Stille moerwissel.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jawi
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Stille moerwissel.

Bericht door jawi »

Ik was vandaag mijn volken aan het controleren, en bij een ervan zag ik een koningin rondlopen die ik niet kende. Het volk had een kleine moer, met een nummertje erop. Deze was groter, en helemaal ongeschonden.
Na even verder te kijken kwam ik ook de oude moer tegen(zonder plaatje, en totaal vleugelloos), nota bene op hetzelfde raam.
Ik heb er wat foto's van gemaakt.
Hier zie je linksboven de oude moer een ei leggen, en rechts de nieuwe moet met hofstaat.
Afbeelding
Hier nog wat duidelijker de twee koninginnen:
Afbeelding
En, alsof ik erom gevraagd had liep moeder nog even naar dochter toe voor deze foto:
Zoals je ziet, totaal geen vechtlust, maar zusterlijk naast elkaar.
Afbeelding

Het enige wat ik mij nu afvraag, is of dit niet te vroeg in het jaar is, zou deze nieuwe moer wel goed bevrucht zijn/worden? Ik weet niet wanneer zij geboren is, ik kon nergens een uitgelopen dop vinden. Wellicht is zij nog van vorig jaar herfst.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Jan-Willem
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Re: Stille moerwissel.

Bericht door Dirk C »

Op die onderste foto lijkt het zelfs alsof er twee moertjes bij mekaar zitten. :D
Bij ons zijn er ook nog twee moertjes diep in de herfst vervangen (stille moerwissel) én goed aan de leg.
Waarschijnlijk was het moertje welk erop zat toch niet van de beste kwaliteit of niet naar hun zin. :doh:

met vriendelijke groet,
Dirk
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb dit ook ooit op schiermonnikoog meegemaakt in het Carnica koninginneteeltstation in mijn eerste imkerjaar nota bene. Heel spectaculair.
Daar is toen de oude moer apart gezet in een drieramer. Zo te zien functioneert de oude moer nog wel. Je zou die die dus apart kunnen zetten en vervolgens de moer later in het seizoen vervangen. Mooie foto's. Gele bijen.

JP
JP
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Mooie foto's. JP
Waar baseer je dat op? Ik krijg pijn in mijn ogen. :D
jawi
Contacteer:

Bericht door jawi »

Nee, fotografisch mooie foto's zijn het niet, maar wel illustratief voor het fenomeen. Ik was blij dat ik mijn Blackberry op zak had om het te kunnen vastleggen.
Ik ga maandag voor alle zekerheid de oude moer maar even apart zetten. Mocht de nieuwe majesteit alleen maar mannen voortbrengen dan hoop ik dat de bijen hetzelfde trucje over een maandje kunnen herhalen.

Is in jullie ervaring een koningin die uit een stille moerwissel voortkomt een goede? Ze ziet er in ieder geval prachtig uit. Groot, geel en vitaal. (uiteindelijk een nakomeling van Hennie Kroese's TFB06-26)
Jan-Willem
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

wat me vooral opvalt is het verschil in formaat van beide dames...
lijkt me toch dat de oudere kleine moer nooit zoveel legcapaciteit kan hebben als de forse jongere, of zie ik dat verkeerd?
ik heb bij mijn kasten ook de eerste (speel)doppen weggehaald dus het zwerm / moerwissel seizoen komt er aan volgens de dames in de kast!
mocht je moer nog niet bevrucht zijn, ik heb langs de randen van mijn ramen al veel darrenbroed zitten, dus er zullen ook al wel darren vliegen en op zoek zijn naar een jongedame van "adel".

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

jawi schreef:Ik ga maandag voor alle zekerheid de oude moer maar even apart zetten. Mocht de nieuwe majesteit alleen maar mannen voortbrengen dan hoop ik dat de bijen hetzelfde trucje over een maandje kunnen herhalen.

Is in jullie ervaring een koningin die uit een stille moerwissel voortkomt een goede? Ze ziet er in ieder geval prachtig uit. Groot, geel en vitaal. (uiteindelijk een nakomeling van Hennie Kroese's TFB06-26)

dat gaat niet lukken van ´mannen-eitjes´.
Moerwissel moertjes kunnen goed 0f slecht zijn als alle moertjes.

vriendelijke groet

Semar)Dominique)
jawi
Contacteer:

Bericht door jawi »

semar schreef:
dat gaat niet lukken van ´mannen-eitjes´.
Moerwissel moertjes kunnen goed 0f slecht zijn als alle moertjes.

vriendelijke groet

Semar)Dominique)
Ik was van plan de oude moer dan weer terug te zetten, dat was inderdaad niet helemaal duidelijk.
Jan-Willem
Plaats reactie