eierleggende werksters

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Maarten Hoogeveen
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

eierleggende werksters

Bericht door Maarten Hoogeveen »

Hallo,

Afgelopen zaterdag tijdens de controle van 1 kast zag ik dat een volk alleen maar darrenbroed heeft. Dus ik dacht misschien is de koningin gesneuveld of is ze darrenbroedig geworden.
Ik heb die dag toen een raam met eitjes van een andere kast overgehangen.

Vandaag even snel gecheckt of er bij de eitjes doppen aangezet waren. Dit was niet het geval. Wat ik constateerde was dat de eitjes die ik erin had gedaan weg waren en een aantal cellen verderop zag ik een cel met meerdere eitjes.
Wat ik op imkerpedia vond is dat er in dit volk een eierleggende werkster rondloopt.
Wat kan ik er nu aan doen? ik heb geen koningin op reserve.

Kan ik dit volk afkloppen op een afstand en hopen dat de bijen afvliegen op een andere kast?

Maarten Hoogeveen
Bok
Contacteer:

Re: eierleggende werksters

Bericht door Bok »

Een ander koningin erop (al had je er één) is geen goede actie. Hoe vind je de eierleggende werkster?

Voor je andere kasten op een plank afschudden en hopen dat ze zich inbedelen. (niet te ver weg)

Jammer van je volk.
groet,

Peter
DE BIEZEN
Contacteer:

Bericht door DE BIEZEN »

Indien er meerdere kasten in de rij staan zou ik ze laten afvliegen. Zo komen de vliegbijen zonder problemen bij een ander volk wat extra groeit.
Je zult zien dat er dan al veel bijen weg zijn. Na enkele dagen alles afschudden en de raat smelten

Gerard
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Eierleggende werkbijen in deze tijd van het jaar? Ik ben ze nog nooit tegen gekomen. Wel moerloze volken na de winter, hadden echter nooit eierleggende werkbijen.
Als je zeker weet dat er geen moer in het volk zit kun je alles afkloppen en bij een ander volk laten vliegen. Wil je het volk opknappen hang dan een paar ramen uitlopend/gesloten broed in met aanhangend bijen . Na 9 of 10 dagen cotroleren op doppen.( Het volk heeft nu weer veel jonge bijen die bereid zijn een koningin aan te nemen of doppen te trekken.) Eventueel aangezette doppen verwijderen en reserve koningin invoeren of een raam larfjes geven zodat ze een nieuwe koningin kunnen maken.

ad staals
Plaats reactie