ziekte?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
joldenk
Contacteer:

ziekte?

Bericht door joldenk »

Ik heb van de beginnerscursus een aflegger gekregen. De eerste dagen leek het wel goed te gaan, ze kwamen met stuifmeel binnen. Maar nu liggen er steeds meer bijen voor het kastje, die eerst nog wat kruipen voordat ze dood gaan. Ik heb bijgevoerd met 150 ml suikerwater, maar dat nemen ze slecht op. De bijen kunnen het wel vinden maar er zitten nooit meer dan 10 bij en het bakje is na 4 dagen niet leeg. Het vlieggat heb ik verkleind. De kast is van onderen dicht maar er zitten wel ontluchtingsgaten aan de bovenkant. Soms vliegen de bijen tegen de kast aan. Is dit een virus? Of de tracheemijt? Zal ik ze opsturen naar Wageningen? Wat kan ik in de tussentijd doen? Mierezuurbehandeling?

Jeroen
TubaLeoVoet
Contacteer:

Re: ziekte?

Bericht door TubaLeoVoet »

Als ze tegen de kast aanvliegen, zou dat kunnen wijzen op een vergiftiging.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Hoe zien de dode bijen eruit?

Tong uitgeklapt? Lijf gebogen in een rare hoek? Vleugels gespreidt?

Dit zijn in het algemeen kenmerken van vergiftiging.

gr
Lennard
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Een heel duidelijk kenmerk voor vergiftiging is het rondtollen van de Bijen op de vliegplank .

Ik citeer ; maar er zitten nooit meer dan 10 bij en het bakje is na 4 dagen niet leeg.

Op welke manier voer jij het volkje ??? en het is toch mogelijk om bovenin het volkje te kijken of er voldoende voer in zit >

Jaap v P
joldenk
Contacteer:

Bericht door joldenk »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vrees dat het inderdaad spuitschade is, de symptomen komen overeen met wat jullie noemen. De meeste vliegbijen zijn nu dood volgens mij. In de kast lijkt alles in orde, BRIAS en cellen met stuifmeel en honing. Overleeft mijn volkje dit?

Jeroen
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joldenk schreef:Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vrees dat het inderdaad spuitschade is, de symptomen komen overeen met wat jullie noemen. De meeste vliegbijen zijn nu dood volgens mij. In de kast lijkt alles in orde, BRIAS en cellen met stuifmeel en honing. Overleeft mijn volkje dit?

Jeroen
Heb je daar al melding van gemaakt ???

Jaap v P
Plaats reactie