Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 26 mei 2011, 15:32

Helaas moest ik vanochtend constateren dat een aantal van mijn Kirchainerkastjes leeg waren gevlogen. Nu ik heb elk jaar er wel een of twee ertussen, maar nu 6 van de 16. Verdorie! Nog moeren zat.....maar toch jammer (van de tijd en de energie die je erin stopt en natuurlijk ook voor het volkje zelf). Ook had ik een jonge moer gemerkt in een drie-ramer en ook die is leeg. Terwijl die toch behoorlijk vol zat. Wat is er fout gegaan? Sommige volkjes hadden al bijna volledig uitgebouwde raatjes inclusief stuifmeel en waren dus al ingevlogen. In die zin verbaasd het me echt!

Ik vermoed toch dat de moer is omgekomen op bruidsvlucht of dat er niet iets goed aan was (ingedeukt achterlijf/slechte vleugel). Ook het merken kan een oorzaak zijn (maar ga ik toch niet van uit). Iets te weinig water gehad tijdens het harmoniseren (in het begin elke dag wel natgespoten, maar de laatste twee dagen niet). Harmoniseren te kort (was wel zo'n 4 a 5 dagen)? Of toch spuitschade. Er is gespoten op maisplantjes in de buurt (maar lijkt me stug dat dit de oorzaak is). Heb mijn grote volken nog niet kunnen bekijken of die bijen missen. Een aantal andere krichainers waren gelukkig nog wel goed en zaten nog vol met bijen. Voortaan ga ik toch de kirchainertjes verplaatsen naar een andere stand, waar ik de bijen heb afgetapt.

Wie herkent het leegvliegen van een Kirchainer bij verlies van een moer na harmonsieren???? Al eens gehad? Ik zal proberen nog wat foto's te maken.

JP
JP

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door bas sprengers » do 26 mei 2011, 16:31

da's flink pech voor je!
zou het aan de kwaliteit van de doppen gelegen kunnen hebben? heb je zelf zitten overlarven of had je redcellen?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 26 mei 2011, 17:34

Dank voor je medeleven.
Geluk bij een ongeluk: ik heb nog genoeg moeren over. Het is een fantastisch seizoen en ik wil niet klagen. Moeren van eerste sessie waren superieur. Een aantal (2 of 3) moeren van de tweede sessie haaden mankemanten (maar minder dan 6). Ik werk met zwermcellen en dit is het eerste keer dat ik op 'grote' schaal teel. Ik werk met zwermcellen. Overigens heb ik elke moer in een kirchainer gedaan en ze dus niet laten inlopen via dop. Wat ik niet rijm is dat de bijen toch van die prachtige raatjes hebben uitgebouwd en vervolgens verlaten.
JP

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door bas sprengers » do 26 mei 2011, 19:14

opmerkelijk. lijkt er een beeje op dat de bruidsvlucht als een soort zwermpje is verdwenen (?), en daarmee meteen het hele volkje

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 26 mei 2011, 19:19

opmerkelijk. lijkt er een beeje op dat de bruidsvlucht als een soort zwermpje is verdwenen (?), en daarmee meteen het hele volkje
Ja geen flauw idee dus. Ik zal foto's maken van het geheel. Kan me niet voorstellen dat het spuitschade is.

JP
JP

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door bas sprengers » do 26 mei 2011, 19:29

nee, bij spuitschade zou je aan al je kastjes schade verwachten

johannes
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
Locatie: z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door johannes » do 26 mei 2011, 20:49

Hier met de apedeakastjes ongeveer het zelfde 4 van de 8 leeg .
De moeren vervliegen zich of worden gepikt door de vele zwaluwen die hier dagelijks vliegen.
de moerloos geworden vliegen vervolgens af op de andere kastjes,deze raken dus over bevolkt en gaan zwermen.
Vreemd nooit eerder meegemaakt. Woensdagmiddag gingen hier twee van die volkjes de lucht in, een heb ik kunnen scheppen
en in een drieramer op twee ramen gezet. Het tweede volkje ging direct hoger en de de grens over,dit worden waarschijnlijk
vluchtelingen in Duitsland.

groeten johannes

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door Huitema » do 26 mei 2011, 21:01

Het probleem van de lege kastjes (in mijn geval Segeberger Begattungskasten) herken ik. Ik hanteer nu de volgende regels.
1. Vijf volle dagen harmoniseren.
2. Goede mix van oude - en jonge bijen.
3. Het volkje moet al gebouwd hebben en voer hebben opgeslagen.
4. Teveel bijen geeft problemen, teweinig ook. Weiss adviseert 1/3 van de bijenruimte te vullen met bijen.
5. 's-Avonds plaatsen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door A.A. Staals » do 26 mei 2011, 22:37

Naar mijn mening zijn het meestal hongerzwermpjes, wel voer in de kastjes, maar te droog zodat de bijen het niet snel genoeg op kunnen nemen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Leeggevlogen Kirchainers (=koninginneteelt mislukt)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 mei 2011, 00:07

Ok zal dit weekend proberen te komen met een reactie. Komende dagen volledig bezet. Probleem is dus algemener dan ik had gedacht.

JP
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten