Hoeveel voer moet er nu nog zijn ?
Moderator: Hans van der Post.
Hoeveel voer moet er nu nog zijn ?
Vraagje.
Hoeveel voer moet er op dit moment in deze kast zitten
Goed hoofdvolk (Buckfast) in een dadantkast op 10 ramen waarvan 8 ramen goed bezet met bijen. 2 ramen broed (op 14 maart) en er wordt volop stuifmeel gehaald.
Na aanleiding van de ervaring van erikzhs ben ik ietwat ongerust......
Hoeveel voer moet er op dit moment in deze kast zitten
Goed hoofdvolk (Buckfast) in een dadantkast op 10 ramen waarvan 8 ramen goed bezet met bijen. 2 ramen broed (op 14 maart) en er wordt volop stuifmeel gehaald.
Na aanleiding van de ervaring van erikzhs ben ik ietwat ongerust......
groet,
Peter
Peter
Re: Hoeveel voer moet er nu nog zijn ?
heb ik ook.
wil morgenmiddag (15 graden) gaan kijken naar voedselvoorraad. heb gehoord dat er nu 3 ramen honing op moet zitten (weet niet of dit dan 2x3 kanten moet zijn).
ben nog beginnerm, eerste volkje, dus heb ook de kriebels.
hoor graag andere imkers....
succes
wil morgenmiddag (15 graden) gaan kijken naar voedselvoorraad. heb gehoord dat er nu 3 ramen honing op moet zitten (weet niet of dit dan 2x3 kanten moet zijn).
ben nog beginnerm, eerste volkje, dus heb ook de kriebels.
hoor graag andere imkers....
succes
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Of er nu nog drie ramen voer in moeten zitten, dat kan wel, maar dat boeit me niet zo. Nu de gelegenheid er is met dit mooie weer zou ik inderdaad eens kijken. Ook met een "beginnersblik" zou je moeten kunnen zien of er nog flink wat voer is. Als er een broednest is, dan moet daar toch flink wat voer boven en/of naast zitten. Dus op het zelfde raam erboven, of op het aangrenzende raam ernaast.
Net als bij mensen is het voor de bijen ook prettig om een gevulde voorraadkast te hebben, beter wat overdaad dan schraalhans keukenmeester.
Het voordeel van de stijgende temperaturen is, dat je nu wat vaker kunt controleren. Dus als er nu nog voer aanwezig is, kun je dat over een week of wat nog eens bekijken. Al doende leert men!
Net als bij mensen is het voor de bijen ook prettig om een gevulde voorraadkast te hebben, beter wat overdaad dan schraalhans keukenmeester.
Het voordeel van de stijgende temperaturen is, dat je nu wat vaker kunt controleren. Dus als er nu nog voer aanwezig is, kun je dat over een week of wat nog eens bekijken. Al doende leert men!
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 7
- Contacteer:
Vandaag mijn andere 3 volken bekeken. Alle maal hadden ze geen gesloten voer meer! Dit ondanks dat elk volk minimaal 15 kg suiker opgelost in water heeft gehad in aug/sept. Ik heb snel voederdeeg gekocht en per volk een halve kilo op de ramen gelegd. Ik hoop dat ze daar mee vooruit kunnen tot de wilgen nectar geven, maar ik kijk over een week weer hoe het ermee staat.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
Geven de wilgen nog geen nectar dan ondertussen?? Hier staat 90% van de wilgen alweer in bloei ondertussen en ook andere struiken bloeien waar ze op vliegen.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
-
- Contacteer:
Hier nog niet, maar dat zal niet lang meer duren. Ik zit in Hasselt-Overijssel, iets noordlijker dan Vught.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Beste mede imkers als je in de herfst 2010 14 kg voedsel heb gevoerd is het nu nog ruim voldoende aanwezig mits.........je ook na de laatste voedering gecontroleerd hebt of er daadwerkelijk dit ook in de raten zat. - een vierkante dm verzegelde raat aan weerszijde is ½ kg - = een simplex broedraam totaal 3 kg -
Een normaal beeld is aan weerskanten - raam 1 en 2 - 9 en 10 nog voor 3/4 verzegeld zijn. De andere ramen hebben 5 cm boven en 8 cm aan de achterkant van het raam (simplex) verzegeld voer.
Met deze voedselvoorraad en de nectar die nu en de komende weken binnen komt kunnen ze het tot er daadwerkelijk het voorjaar losbarst, toe. ( half april of wat later tenminste zo is het bij mij in Oegstgeest).
Een normaal beeld is aan weerskanten - raam 1 en 2 - 9 en 10 nog voor 3/4 verzegeld zijn. De andere ramen hebben 5 cm boven en 8 cm aan de achterkant van het raam (simplex) verzegeld voer.
Met deze voedselvoorraad en de nectar die nu en de komende weken binnen komt kunnen ze het tot er daadwerkelijk het voorjaar losbarst, toe. ( half april of wat later tenminste zo is het bij mij in Oegstgeest).
!Hans.
-
- Contacteer:
De praktijk blijkt dit jaar toch anders. Ik heb alle volken ruim 15 kg suiker gegeven opgelost in water 2 delen water, 3 delen suiker. Op 5 september heb ik de kasten gecontroleerd. Bij alle volken zat de bovenste broedkamer nagenoeg vol met verzegeled voer. Toch is het nu bijna op, rara hoe kan dat...
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
Vergeet niet dat afgelopen oktober een zeer zachte maand is geweest. Daarmee is er langer een broednest gebleven en daar hebben ze o.a. het voer voor gebruikt. Pas begin november is het ineens erg koud geworden. Toen kregen we een paar weken sneeuw. Ik heb zelfs 18 kilo gevoerd en eind oktober merkte ik dat kasten weer lichter waren dan begin september toen ik klaar was met inwinteren. Ik was toen blij dat ik 18 kilo had gedaan.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Erik
Vind het verbazend dat je geen gesloten voer meer hebt. Je zult dus hele (tien) "straatje" wasmul op de varroalade moeten zien van voor -tot achteraan.
Bijenvolken "eten" in een koude winter minder dan in een kwakkel winter. Over het algemeen kun je stellen dat een bijenvolk gemiddeld 700 gram per wintermaand in gewicht afneemt. In die tijd waren er meer winters zoals we de afgelopen tijd hebben gehad
Dit zuig ik niet uit mijn duim je kunt dit lezen als je in het "Maandschrift" weer kunt lezen. Vanaf 1910 tot 1935 waren er imkers die een weegschaalvolk hadden staan. Er werd nauwkeurig - per week - bijgehouden hoe in jaarrond toename - afname van een kasvolk plaatsvond. Deze lijsten zijn toen gepubliceerd in het "Maanschrift voor bijenteelt"
Eddie schrijft: Of er nu nog drie ramen voer in moeten zitten, dat kan wel, maar dat boeit me niet zo.
Dit zou je nu wel moeten boeien!
Vind het verbazend dat je geen gesloten voer meer hebt. Je zult dus hele (tien) "straatje" wasmul op de varroalade moeten zien van voor -tot achteraan.
Bijenvolken "eten" in een koude winter minder dan in een kwakkel winter. Over het algemeen kun je stellen dat een bijenvolk gemiddeld 700 gram per wintermaand in gewicht afneemt. In die tijd waren er meer winters zoals we de afgelopen tijd hebben gehad
Dit zuig ik niet uit mijn duim je kunt dit lezen als je in het "Maandschrift" weer kunt lezen. Vanaf 1910 tot 1935 waren er imkers die een weegschaalvolk hadden staan. Er werd nauwkeurig - per week - bijgehouden hoe in jaarrond toename - afname van een kasvolk plaatsvond. Deze lijsten zijn toen gepubliceerd in het "Maanschrift voor bijenteelt"
Eddie schrijft: Of er nu nog drie ramen voer in moeten zitten, dat kan wel, maar dat boeit me niet zo.
Dit zou je nu wel moeten boeien!

!Hans.