Eigen honing i.p.v. suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Eigen honing i.p.v. suiker

Bericht door Santtu Pikkarainen »

"Beetje" vroeg om over inwinteren na te denken, maar als beginneling met 10.000 vragen vraag ik me dit toch af. De "normale" manier van imkeren is om de honing af te nemen en suiker terug te geven. Ik heb al iets gelezen over inwinteren op eigen honing en dat spreekt me toch meer aan (dichter bij de natuur), ik neem aan dat er ook dan genoeg honig overblijft voor gezin, familie en vrienden(?). Hoe doe je dat inwinteren op eigen honing? Laat je dan een honingkamer met door de bijen gevulde honingraten op (of onder zie http://www.bijendans.nl/1999469.htm) de broedkamer staan? Of moet je honing uit potjes oplossen in water?
Uiteraard ga ik in de beginnerscursus leren in te winteren met suiker, maar ik ben eigenwijs genoeg om mijn eigen plan te trekken.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Eigen honing i.p.v. suiker

Bericht door semar »

Je kunt bijen natuurlijk op honing overwinteren, er zijn alleen wat dingen die je moet bedenken.

meestal zijn ´donkere` honingsoorten niet zo geschik als winter voer.
bij het verbranden van bv woud/blad/dennenhoning, blijven er veel verbrandings producten in de endeldarm achter,
waardoor er bij langere winterzit, roer kan ontstaan.

De lichtgekleurde (meestal zomer & voorjaars honingen zijn prima behalve koolzaad en andere snel kristaliserende soorten.
Ik zou zelf dan de honing voeren als geslingert product.
het opzetten van een honingkamer heeft als nadeel dat de tros dan kan worden afgesneden van de voorraad.
voor de winter is het altijd verstandig ze het in de broedkamerraamen te laten opslaan, dan loop je daar minder risoco op.

en of er dan voor je familie overblijf?
Ja, dat hangt een beetje af van je dracht mogelijkheden
en jouw handigheid als imker :D

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Om in de broedramen op te laten slaan moet je ze het voeren zoals je suikerwater zou voeren? De honing dan verdunnen met water?
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb al iets gelezen over inwinteren op eigen honing en dat spreekt me toch meer aan (dichter bij de natuur), ik neem aan dat er ook dan genoeg honig overblijft voor gezin, familie en vrienden(?). Hoe doe je dat inwinteren op eigen honing? Laat je dan een honingkamer met door de bijen gevulde honingraten op (of onder zie http://www.bijendans.nl/1999469.htm) de broedkamer staan? Of moet je honing uit potjes oplossen in water?
Uiteraard ga ik in de beginnerscursus leren in te winteren met suiker, maar ik ben eigenwijs genoeg om mijn eigen plan te trekken.
Ik voel helemaal met je mee dat inwinteren op eigen honing 'dichter bij de natuur staat' en dat idee bevalt mij dan ook prima. Als relatieve beginner heb ik het aflopen jaar eenvoudig gedaan door slechts een paar raampjes weg te nemen en te slingeren (inderdaad al snel genoeg voor familie en kennissen) en de bijen de rest te laten houden. Er ook maar vanuit gegaan dat de bijen zelf wel het beste weten wat ze waar moeten opslaan en er dus een honingkamer op laten staan. Wat bijvoeren voor de winter wel met gewone suikeroploplossing gedaan (om zeker te zijn dat ze echt genoeg hebben). Dit is heel goed verlopen en het volk is sterk uit de winter gekomen.

Het zoveel mogelijk inwinteren op eigen honing is overigens ook een uitgangspunt van BD-imkeren. Zie ondermeer op http://www.bdimkers.nl/page/nl/Uitgangspunten. Of je dan ook zover wilt gaan om een suikeroplossing te verrijken met kruidenthee of kamille is natuurlijk weer iets anders (maar dat kan ieder zelf bepalen), maar het gedachtengoed er achter - zoveel mogelijk doen zoals de natuur het ook heeft georganiseerd - bevalt mij wel.
Plaats reactie