Genau, exactly, krekt, precies.
Als ze echt niet wil, kan je het een beetje forceren door met het buisje voorzichtig wat heen heen en weer te bewegen, maar meestal gaat het wel vlotjes. Je moet er een beetje behendigheid in krijgen.
Na het merken kun je de koningin het beste terugzetten met een klein beetje (verse) honing op haar achterlijf aan te brengen. Ik doe dat nog steeds, maar wel minder frequent. Je wordt er steeds makelijker in. De laatste jaren heb ik eigenlijk nooit meer een ingebalde K. gehad. In het verleden wel, zeker toen ik met buckfast heb gewerkt.
Verder kun je het beste elk raam voor het invoeren allemaal terug zetten. De koningin dan tussen de toplat van de middelste ramen, waar het broednest is, invoeren. Op deze manier loop je onmogelijk de kans de K. te pletten door een raam met K. onvoorzichtig terug te plaatsen. Maar je kunt er ook van verzekeren dat de K. 'liefdevol' weer wordt aangenomen. Je zet dan hare majesteit op een raam en wacht een tijdje. Gaan de bijen haar verzorgen (kussen en likken

) dan zit wel goed en kun je met een gerust hart het raam terugplaatsen. Doe dat altijd als ze in goed kringen verkeerd, d.w.z. in het midden zit en niet aan de onderlat hangt.
JP