Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Barbapapa
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Barbapapa »

Hoi Berend

Ik heb de antwoorden er tussen gefriemeld :)
Berend schreef:
Barbapapa schreef:Een paar feiten uit de techniek en wetenschap.
- Het vermogen van een radio signaal is op een meter afstand van de bron met ongeveer een deerde macht afgenomen. Dit is afhankelijk van de frequentie (hoe hoger hoe sneller het afneemt)
- Er bestaan geen digitale signalen, alle signalen zijn analoog.
- UMTS en dect, zijn overwegend frequentie gemoduleerd (fm) dus deze pulseren niet!, deze signalen worden met een constant vermogen uitgezonden, afhankelijk van de signaal ruis afstand.
Sorry, ik snap niet precies wat je met bovenstaande aangeeft.
Ok, wat ik hier wil aangeven is dat een radiosignaal na enkele meters bijna geen intensiteit meer heeft, de energie wordt verdeeld (diffuus)
Digitale radio signalen bestaan niet omdat het signaal wat wordt uitgezonden perfect sinus-vormig moet zij anders verlies je zendenergie over het gehele spectrum.
Frequentie gemoduleerd wil zeggen dat de informatie die het signaal draagt in het verandering van de frequente zit.
- Er is werkelijk geen een onderzoek die echt aantoont dat radiostralen kanker verwekken. Een onderzoek moet getoetst kunnen worden om wetenschappelijke waarde te krijgen, alle toetsingen op dit gebied tonen niets aan.
Als straling geen kanker veroorzaakt, kan straling niet gevaarlijk zijn? Er kunnen toch ook nog andere effecten zijn?
De straling in dit onderwerp, zijn radiogolven. Radio golfen doorklieven geen DNA, daar zijn radiogolven veel te lang voor. De DNA code word dus niet veranderd.
- elektromagnetisme en magnetisme zijn twee verschillende dingen.
De overeenkomst is dat beide een magnetisch veld opwekken.
Dat is waar, maar ik ben niet duidelijk geweest, met magnetisme bedoel ik eigenlijk de aardmagnetisch veld. Deze zo lang, dat ze niet door radiogolven verstoort worden.
En dan nu de bijen:
- Bijen oriënteren en communiceren niet met elektromagnetisme, ze zenden toch niets uit!?
- Bijen oriënteren zich door herkennings-patronen (daglicht) en feromonen en geuren.
Bijen hebben magnetoreceptoren, deze kunnen veranderingen in een magnetisch veld detecteren. Bijen oriënteren zich ook op het aardmagnetisch veld.
Bijen oriënteren zich ook op het aardmagnetisch veld. Dat zou kunnen, maar de frequentie van UMTS en DECT en Magnetron radiogolven zijn zo hoog dat kan ik niet geloven dat het gedetecteerd wordt.
Als u echt overtuigd bent dat bijen zich storen aan radio signalen, legt dan een mobiel een paar dagen in uw bijenkas. Een mobiel zend om de paar minuten een signaal uit met max. 2 watt vermogen. U zal zien dat er helemaal niks veranderd.
Ik weet niet of je hier zelf (wetenschappelijk) onderzoek naar hebt gedaan, maar ik kwam een onderzoek tegen waarin naar voren kwam dat er wel effecten waren (in dit geval dect straling):
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 30#p133952
Dit is wetenschappelijk getoetst en daar is volgens mij niet veel uitgekomen.

Groetjes.
Jack B.
Contacteer:

Bericht door Jack B. »

Even een berichtje aan Barbapapa, ik stel voor dat we het omdraaien en de bijen ontzien, je hebt vast wel een dect toestel in huis, zet dat eens een paar nachten op je nachtkastje, zo dicht mogelijk bij je hoofd. Ik ben benieuwd hoe je slaapt. Ik ben echt benieuwd, want ik ben dus (zoals ik hierboven al heb aangegeven) gevoelig geworden voor straling (de digitaal gepulseerde, zodat er meerdere gesprekken tegelijk over een antenne kunnen) en wordt onwel van een dect op een paar meter afstand (of een mobieltje waarmee men op dat moment spreekt).

En let op; de WHO heeft deze boodschap jaren lang tegen weten te houden, het is een hele stap voor ons gevoeligen dat ze nu met deze uitspraak komt, nu kan onze gezondheidsraad (in dit geval 10 wijze mannen, waarvan er een directeur is van een adviesburo voor de telecomindustrie) zich in ieder geval niet meer verschuilen achter de WHO. Want zolang de GR blijft beweren dat het niet kan wordt er ook niet naar een oplossing gezocht en hoeven GGD, ziekenhuizen en artsen zich niet te verdiepen in de materie en komt er uit die hoek dus ook geen hulp. En dat is best vervelend mocht je een keer iets serieus gaan mankeren.

Voor wat betreft de bijen; er is onlangs een groot Frans onderzoek gestart naar de mogelijk schadelijke invloed van deze straling op de bijen, we wachten af.

O ja, en Barbapapa, over dat gebrek aan wetenschappelijk onderzoek (en bewijs), dat meen je niet, heb je geen internet, kijk eens op pubmed (U.S. National Library of Medicine). Een site waarop allerlei universitaire studies worden belicht. Of makkelijker nog, kijk op de site van STOPUMTS.nl kopje onderzoeken. En ja, dat zijn allemaal wetenschappelijke (peer reviewed) onderzoeken.

Ik zou bijna zeggen; welterusten.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Hier een recent onderzoek waarin naar voren komt dat bijen reageren op elektromagnetische straling.
http://springerlink.com/content/bx23551 ... lltext.pdf
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Jack B. schreef:Voor wat betreft de bijen; er is onlangs een groot Frans onderzoek gestart naar de mogelijk schadelijke invloed van deze straling op de bijen, we wachten af.
Ik ben benieuwd.

Een DECT telefoon + basestation(was gelijk lader) hebben jaren lang op mij nachtkast gestaan, hierdoor had ik beter bereik in de tuin. Ik heb er nooit iets van gemerkt. Nu gebruik ik mijn mobiel als wekker. Kennelijk ben ik niet overgevoelig.

Ik heb niet gezegd dat er gebrek aan wetenschappelijk onderzoek is, maar gebrek aan toetsing.

Gr.
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Berend schreef:Hier een recent onderzoek waarin naar voren komt dat bijen reageren op elektromagnetische straling.
http://springerlink.com/content/bx23551 ... lltext.pdf
Hoi Berend, dit ga ik zeker een keer rustig doorlezen, bedankt. :wink:
Ik lees in de abstract dat het gaat over het plaatsen van mobieltjes direct in de kast. Dat vind ik niet echt realistisch, maar het toont wel aan dat er invloed is. Eigenlijk is het geen moeilijke setup om zelf een keer te doen.

Groetjes
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Ik heb al even snel getest, mobiel op de vliegplank en gebeld. Er was op de vliegplank over het algemeen weinig interesse in de mobiel. *gaap*
De eerste keer dat ik de telefoon over liet gaan dacht ik even een licht schokje in de beweging van de bijen te zien, daarna niet meer. Maar ja, misschien was dat ook niet echt een objectieve waarneming :D
In het onderzoek is de blootstelling veel langer en ook nog in "gesprek-modus", dus contante open verbinding.

Persoonlijk denk ik trouwens dat bijen ook storingen in het magnetisch veld, veroorzaakt door bliksem waarnemen (over lange afstand), dat zou een verklaring kunnen zijn voor de bekende prikkelbaarheid bij naderend slecht weer met onweer. :be5:
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Berend schreef:Ik heb al even snel getest, mobiel op de vliegplank en gebeld. Er was op de vliegplank over het algemeen weinig interesse in de mobiel. *gaap*
Ha Ha, dan moet je het wel goed doen :)
Je moet nl tegelijk het geluid wat de bijen maken in de kast opnemen en vergelijken als de mobiel contact maakt.
Each pipe consists of a sound pulse which lasts 0.82 +/- 0.43 s and rises in fundamental frequency from 100-200 Hz to 200-250 Hz
piep en Tril functie uit en dan naar de mobiel bellen.

Gr.
Plaats reactie