Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door LWPisa »

Nog even voor de volledigheid, oudere foto's van honingkamerramen met natuurbouw.

Afbeelding

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ook ik ga mee in de vaart der volkeren en probeer inmiddels natuurbouw uit. Op zich doe ik dat al jaren aangezien ik vaak in de volken 'aan de onderkant uitgebouwde honingkamer' ramen gebruik. Ik heb dan geen kunstraat of lege ramen bij de hand en dan plaats ik een honingkamerraam. Bij het uitbouwen van werksterbroed laat ik meestal zo'n raam zitten. Bij darrenraat snijd ik het eraf.

Ik had nog drie kantige latjes liggen. Ooit gekocht ook om dit doel te dienen. Deze vorige week op de onderkant van de bovenlat getimmerd. Vanmorgen gecheckt: ze worden maagdelijk wit uitgebouwd precies op de rand van het latje. Als een acrobaat die kaarsrecht balanceert op de naald van het dak en dan omgekeerd. Maar wat schets mijn verbazing: darrenraat. Allemaal darrenraat en wel boven het rooster!! Dit is een heel sterk volk waarvan ik de volle honingkamer verdeeld had over twee baken met daartussen dus de draad- en kunstraatloze raampjes. En blijkbaar hebben ze er niet echt zin meer in. Met het koude weer van afgelopen week zijn ze dichterbij de zwermstemming gekomen. Vandaag de moer tussen twee roosters gezet. Ik heb besloten van de week er een 5tal ramen broed uit te halen zodat ze er opnieuw zin in krijgen deze raampjes alsnog goed uit te bouwen.

jp
JP
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Bij mijn beginnerscursus hebben we zoiets afgelopen zaterdag ook gezien, darrenraat in de honingkamer. Daar werd verteld dat ze er gewoon honing instoppen, maar dat ze dan minder raten hoven te bouwen. Of zeg ik nu iets heel raars?
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ik zie het hier ook. Niet erg verrassend, het betekent dat een volk sterk is en dat de voortplantingsfase er aan komt. Een beetje volk bouwt 20-30% darrenraat als je ze hun gang laat gaan. Darrenraat in HK (boven roosters) wordt gewoon gevuld. Darrenraat is id minder werk voor de bijen.

gr
L
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Ook ik zie hetzelfde. Meestal bouwen de bijen snel drie to vier darrenraten en gaan daarna weer over op werksterbouw. Het is dus zaak het darrenraat eerst gewoon te laten zitten ook als dit in de honingkamer gebeurt.

groeten,

Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik heb toch wel wat een andere ervaring met darrenraat (boven het rooster): deze wordt minder goed gevuld wordt met honing. Soms houden de bijen bewust een stuk darrenraat vrij van honing, terwijl ze het omliggende werksterbroed wel vullen. Uiteindelijk (met rijke dracht en zeker later in het seizoen) vullen ze de darrenraat. Wat mij betreft maakt het me niet uit wat ze doen met de raat, zolong ze het maar RECHT uitbouwen (en dat doen ze). Ik verzin nu ter plekke: indien het de bijen niet meer lukt de raampjes voldoende uit te bouwen, dan haal ik de raampjes er weer uit en bewaar ik de raampjes gewoon voor de acacia-/lindedracht en hang ze er dan weer in.

JP
JP
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Natuurbouw gaat hard met dit weer. Dit is een goed voorbeeld van de manier waarop die raten worden aangelegd, in eerste instantie maken ze een paar ovalen plakken en is er maar weinig contactoppervlak met het raam, de raat hangt maar aan een paar punten. In de loop van de tijd wordt dit volgebouwd tot een volle raat waar zelden openingen/gaten bij de toplat zitten. Erg mooi vindt ik al die oranje bijen niet maar het volk draait volgens het boekje en zal als het weer mee zit dikke bakken lindehoning halen al dan niet als vlieger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik heb toch wel wat een andere ervaring met darrenraat (boven het rooster): deze wordt minder goed gevuld wordt met honing. Soms houden de bijen bewust een stuk darrenraat vrij van honing, terwijl ze het omliggende werksterbroed wel vullen. Uiteindelijk (met rijke dracht en zeker later in het seizoen) vullen ze de darrenraat. Wat mij betreft maakt het me niet uit wat ze doen met de raat, zolong ze het maar RECHT uitbouwen (en dat doen ze). Ik verzin nu ter plekke: indien het de bijen niet meer lukt de raampjes voldoende uit te bouwen, dan haal ik de raampjes er weer uit en bewaar ik de raampjes gewoon voor de acacia-/lindedracht en hang ze er dan weer in.
Ha die Lennard,

Bovenstaande was toen en te snel geoordeeld! Ik moet zeggen, ik ben zeer postief geraakt over natuurbouw. In ieder geval in de honingkamer en in de honingkamerramen. De darrenraat wordt gewoon gevuld met honing. Ik heb nog te weinig voorbeelden van volledige broedkamerramen gezien. Inmiddels heb ik in 1 volk echt prachtige uitgebouwde ramen. Het volk is echter wel in zwermstemming gekomen en is opgehouden van bouwen. De onderste hoekjes zijn daardoor niet meer goed uitgebouwd, terwijl het volk wel honing sleept in de uitgebouwde (normale) ramen ernaast. Die ramen zijn dus in de onderste hoeken spekraat gaan vertonen. Dat is het enige probleempje wat ik momenteel ermee ondervind. Ik denk dat dat redelijk goed op te lossen is door onbedrade ramen er eerder in te hangen. Ik was nu net te laat. Verder zijn de ramen echt maagdelijk wit! Zo mooi!!

Bij mijn zwerm die ik gisteren geschept heb, zal ik zo'n 10 ramen met natuurbouw proberen te verkijgen. Ik verwacht erveel van en dat het ook snel gaat.
Overigens heb ik vorig jaar ook een behoorlijk aantal uitgesneden varroa vangramen in de volk laten hangen. Bij gebrek aan kuntraat laat in het seizoen dacht ik: why not? Ik heb een aantal van die ramen (met drie secties) laten zitten en dit voorjaar zien ze er nog prima uit. Lijkt mij niet zo gek om om misschien de ramen in twee sectie te verdelen. Het maakt bijen echt niet uit of er een onderbreking in een raam zit. De raat komt er dan wel wat steviger in te zitten, zeker in het begin. Ik heb het dan over broedkamerramen.
JP
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Dat soort spekraten is een bekend fenomeen. Wat ik daarmee doe is uitfaseren, bouwruimte aanbieden naast raten die wel recht zijn. Of ik tolereer het gewoon, de raten die grote volken met moeren van vorig jaar nu bouwen gaan er deels toch uit (vaak via een vlieger). De belangrijkste (en rechtste) raten die over de winter gaan worden gemaakt door jonge volken die ook geen/weinig darrenraat meer bouwen dit jaar.

Raten in secties verdelen kan, je ziet het vaak in de toplatkastenhoek, met het kleine spaarkastraam zie ik het nut niet.

L
Plaats reactie