Lezing Tennekes
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Lezing Tennekes
Hoi Maarten,
ik lees altijd graag je (alles) relativerende mening of bepaalde onderwerpen.
Maar doe je hiermee de wetenschap niet wat tekort? En bovendien zijn er nog veel slecht bestrijdende imkers. En overigens ook politici die geen keuzes kunnen maken als het gaat om toelatingen van varroa bestrijdingsmiddelen.
JP
ik lees altijd graag je (alles) relativerende mening of bepaalde onderwerpen.
Maar doe je hiermee de wetenschap niet wat tekort? En bovendien zijn er nog veel slecht bestrijdende imkers. En overigens ook politici die geen keuzes kunnen maken als het gaat om toelatingen van varroa bestrijdingsmiddelen.
JP
JP
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Politici gaan daar niet over, politici stellen kaders waarbinnen goedkeuring plaatsvind door deskundigen. Er is geen organisatie in NL te vinden die voldoende middelen heeft om meer stoffen te laten goedkeuren dan nu en ook geen organisatie die wil investeren in een handjevol imkers. De afzetmarkt is te klein en de NL overheid ziet geen rol voor zich weggelegd, dat moet de sector zelf doen. Men neemt de problematiek niet serieus. Ik vrees dat de bijen noodgedwongen tot Maarten's toekomstvisie komen, de mensen laten het afweten, over een paar honderd jaar hebben de bijen het zelf wel opgelost.
Ja net als honderden andere uitgestorven diersoorten die wij helpen 'verdwijnen' hebben...Jeroenvt schreef:P over een paar honderd jaar hebben de bijen het zelf wel opgelost.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Jeroen,
Er zijn natuurlijk meer landen dan alleen Nederland waar geimkerd wordt. Hier in Belgie (waar ik woon) probeert de bijensector bestrijdingsmiddelen al een tijd lang op de markt (= bij de imkers) te krijgen, maar dat lukt maar niet. Net zoals het niet lukt om een volwaardige regering te krijgen
. Zeer binnenkort wordt deze impasse hopelijk vlot getrokken aangezien de bonden nu met een hoge Vlaamse politieke Piet gaan samen zitten. Hoe het in Wallonie zit weet ik niet. Politici bepalen dan wel de kaders, maar kunnen denk ik dit soort zaken wel degelijk in gang zetten of vertragen.
Er zijn natuurlijk meer landen dan alleen Nederland waar geimkerd wordt. Hier in Belgie (waar ik woon) probeert de bijensector bestrijdingsmiddelen al een tijd lang op de markt (= bij de imkers) te krijgen, maar dat lukt maar niet. Net zoals het niet lukt om een volwaardige regering te krijgen

JP
Eh, het gaat in dit topic toch over gebruik van neonicotine en niet over bestrijding van varroa?
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
En daar bij misbruiken ze de bijensterfte, die veroorzaakt wordt door de varroa.Berend schreef:Eh, het gaat in dit topic toch over gebruik van neonicotine en niet over bestrijding van varroa?Jelte Pieter Dijkstra schreef:En bovendien zijn er nog veel slecht bestrijdende imkers. En overigens ook politici die geen keuzes kunnen maken als het gaat om toelatingen van varroa bestrijdingsmiddelen.
ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
- janmol1h
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
http://www.youtube.com/watch?v=rmAYcf_MNuk
Hier kun je het interview met Dhr. Tennekes bekijken......even kopieren/plakken in je adresbalk
Hier kun je het interview met Dhr. Tennekes bekijken......even kopieren/plakken in je adresbalk