankt voor de methode. De toestand is wel iets anders, dit volk heeft een sterk opvliegerig en steeklustig karakter en een slechte reputatie in de buurt. De vraag was eigenlijk, hoe kan ik deze damens rustig krijgen, beroken of benevelen met water, lijkt mij niet handig.

Groetjes.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

hoe kan ik deze damens rustig krijgen
Zo weinig mogelijk in rommelen ( vandaar mijn toevoeging: de dekplank laten zitten) en t.z.t. moer vervangen.
hennie oes
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Oude Essink schreef:de dekplank laten zitten
Ok, bedankt.
Waar klop ik de bijen af, voor de vliegplank?

Groetjes.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

lijkt mij uitstekend (als ze kunnen vliegen :D ).
Plaats reactie