Stuifmeel aanstampers
Moderator: Hans van der Post.
Stuifmeel aanstampers
Ik heb vorige week een filmpie gemaakt van een van mijn vliegplanken.
Iemand op mijn website attendeerde mij op de bij die tussen 0:14 en 0:19 naar buitenkomt aan de linker bovenkant op haar kop.
Deze dame heeft een gele stip op de snuit. Is dat van het aanstampen van stuifmeel?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Or1V6zJ05ik[/youtube]
Iemand op mijn website attendeerde mij op de bij die tussen 0:14 en 0:19 naar buitenkomt aan de linker bovenkant op haar kop.
Deze dame heeft een gele stip op de snuit. Is dat van het aanstampen van stuifmeel?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Or1V6zJ05ik[/youtube]
Re: Stuifmeel aanstampers
Ziet er grappig uit.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik heb duidelijk gezien wat je bedoelt. 0.14 inderdaad, links bovenin. Ik denk niet dat dat van het aanstampen van stuifmeel komt, omdat het duidelijk een vliegbij is. Zover ik weet levert deze dame haar vrachtje af aan jongere bijen in het nest en die bij doen er andere dingen mee, zoals opslaan. Volgens mij is het dus gewoon een stuifmeelrestant van haar laatste vlucht.
Bart
Bart
Wordt stuifmeel ook doorgegeven aan de jongere werkbijen?? Ben het nog niet tegengekomen in m'n bibliotheekje.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Bart,
Volgens mij is dit een nectarverzamelaar. Bij het puren van de nectar tijdens haar laatste vlucht, is er stuifmeel aan haar kop geplakt door de drachtplant waarop ze heeft gevlogen.
Ik heb dit al eens eerder gezien bij volken die op het koolzaad stonden. Daar kwamen toen bij een bezoekje een keer heel veel bijen terug die er zo uitzagen als op het filmpje.
Groeten....................
Gerard Boswinkel
Volgens mij is dit een nectarverzamelaar. Bij het puren van de nectar tijdens haar laatste vlucht, is er stuifmeel aan haar kop geplakt door de drachtplant waarop ze heeft gevlogen.
Ik heb dit al eens eerder gezien bij volken die op het koolzaad stonden. Daar kwamen toen bij een bezoekje een keer heel veel bijen terug die er zo uitzagen als op het filmpje.
Groeten....................
Gerard Boswinkel
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Op de volgende afbeelding van een fouragerende bij op de bloem van een witte koolvariant is mooi te zien, hoe de bij, als zij nectar opneemt van de nectariën aan de voet van de buitenste meeldraden, via de middenste helmknoppen het pollen op haar kop krijgt. de buitenste helmknoppen geven het pollen op haar buikharen af. (http://www.bijenplant.nl/drachtplantenindex.htm -kool)

hennie oes
hennie oes
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Je was mij net voor maar toch maar geplaatst . Salvia

- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Jaap,
Op jouw foto is een lipbloemige te zien; bij het betreden door de bij slaan de helmknoppen tegen het rugschild en geven daar het pollen af; bij de eerstvolgende bloem slaat eerst de stempel tegen het schild en brengt bestuiving tot stand; op mijn foto van een Brassica-soort komt het pollen op de kop.
hennie oes
Op jouw foto is een lipbloemige te zien; bij het betreden door de bij slaan de helmknoppen tegen het rugschild en geven daar het pollen af; bij de eerstvolgende bloem slaat eerst de stempel tegen het schild en brengt bestuiving tot stand; op mijn foto van een Brassica-soort komt het pollen op de kop.
hennie oes
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Je hebt natuurlijk gelijk . Maar ik had mijn foto al geupload toen ik jou reactie zag ,en heb mijn tekst ( dat er meerdere mogelijkheden waren ) verwijderd , omdat ik jou uitleg voldoende vond .
Ook had ik eigenlijk een andere foto willen plaatsen , maar had die op 6 aug 2009 al geplaatst , en leef in de veronderstelling dat iedereen die gezien heeft
, hier nogmaals .
Hier zien wij : Impatiens walleriana ( Vlijtig liesje )
De bestuiving verloopt bij het ene soort wat moeilijker dan bij de andere .Hij bloeit eerst manlijk en dan vrouwlijk ,
en duidelijk is te zien dat hij met zijn kop met het paarse stuifmeel in aanraking komt.
Wordt meer op nectar bevlogen dan stuifmeel en is 60 x 35 micron groot .

Ook had ik eigenlijk een andere foto willen plaatsen , maar had die op 6 aug 2009 al geplaatst , en leef in de veronderstelling dat iedereen die gezien heeft

Hier zien wij : Impatiens walleriana ( Vlijtig liesje )
De bestuiving verloopt bij het ene soort wat moeilijker dan bij de andere .Hij bloeit eerst manlijk en dan vrouwlijk ,
en duidelijk is te zien dat hij met zijn kop met het paarse stuifmeel in aanraking komt.
Wordt meer op nectar bevlogen dan stuifmeel en is 60 x 35 micron groot .