Natuurbouw of kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Re: Natuurbouw of kunstraat

Bericht door Jeroenvt »

Albert Stoter schreef:
Jeroenvt schreef:Wat nog niet genoemd is, bij natuurbouw kunnen de bijen linker en rechterramen maken. De cellen zitten tov het midden anders in linker en rechterramen en als dat goed zit zou dat stressverlagend kunnen werken.
Hier zijn inmiddels ook wel wat tegenwerpingen tegen gemaakt. Zie o.a. de link "contra Y-structuur" op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Y-structuur
Ja dat bijen altijd eigenwijzer zijn dan de theorie is een feit. Blijft staan dat ze het bij natuurbouw lekker zelf mogen uitzoeken.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Je kan natuurbouw met gewone spaarkasten doen. Als je nieuw koopt zou je ook nog kunnen overwegen een kast te nemen zoals Wim ze maakt. Daar zitten 9 ramen in en deze zijn langer. Maar Wim is ook begonnen met spaarkasten.
En je kan een BK en HK nemen en daar lange ramen in doen geloof ik, dat doet hij geloof ik ook.

Zelf gebruik ik gewone BK's, maar er zit wel wat in dat je het broednest zo onderbreekt.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Bijenhoudster schreef:Je kan natuurbouw met gewone spaarkasten doen. Als je nieuw koopt zou je ook nog kunnen overwegen een kast te nemen zoals Wim ze maakt.
Linkje?
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Voor Wim zijn kasten bedoel je?

Hij heeft zelf geen site voor zover ik weet. Op de BD site staat zijn naam geloof ik, anders kan je via hen wel contact leggen.
Op de open dag en lezingen legt hij zijn kast uit bij de kast zelf.
Ik weet eigenlijk ook helemaal niet of hij ze verkoopt...

Ik zal zijn mailadres opzoeken en in PB sturen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Wie natuurbouw interessant vindt, moet zeker de lattenkast ('top bar hive') overwegen. Werkelijk een fantastisch ding is dat. Ik heb twee volken uitgewinterd in deze kasten. Een derde ga ik dit jaar bevolken. Ik wil in de loop van dit jaar veel foto's maken en dan na het seizoen een brochure schrijven of zo.

Wie de lattenkast eens wil uitproberen, moet er nú een bouwen, zodat je hem in mei/juni kunt bevolken met een zwerm. Leuke tip: de Praxis verkoopt latten van 3,5cm breed. En laat dat nou precies de breedte zijn die je nodig hebt...

Groet,

Bart
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Ik denk dat ik begin met een gewone kast omdat dat meer aansluit bij mijn cursus en ook wat mijn mentor gebruikt. Ik voorspel echter dat er over niet al te lange tijd een lattenkast bij komt. Bart, ik denk dat ik van de zomer eens contact met je opneem om bij je te komen kijken naar de lattenkast. Ik vind het heel erg interessant en ga zeker je posts hiervan volgen!
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Allemaal prima ideeën. Mail maar eens. De lattenkast is schitterend, maar ja, er bestaat geen cursus voor en je zult heel veel zelf moeten uitzoeken. Dus is het slim als je eerst eens wat ervaring opdoet met de raampjes. Verder zul je niet de eerste zijn die graag eens reist met de bijen. Dat gaat met de lattenkast niet. Het is dus slim denk ik om de lattenkasten vooral aan te houden, náást je 'ramenkasten'.

Groet,

Bart
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Of ik met de bijen ga reizen weet ik nog niet zeker. Volgens mijn mentor het ik ruim voldoende dracht in de buurt van de moestuin. Met de tijd komt wel de ervaring en dan zie ik wel hoe ik dat ga doen.
Plaats reactie