Golz kasten
-
- Contacteer:
Re: Golz kasten
Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Het zijn 20 raams kasten schweizer mass. De honingkamer is in 2en gemaakt zodat de raampjes niet zo groot zijn dit i.v.m. slingeren.
Als je maten wilt e.d. hoor ik het wel.
Rene
Het zijn 20 raams kasten schweizer mass. De honingkamer is in 2en gemaakt zodat de raampjes niet zo groot zijn dit i.v.m. slingeren.
Als je maten wilt e.d. hoor ik het wel.
Rene
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik zou ook wel wat meer willen weten van deze kasten. Tevens zou ik er graag een willen kopen om uit te proberen. Weet iemand waar deze kast wordt verkocht?
Inmiddels gevonden: http://www.lonnemann-geraetebau.de/golz.html
Ze worden zeker niet in Nederland verkocht?
Inmiddels gevonden: http://www.lonnemann-geraetebau.de/golz.html
Ze worden zeker niet in Nederland verkocht?
-
- Contacteer:
Volgens mij worden ze in NL niet verkocht Lonneman in D verkoopt ze in ieder geval in alle soorten en maten.
- Leo van der Heijden
- Contacteer:
Rene K schreeft het volgende
Groet Leo.
Rene is het al gelukt om foto's te maken en hier neer te zetten? Wat zijn jouw ervaringen met deze kast?Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Groet Leo.
Met viendelijke groet,
Leo.
Leo.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Het voordeel hiervan is dat ze eerst de bovenste raam vol maken, en ook mooi verzegelen, voordat ze echt werk maken van de onderste. Los maken en je kunt dan mooi alleen rijpe honing slingeren, daarna weer aan elkaar en terug hangen.
Je heb eerst in het begin van het jaar een 10 of 11 ramer, met broed, als ze de laatste raam als honingraam gebruiken dan hangen we de gedeelde ramen er bij. Wat inhoud dat ze ook een combiraam vol maken met honing, maar dat mogen ze houden, alleen de gedeelderamen worden geslingerd. Een koninginnen rooster is dan ook niet nodig, de combiraam met honing, werkt als zodanig. Je oost dan wel wat minder honing, maar hoef geen bakken te tillen.
Dit systeem snap ik niet helemaal. Hoe zit het precies??? Als het broedraam gevuld is, wordt het honingkamerraam eraan gekoppeld waar de bijen dan in kunnen broeden? Als het broedkamerraam gevuld is met honing dan kan het worden geslingerd? Waar laat je dan het honingkamer raam (met broed) dat geen oren heeft?
Ter zijde: ik imker ook met combiramen (1 kast). Combiramen kunnen mij niet bekoren. Te groot, te log, te kwetsbaar, krom trekken (door de draden); te lange afstand van de zij- en onderlatten. Maw teveel gedoe. Geef mij maar het ouderwetse simplex raampje.
JP
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
JP
Geef mij maar latten (in warre) De bijen vinden ramen ook niks; Ook al hou je je aan de bijenruimte ze proberen ze toch vast te kitten.
Jos
Geef mij maar latten (in warre) De bijen vinden ramen ook niks; Ook al hou je je aan de bijenruimte ze proberen ze toch vast te kitten.
Jos
-
- Contacteer:
Nog niet, zal dit weekeinde eens wat fotos maken.Leo van der Heijden schreef:Rene K schreeft het volgendeRene is het al gelukt om foto's te maken en hier neer te zetten? Wat zijn jouw ervaringen met deze kast?Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Groet Leo.
Rene
-
- Contacteer:
Hier wat duitse links die veel informatie bevatten: http://www.landlive.de/communities/5/boards/ en http://www.imkerforum.de/forum.php
Even op deze fora zoeken en je vind veel info over Golz kasten (zoeken op Golz beute).
Wel in het duits!
Rene
Even op deze fora zoeken en je vind veel info over Golz kasten (zoeken op Golz beute).
Wel in het duits!
Rene
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
als je wilt expimeteren met grotere raamen, raad ik je dadant us aan.Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ter zijde: ik imker ook met combiramen (1 kast). Combiramen kunnen mij niet bekoren. Te groot, te log, te kwetsbaar, krom trekken (door de draden); te lange afstand van de zij- en onderlatten. Maw teveel gedoe. Geef mij maar het ouderwetse simplex raampje.
1 broedkamer, de raamen zijn niet alleen grooter de latten zijn ook robuster dan het simplexraampje.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hallo Semar,
Ik zie ook voordelen in het imkeren met grotere ramen, ik neem aan dat u imkert met Dadant?
Een tweetal praktische problemen lijken mij de zwermverhindering en de raatvernieuwing hoe pakt u dat aan?
Ik zie ook voordelen in het imkeren met grotere ramen, ik neem aan dat u imkert met Dadant?
Een tweetal praktische problemen lijken mij de zwermverhindering en de raatvernieuwing hoe pakt u dat aan?