Vandaag even bij de bijen gekeken.
In alle kasten word volop stuifmeel van de wilgen binnengebracht.
Enkele volkjes zijn klein.
Wat is verstandig voor deze volkjes?
Afwachten nu er volop stuifmeel te halen is of kleiner zetten??
Groeten
Gerard
klein volkje
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: klein volkje
Dat hangt nogal af van de geschiedenis van het volk.
Ik heb zelf minipluskastjes ingewinterd met buckfastmoeren erin. In dat soort volkjes zit een drift en een pit, dat wil je niet weten. Die laat ik de komende tijd een broedkamer uitbouwen. Maar als ik nu volken zou hebben die vorig jaar productievolk waren, op tien ramen de winter in gingen en nu piepklein zouden zijn, dan zou ik er het liefst helemaal niet mee verder gaan, uit angst voor ziektes. Afzwavelen dus. Maar ja, dat gaat me weer zo aan het hart en ik vrees de toorn der collega's. Ik zou zo'n volk dus onmiddellijk verenigen met een sterk volk.
Groet,
Bart
Ik heb zelf minipluskastjes ingewinterd met buckfastmoeren erin. In dat soort volkjes zit een drift en een pit, dat wil je niet weten. Die laat ik de komende tijd een broedkamer uitbouwen. Maar als ik nu volken zou hebben die vorig jaar productievolk waren, op tien ramen de winter in gingen en nu piepklein zouden zijn, dan zou ik er het liefst helemaal niet mee verder gaan, uit angst voor ziektes. Afzwavelen dus. Maar ja, dat gaat me weer zo aan het hart en ik vrees de toorn der collega's. Ik zou zo'n volk dus onmiddellijk verenigen met een sterk volk.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Een slecht volk verenigen met een goed volkBart de Coo schreef: Ik zou zo'n volk dus onmiddellijk verenigen met een sterk volk.

ad staals
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Gerard,
Je zou het ook kunnen proberen op de manier die beschreven staat in de Hohenheimer Betriebsweise. Hierbij zetten ze het kleine volkje op een groot volk. Daarbij komt er tussen beide volken een koninginnenrooster. Na vier of vijf weken kunnen de twee volken weer gesplitst worden.
De hele methode staat kort beschreven in bijgevoegde link (even klikken op 'Hohenheimer Betriebsweise'). Puntje twee uit deze bedrijfsmethode beschrijft in het kort wat ik bedoel.
http://www.sommerbluete.de/index.php?id=15
Groeten.................
Je naamgenoot.
Je zou het ook kunnen proberen op de manier die beschreven staat in de Hohenheimer Betriebsweise. Hierbij zetten ze het kleine volkje op een groot volk. Daarbij komt er tussen beide volken een koninginnenrooster. Na vier of vijf weken kunnen de twee volken weer gesplitst worden.
De hele methode staat kort beschreven in bijgevoegde link (even klikken op 'Hohenheimer Betriebsweise'). Puntje twee uit deze bedrijfsmethode beschrijft in het kort wat ik bedoel.
http://www.sommerbluete.de/index.php?id=15
Groeten.................
Je naamgenoot.
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Lijkt me geen goede oplossing. Waarom zijn de volken nu klein? Omdat er iets niet goed is. Geen van de beide koninginnen is vitaal genoeg.Een slecht volk verenigen met een goed volk . Als je wil verenigen dan de slechte samen voegen.
Gooi je deze bij elkaar dan heb je 2x ellende bij elkaar. Hoe kun je dan verwachten dat één van de beide koninginnen ineens het licht ziet ?
Jaap
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik meen altijd uit de handboeken begrepen te hebben inderdaad dat je nooit twee zwakke volken moet verenigen. Dan heb je daarna nog steeds een zwak volk. Maar ja, als je een zwak volk verenigt met een sterk, dan verpest je misschien weer je sterke volk. Het zwakke volk afslaan op de grond en de ramen omsmelten? Als het duidelijk een prutvolk is, niet mee verder gaan in elk geval. Zo'n volk wordt meestal toch niks.
Bart
Bart