Afgelopen zaterdag mijn volken nagekeken.
Zag er goed uit maar vond een aantal wat klein.
ik realiseer me dat ik weken eerder dan voorgaande jaren de volken heb ingezien.
Hoe groot moet een goed volk nu zijn??
Is dit 4 ramen broed of duidelijk meer?
Groeten
Gerard
Hoe groot zijn de volken nu?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Hoe groot zijn de volken nu?
Beste Gerard,DE BIEZEN schreef:Hoe groot moet een goed volk nu zijn??
een volk 'moet' niks

Ik heb verschillende soorten volken: qua volume, gedrag, ontwikkelingstempo of varroagevoeligheid.
Elk volk is een individu. Het imkert daardoor wat ingewikkelder want je kan ze niet als eenheidsworst behandelen, maar het is wel boeiender.
Zo heb ik nu bijvoorbeeld:
- oudere volken die er flink zin in hebben (minimaal 10 ramen broed in 2 BK),
- oudere volken met heel oude koningin waar de fut uit is (3 tot 5 ramen broed);
- jonge volkjes die in juli/augustus nog moesten beginnen en in het najaar alleen wat verzegelde ramen van hun grote buurvolken meekregen (nu 6 à 8 volle ramen broed)
- en jonge volkjes die wat langzamer op gang komen, maar toch gezond en vitaal zijn (4 ramen).
En dan hangt het ook nog af van hoe warm en beschut de standplaats is, en hoeveel dracht er in de directe omgeving is - zo geeft wilg een enorme voorsprong, maar op onze zandgrond groeit dat nauwelijks. Kortom, ik kijk het allemaal met interesse aan; van het ene volk zal ik veel honing krijgen, het andere volk mag alles zelf houden.
Succes!
Astrid
En natuurlijk in wat voor kast je imkert.
10 ramen broed zal ik niet snel vinden in de dadantkasten waar ik mee imker. Daar had ik vorige week dinsdag in de beste volken 4 ramen broed.
Volgens mij kun je beter spreken over vierkante dm (gesloten)broed.
10 ramen broed zal ik niet snel vinden in de dadantkasten waar ik mee imker. Daar had ik vorige week dinsdag in de beste volken 4 ramen broed.
Volgens mij kun je beter spreken over vierkante dm (gesloten)broed.
Laatst gewijzigd door Bok op di 05 apr 2011, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,
Peter
Peter
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Hangt inderdaad van verschillende factoren af.
De "grote volken" op simplex (overwintering op twee rompen) hebben nu ruim 10 ramen broed.
Bijen bezetten de beide broedbakken volledig en zijn volop bezig de derde romp (honingbak, zelfde formaat) uit te bouwen en vol te steken met "vloeibaar goud"
Deze op Dadant hebben bij ons maximaal 5 ramen (met) broed.
De volken welke op 1 bak overwinterd zijn hebben hun tweede romp (waswafels) gekregen en zijn deze volop aan het uitbouwen.
De vijframers welke we overwinterden hebben nu een vijftal ramen broed en zitten op negen ramen (twee uitgebouwde ramen en twee met waswafels gekregen).
Het een volk is natuurlijk een beetje voor op het andere.
Het lijkt erop dat ze dit jaar enkele weken voorsprong hebben, maar de bloesems hebben dat volgens mij ook.
groeten,
Dirk
De "grote volken" op simplex (overwintering op twee rompen) hebben nu ruim 10 ramen broed.
Bijen bezetten de beide broedbakken volledig en zijn volop bezig de derde romp (honingbak, zelfde formaat) uit te bouwen en vol te steken met "vloeibaar goud"

Deze op Dadant hebben bij ons maximaal 5 ramen (met) broed.
De volken welke op 1 bak overwinterd zijn hebben hun tweede romp (waswafels) gekregen en zijn deze volop aan het uitbouwen.
De vijframers welke we overwinterden hebben nu een vijftal ramen broed en zitten op negen ramen (twee uitgebouwde ramen en twee met waswafels gekregen).
Het een volk is natuurlijk een beetje voor op het andere.
Het lijkt erop dat ze dit jaar enkele weken voorsprong hebben, maar de bloesems hebben dat volgens mij ook.

groeten,
Dirk