koninginnen in laten lopen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

middelbrand1
Contacteer:

koninginnen in laten lopen

Bericht door middelbrand1 »

Ik heb op 22 april 's morgens 2 afleggers gemaakt.

Ik heb ergens gelezen dat wanneer je 's morgens een aflegger hebt gemaakt je na 12 dagen 'savonds de koninginnen in moet laten lopen, vanavond dus.

De eerste dop die ik brak bevatte een koningin die vrolijk het volk binnen stapte. Alle andere doppen bevatten koninginnen die nog lang niet rijp waren.

Hoe kan dit? Ben ik te vroeg geweest?

In het andere volk heb ik een paar doppen gebroken en geen enkel rijpe koningin gevonden. Ik heb uiteindelijk maar 2 doppen laten staan.

Moet ik die morgenavond breken of niet of nog langer wachten?

En ja, ik ben inderdaad een beginneling...
pieter1
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: koninginnen in laten lopen

Bericht door pieter1 »

Als je een broedaflegger hebt gemaakt waarbij de vliegbijen weer zijn afgevlogen op het hoofdvolk, dan hoef je geen koninginnen in te laten lopen.
Ze zoeken het dan zelf wel uit, er zijn niet voldoende oude bijen aanwezig om te zwermen.
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

middelbrand1 schreef:In het andere volk heb ik een paar doppen gebroken en geen enkel rijpe koningin gevonden. Ik heb uiteindelijk maar 2 doppen laten staan.
Even los van die aflegger:

jij zegt: "22 april in de ochtend afleggers gemaakt" en daarna "na 12 dagen..... vanavond dus" is dus 3e mei in de avond volgens mij?

22 april + 13 dagen = 5 mei zouden ze moeten uitlopen en geen 3 mei. Daarnaast worden niet alle doppen op hetzelfde moment belegd of aangemaakt. Dus een dop die 2 dagen later gestart wordt komt ook 2 dagen later uit vandaar dat ze niet allemaal op dezelfde dag rijp zijn.
Moeren doen er 16 dagen over van ei tot uitkomen. Geteld vanaf het eendagslarfje moment moet je nog maar 13 dagen tellen. Dus als je een belegde dop ziet kun je ongeveer uitrekenen wanneer de dop rijp zou moeten zijn.

Je kunt aan de kleur van de deksel zien dat een dop rijp is. Hij is dan ook wat droger en scheurt makkelijker los.
Soms zit er ook een heel klein gaatje in waardoor de nieuwe moeren gevoerd worden maar dat is bij tuters en kwakers.

Bij geen enkele rijpe dop is het juist niet de bedoeling om de doppen te breken. Dan laat je ze allemaal met rust om de kans te verkleinen dat er niks uitkomt. Pas als je moeren laat inlopen ga je de rest breken.

Heb je een cursusboek bij de hand? Daar kun je die dagen in zien en weet je ook wanneer de dop gesloten wordt. Dat mag je zelf even opzoeken :)
middelbrand1
Contacteer:

Bericht door middelbrand1 »

Vanavond gekeken, de 2 doppen die ik heb laten staan zijn toch al uitgelopen.
Blijkbaar zit er veel variatie in de rijpheid van de doppen.

Misschien dat het bij beide volken toch nog goed komt...?

Maar nu nog even oven mijn derde volk.

Ik heb afgelopen maandag om ongeveer 12 uur een koninginnen aflegger gemaakt.

Wanneer moet ik nu gaan kijken en welke handelingen stel je voor?
marcv
Contacteer:

Bericht door marcv »

middelbrand1 schreef:Misschien dat het bij beide volken toch nog goed komt...?
Het is zo goed als maar kan zijn. De rest moeten ze zelf doen.
middelbrand1 schreef:Ik heb afgelopen maandag om ongeveer 12 uur een koninginnen aflegger gemaakt.

Wanneer moet ik nu gaan kijken en welke handelingen stel je voor?
Na een weekje kijken of alles ok is met de koningin. Je hoeft ze daarom niet op te zoeken. Gewoon één raam bekijken en zoeken naar jong broed/eitjes.
Voor de rest zou ik wekelijks even kijken of er voldoende ruimte is en eventueel waswafels bijgeven. Het kan heel snel gaan in een koninginneaflegger, afhankelijk van hoeveel bijen ze heeft meegekregen.
Ik had er vorig jaar eentje die in juni al zelf zwermde :doh:

Voor wat betreft voer of roverij kan er normaal gezien op dit moment niet zoveel mislopen...
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Robbert schreef:22 april + 13 dagen = 5 mei zouden ze moeten uitlopen en geen 3 mei.
Gaat dit zo? Ik zou denken de dag dat de kunstzwerm is gemaakt is de 1e dag dus 4 mei.
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Kan iemand hier nog antwoord op geven a.u.b. dan kan ik de juiste berekening maken.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bijenhoudster schreef:
Robbert schreef:22 april + 13 dagen = 5 mei zouden ze moeten uitlopen en geen 3 mei.
Gaat dit zo? Ik zou denken de dag dat de kunstzwerm is gemaakt is de 1e dag dus 4 mei.
De dag dat je kunstzwerm maakt is dag nul.

ad staals
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

ei = 3 dagen,
larve = 6 dagen (de eerste 3 dagen is verandering van werster naar koninginelarve mogelijk)
pop = 6-7 dagen
totaal 16 dagen

als je een afleger maakt begingen de bijen vaak op een wat oudere larve, na 9 dagen doppen nazien, als er 1 is uitgelopen breken anders op 1 dop zetten.

Vrienddelijke groet
Semar(Dominique)

Je zou dat als bijenhouder/ster moeten weten.
Zelf opzoeken in een boek leert het snelste.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

semar schreef: als je een afleger maakt begingen de bijen vaak op een wat oudere larve, na 9 dagen doppen nazien, als er 1 is uitgelopen breken anders op 1 dop zetten.

Op een dop zetten is riskant (zeker als je niet veel ervaring hebt. Wat let je om wat doppen te laten staan en de volgende dag nog eens te kijken.

ad staals
Plaats reactie