Toch maar geen aspirines na bijensteek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
muls
Contacteer:

Toch maar geen aspirines na bijensteek

Bericht door muls »

Geinspireerd door een aantal berichten op dit forum heb ik gisteren vanwege twee steken in mijn lip direct twee aspirines genomen en cetirizine(antihistamine). Na een uur was mijn gezicht volledig opgezet, maar ook de steken op mijn hand waren direct ontzettend dik geworden. Op mijn gezicht had ik nooit eerder steken gehad, op mijn hand wel en die werden normaliter nooit zo dik.

Uiteindelijk gisteravond laat vanwege dikke ogen, dikke tong en dikke keel naar de huisartsenpost gegaan en daar prednison gekregen. De dienstdoende arts was verbaasd over het advies om aspirine te nemen: volgens haar kan aspirine heel goed de zwelling veel erger en uitgebreider maken. Dat zou dan in elk geval de extreem heftige en abnormale reactie op mijn handen verklaren maar waarschijnlijk was ook op mijn gezicht de zwelling veel meer beperkt gebleven.

Oftewel: pas op met die aspirines. Blijkbaar werkt het voor sommigen erg averechts.

(NB Maar wat slaap je lekker op die cetirizine! Heerlijk!)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Toch maar geen aspirines na bijensteek

Bericht door Oude Essink »

Ik haalde mijn informatie van de inmiddels overleden internist Van der Zwan, die, zelf ook imker, als een van de eersten zich bezighield met imuniseren tegen allergie voor bijensteken door gecontroleerd te laten steken..
Medici zijn net imkers :lol:

hennie oes
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Volgens mij moet je met een aspirientje over de steek heen wrijven, nadat je die plek wat nat gemaakt hebt. En het schijnt dat inderdaad bij sommige mensen de zwelling verergerd. Deze moeten dan de huisarts raadplegen.
Met vriendelijke groet,
Wim
jeroen181969
Contacteer:

Bericht door jeroen181969 »

Een reactie op Wim Joosten, Als een bij steekt :be5: , krijg je gif (0.3 mg/steek) in de lederhuid gespoten. Iets op de opperhuid smeren heeft dan meestal geen zin :snooty: , de opperhuid beschermt tegen binnendringen van stoffen en vertraagt sterk de opname van stoffen. Bijengif is opgebouwt uit eiwitten welke het lichaam wil afvoeren via het limphestelsel. De toestroom van lymphe veroorzaakt de zwelling. DENK OM RINGEN EN ARMBANDEN, het is niet de eerste trouwring die geknipt moet worden, en ook niet de laatste. Zoals gezegt bijengif = eiwitten, verhit eiwitten en het stold (kippenei koken) of het valt uit elkaar in onschuldige componenten (pasteriseeren). Wij als imker hebben altijd iets heets bij ons: Punt van de pijp, aansteker. Angel met gifblaas verwijderen NIET MET EEN PINCET :naughty:, je knijpt de gifblaas dan als nog leeg. Door de zenuwknoop blijft deze pompen en dan direct de punt van de pijp of de vlam van de aanstekker op die plek tot "au". De huid wordt ter plekke even boven de 50 graden C en het gif valt uit een in onschuldige componenten. (schotman 1ste en 2de druk (904) blz. 392. Je krijgt een eerstegraads braadwondje (zonnebrand) en de ergste reactie blijft weg. De mensen met dubbel zien, zweetuitbraken, duizeligheid, hartkloppingen en ademproblemen hebben echt hun epiepen nodig (fase 4 en verder), ze kunnen misschien wel tijd winnen door de hitte behandeling :oops: .
Allergie blijft altijd oppassen, ze kan afbouwen of juist verergeren.

Jeroen Dronten
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

NIET MET EEN PINCET! of met 2 vingers beetpakken.
Als je niet te korte nagels hebt kan je hem er zo uitwippen, of anders met een mes over de huid strijken en de angel opwippen.
gr,
m
Plaats reactie