Op dit forum lees ik bijna overal dat een uitgewinterd volk ergens tussen de 5 a 8 straten kan bezetten.
Dan kun je ze terugbrengen op een BK met een schone bodem.
Ik maak vandaag een van mijn volken open en dat terugzetten naar 1 BK kan ik vergeten. Beide bakken vol met bijen.
Bovenste BK heeft 2 ramen uitlopend broed (terwijl ik er naar sta te kijken). Overal lopen grijsjes. Daarnaast zitten twee ramen met larfjes en eitjes. De rest van de ramen bevatten stuifmeel en gesloten wintervoer.
In de onderste BK twee ramen met larfjes en twee ramen met eitjes. De rest bevat stuifmeel en een beetje voer.
Ik schrok een beetje van de hoeveelheid bijen die ik zag. Is dit uitzonderlijk (18 ramen vol) of zijn er imkers die dit ook meemaken of is dit inmiddels normaal voor de tijd van het jaar?
Uitgewinterd op twee broedbakken
Moderator: Hans van der Post.
Re: Uitgewinterd op twee broedbakken
Koop maar alvast een ladder, misschien wordt dit wel een supervolk!!!
Proficiat jonge.
Proficiat jonge.

Ik heb precies zo'n volk inderdaad als wat je beschrijft. 4 ramen broed in de bovenbak, 3 in de onderbak, heel erg veel stuifmeel en nog genoeg wintervoer om 'n hele winter mee door te komen. En dan te bedenken dat het hier om een moer gaat uit 2008. Die heeft er echt heel veel zin in (of er is een stille moerwisseling geweest).
Dit gaat 'n beetje in tegen wat ik op de cursus geleerd heb, daar begonnen we met armetierige volkjes met slechts 2 raampjes broed, dan kun je het broednest nog naar het midden van de kast verplaatsen. Da's bij deze kast wel 'n beetje lastiger geworden....
Dit gaat 'n beetje in tegen wat ik op de cursus geleerd heb, daar begonnen we met armetierige volkjes met slechts 2 raampjes broed, dan kun je het broednest nog naar het midden van de kast verplaatsen. Da's bij deze kast wel 'n beetje lastiger geworden....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Mijn onderbak, met vulblokken en wat klimraampjes, was ook al uitgebouwd en zelfs van wat voer voorzien. Bovenbak overvol met voer, stuifmeel en maar liefst vier ramen vol gesloten broed. Er paste niets meer bij. Ik heb de onderbak weggehaald, een schone broedkamer met kunstraat, darrenraatbouwraam en uitgebouwde raten toegevoegd. Schone bodem natuurlijk (met andere kleur vliegplank: de dames waren zichtbaar verward....). We zullen zien.
Cefas
Cefas
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hoi Robbert,
ieder jaar heb ik er wel 1 a 2 goede tot sterke volken bijzitten. Dit jaar heb ik e 4 de 8 zeer sterk (op twee broedkamers of vergelijkbaar) en nog drie sterk. Ik heb vorige week de eerste honingkamers erop gezet en hier en daar kunstraat ingezet. De grote volken hebbenen het kunstraat zeer snel en strak uitgebouwd. En ik heb inmiddels ook al eerste darrenraat weggehaald. Dus profiteer van je grote volk. Je zou eventueel nog een eental voerramen uit de bovenste bak kunnen halen en die vervangen door kuntsraat. Er komt momenteel genoeg binnen. Kunstraat zoveel mogelijk in bovenste bak hangen.
Pas erop voorop dat de stuifmeelramen het broednest in de onderste bak niet blokkeren. Dan meer naar de kant verplaatsen.
Ben nu als een razende kunstraat aan het insmelten. Het gaat hier heel snel nu en de bouwdrift is inmiddels goed losgekomen. Het is een prachtig voorjaar.
JP
ieder jaar heb ik er wel 1 a 2 goede tot sterke volken bijzitten. Dit jaar heb ik e 4 de 8 zeer sterk (op twee broedkamers of vergelijkbaar) en nog drie sterk. Ik heb vorige week de eerste honingkamers erop gezet en hier en daar kunstraat ingezet. De grote volken hebbenen het kunstraat zeer snel en strak uitgebouwd. En ik heb inmiddels ook al eerste darrenraat weggehaald. Dus profiteer van je grote volk. Je zou eventueel nog een eental voerramen uit de bovenste bak kunnen halen en die vervangen door kuntsraat. Er komt momenteel genoeg binnen. Kunstraat zoveel mogelijk in bovenste bak hangen.
Pas erop voorop dat de stuifmeelramen het broednest in de onderste bak niet blokkeren. Dan meer naar de kant verplaatsen.
Ben nu als een razende kunstraat aan het insmelten. Het gaat hier heel snel nu en de bouwdrift is inmiddels goed losgekomen. Het is een prachtig voorjaar.
JP
JP