broedkamer erop of eronder

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
DE BIEZEN
Contacteer:

broedkamer erop of eronder

Bericht door DE BIEZEN »

Binnenkort moeten weer een aantal 10 ramers naar 20 ramen.
Hoe kan ik dit het beste doen? Het liefst plaats ik er een kamer met kuntraat bovenop. Dan is in het najaar alle oude raat onder en makkelijk te vervangen.
Maar is dit niet te koud?

Of kan ik beter van de 10 ramer een aantal ramen (zonder broed) naar onder plaatsen en nieuwe ramen boven?

Bij onze imkersvereniging zijn de meningen verdeeld.

Graag hoor ik jullie ervaringen

Groeten

Gerard
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: broedkamer erop of eronder

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Gerard,

dit is een vraag die ik bijna 10 jaar hier heb zien terug komen, elk jaar weer. Het is dan ook zo'n beetje de meest voorkomende vraag onder beginners. Raar dat de mening verdeeld is in je vereniging, want de oude rotten (daarbij behoor ik niet) zijn het er toch wel over eens. Het gros zal je adviseren om de bak BOVENOP te plaatsen. Zeker als het om kunstraat gaat. Mijn advies is, kunstraat altijd in de bovenbak plaatsen, daar wordt het veel beter (en sneller) uitgebouwd! Je kunt er een krantje tussen plaatsen. Dat doen sommige imkers, zodat er iets wat meer warmte blijft behouden en als het volk ruimte nodig heeft, knagen ze krant weg. Ik ben er niet zo'n voorstander van. Het is extra werk; en eenmaal opgeknaagd moet je de zijrestjes weer verwijderen. Het is eigenlijk ook niet nodig.

Wat ik vaak doe: ik heb vaak in de bestaande (2de) bak de bijen al kunstraat laten uitbouwen. Goed uitgebouwde (buitenste) ramen met honing (enkele eitjes mag ook=trekt bijen aan) kan je naar boven halen in je op te zetten bak. Je kunt de leeg gekomen ruimte opvullen met nieuwe kunstraat. Dan de bovenbak met kunstraat en de twee uitgebouwde ramen erop zetten. Zorg dat je een goede dekplank hebt of plastic met daarop goede isolatie. De warmte die opstijgt uit het broednest kunnen de bijen goed gebruiken met het uitbouwen van de raat. Is er goede dracht dan gaat het snel.
Ik heb een sterk volk in houten simplex, waar ik een bak met kunstraat heb opgezet. Ze zijn hier aan begonnen, maar de uitbouw is niet zo snel dan in het volk met de Segeberger. Bij de simplex had ik geen isolatie gebruikt en in deze tijd is dat niet handig. De nachten zijn nog erg koud en dit kan een goede en snelle bezetting tegenhouden.

Je moet er een beetje een neus voor krijgen. Volkssterkte is mijn inziens het belangrijskte. Dus het volk moet eminimaal een hele romp goed bezetten. Dat will zeggen voldoende bijen op elk! raam. De bijen moeten ook bouwdrift vertonen. En het weer moet meezitten. Komt er een koude periode, stel het even uit. Ik hoop dat deze uitleg je helpt.
gr
JP
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:... want de oude rotten... zijn het er toch wel over eens...
Een boude stelling, je zult daar wel onderzoek naar gedaan hebben? Anyweg, veel imkers, en of zij oud zijn, dan wel een meerderheid bevolken laat ik in het midden, zijn juist de mening toegedaan dat bijen van boven naar onder bouwen. Het is dus natuurlijker om juist een bak onder te plaatsen en bijen kunnen naar behoefte naar onderen uitbouwen. De warmteproblemen zoals Jelte Pieter die beschrijft spelen dan geen rol. De bak bovenop plaatsen is vooral voor de imker gemakkelijker en een kwestie van traditie (misschien daardoor dat vooral oude rotten dat toepassen). Ik denk zelfs dat bijen meer moeite hebben met boven hun oorspronkelijk dak te bouwen dan gewoon naar beneden zoals ze gewend zijn.
DE BIEZEN schreef:Bij onze imkersvereniging zijn de meningen verdeeld.
Ik vrees op dit forum ook :be9: Discussie is altijd (meestal dan) leuk, maar de imker beslist uiteindelijk...
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

He Jeroen,

Ja daar heb ik 'onderzoek' naar gedaan. Ik heb de laatste jaren met tientallen oude rotten hierover gesproken. Het merendeel zet de kunstraat er bovenop om reden die ik gaf. Mij voldoet het ook beter. Overigens met wisselend en (koud) voorjaarsweer zou je ervoor kunnen kiezen om de bak beneden te zetten en zodra ze er in het werk zijn de bak naar boven te halen. Heb je wel twee keer werk.
Ik ben het overigens met je eens dat als we het over natuurlijk gedrag hebben het andersom gaat: de bijen starten boven en broeden langzaam naar beneden. Maar ik als imker wil het liefst een goed uitgebouwde kunstraat hebben. Overigens was de vraag ook niet wat niet natuurlijker gedrag was. Het is maar de vraag of bijen meer moeite hebben om boven dan naar beneden uit te breiden; bij bovenuitbreiding hebben ze de namelijk de warmte uit het broednest wat schilt bij het waszweten. Uitbreiding naar onderen moeten ze een koudebarriere passeren. Het kost je als volk alleen wel meer voer om de boel op temperatuur te houden bij bovenuitbreiding. Maar die 'kosten' komen in feite voor de rekening voor de imker; of eigenlijk de imker moet zorgen dat er genoeg voorraad is. Dat bijen niet goed in de bovenbak beginnen, heeft te maken met dat het volk nog niet genoeg op sterkte is.

JP
JP
Jeroenvt
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik onderzoek momenteel een ander kasttype waarbij ik met één broedbak af kan, maar dat lost het probleem maar ten dele op omdat de honingkamer doorgaans bovenop geplaatst wordt. Alhoewel ook daar weer anders over gedacht kan worden (eerst onder laten uitbouwen enzo). Maar ik meen een stijgende lijn te bespeuren van onderopplaatsers, juist vanwege de natuurlijkheid en zie behalve dat het voor de imker handig is niet zulke goede argumenten voor bovenop plaatsen. Om mij heen zie ik in ieder geval voornamelijk onderopplaatsers. Ikzelf doe dat nu eigenlijk al langere tijd en merkte (werk nu ook zonder kunstraat, maar toen ik daar nog wel mee werkte) niet dat daar slechter uitgebouwde ramen uitkomen.
--
Mvg Jeroen van Tol

Jeroenvt
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Meten is weten, ik heb een poll aangemaakt om de meningen eens te peilen.
--
Mvg Jeroen van Tol

Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

De ramen worden wel degelijk slechter uitgebouwd in een onderbak. Met name de onderkanten en de achterkanten. Met slechter uitbouwen bedoel ik niet volledig van onder- tot toplat en van voor- naar achterkant en vooral onbebouwde kunstraat. Zelf heb ik niet zo de behoefte om zo dicht mogelijk bij de natuur te moeten imkeren. Het kan, maar het is voor mijn geen must.

JP
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Strak plan. Laat de mensen maar eens stemmen en we weten meer.

JP
JP
Jeroenvt
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Tis meer voor de leut, zoals de huidige paus eens zei:"The truth is not determined by a majority vote". Maar dat terzijde, ik denk dat bij bovenop plaatsen je de bijen dwingt volledig uit te bouwen op een moment dat ze dat niet nodig hebben, dat kost denk ik per definitie meer energie dan wanneer ze bouwen naar behoefte. En ze moeten ivm het veel meer raatwisselen dan vroeger vanwege schoon werken, voorkomen van ziektes en opslag van onwelgevallige stoffen toch al veel meer bouwen.
--
Mvg Jeroen van Tol

Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Om eerlijk te zijn; dat laatste vind ik wat een drogreden. Bijen kunnen prima bouwen en heel veel zelfs zolang de omstandigheden maar optimaal zijn. Het is een energie verhaal wat mij betreft: je stopt er energie (suiker) in als imker (of de bijen zorgen ervoor = nectar) en je bijen zetten het om in raat afhankelijk van wat de imker aanbied aan kunstraat of lege raampjes.
JP
Plaats reactie