aflegger in TBH
Moderator: Hans van der Post.
- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
aflegger in TBH
Mijn grote volk doet het prachtig en de aflegger die ik in april heb gemaakt ziet er mooi uit. Toen ik zondag doppen in mijn grote volk zag (maar ook eitjes in onderste en bovenste broedkamer) leek het me goed om weer een aflegger te maken. Zesramertje vol: prima, maar..... mijn tbh stond nog steeds leeg en eigelijk wilde ik mijn afleggertje daar wel in hebben. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en een drieramer zonder deksel in de TBH gezet. In de drieramer een raam voer, een raam uitlopend broed en een raam met eitjes. Plankjes erbovenop en vanwege de ruimte de schotten aan een zijkant.
Na een dag ziet het hoofdvolk er nog steeds goed uit, de vliegplanken van de zesramers lijken normaal, maar bij de tbh is iets geks. Heel af en toe vliegt er een bij in of uit, maar wat ik gekker vind: boven het vlieggat zitten nu strepen zoals je die op de plaatjes van roer ziet. Het spul voelt echter propolisachtig aan en zit ook 'onder het afdakje' (ik heb zo'n biobees-tbh gebouwd).
Wat zou dit kunnen zijn?
Dank voor de hulp!
Cefas
Na een dag ziet het hoofdvolk er nog steeds goed uit, de vliegplanken van de zesramers lijken normaal, maar bij de tbh is iets geks. Heel af en toe vliegt er een bij in of uit, maar wat ik gekker vind: boven het vlieggat zitten nu strepen zoals je die op de plaatjes van roer ziet. Het spul voelt echter propolisachtig aan en zit ook 'onder het afdakje' (ik heb zo'n biobees-tbh gebouwd).
Wat zou dit kunnen zijn?
Dank voor de hulp!
Cefas
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: aflegger in TBH
Ik denk aan roer of aan roverij. Heb je het drieramertje in de lattenkast al bekeken? Weet je zeker dat het goed met ze gaat?
Bart
Bart
- cefas
- Contacteer:
Krijg je die vlekken dan ook bij roverij? Ik heb nog niet gekeken.... en kan pas vrijdag weer...
- cefas
- Contacteer:
Vandaag de drieramer in mijn TBH bekeken. Nog steeds zitten er van die vieze strepen op de buitenkant, maar binnen lijkt het schoon. Het volk is actief in de drieramer: volop broed (oeps, is het moertje meeverhuisd?), gesloten, larfjes en zelfs eitjes... Maar er zit ook één mooie dop in. Het voer dat ik meegegeven heb, is normaal opgegeten. Ik zie nergens van die roverij'vraat' waarover je weleens leest. Stuifmeel is er ook wel (niet veel). Ik heb de bak wat verkleind door een schot wat op te schuiven. Ik heb alleen het middelste gat open. In alle andere zit een kurk. Dat ene gat is wel aan alle kanten 'bevlekt'. Mmm, ik snak naar wat wijze woorden. Bart, help me eens, als je door je nakijkwerk heen bent. Ik heb zeker nog zes herkansers op havo en mavo....
O ja, hoe zal ik de boel migreren van drieramer (raampjes in lengterichting) naar TBH-latjes? Ik denk al druk over lusjes aan de latjes.
Vriendelijke groeten,
Cefas
O ja, hoe zal ik de boel migreren van drieramer (raampjes in lengterichting) naar TBH-latjes? Ik denk al druk over lusjes aan de latjes.
Vriendelijke groeten,
Cefas
-
- Imker sinds: 1997
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Tie-raps zijn vrij handig om de latten aan elkaar te binden. Beetje bijsnijden. Het klinkt alsof je volk het normaal doet. Strepen in de zin van poep, geel-bruine korrelige structuur? Kan nosema zijn, kan iets in het dieet zijn, ik zou ze wegpoetsen (met water/desinfectans) zodat je bijen er niet over lopen en zich evt besmetten.
gr
Lennard
gr
Lennard
- cefas
- Contacteer:
Dank voor de tips! De strepen zien er eerder uit als vlekken propolis. Je kunt ze er niet zomaar afvegen, maar je moet ze er echt af krabben met je nagel. In eerste instantie dacht ik aan roer, maar vandaag had ik ook het idee dat het misschien vlekken zijn die gelekt zijn uit de tussenruimte tussen latten en kast aan de vliegopeningkant. Ik ga eens poetsen om verschil te zien.
NOSEMA, dat klinkt verschrikkelijk! Waar moet ik dan op letten? Mijn andere drie volkjes (ernaast) zien er aan de buitenkant gewoon uit en de strepen zaten er al meteen de dag na het maken van de aflegger.
Wordt vast nog vervolgd...
NOSEMA, dat klinkt verschrikkelijk! Waar moet ik dan op letten? Mijn andere drie volkjes (ernaast) zien er aan de buitenkant gewoon uit en de strepen zaten er al meteen de dag na het maken van de aflegger.
Wordt vast nog vervolgd...
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Cefas, gozer, wat loop je nou weer te knoeien man.
Had er gewoon een zwerm in gesodemieterd. Maar ja, die zul je wel even niet voorhanden gehad hebben.
Zodra er een leggend moertje in zit, zou ik de drie ramen afschudden in de kast. (Het zou heel mooi zijn als je de bijen met oxaalzuur kunt behandelen zodra het moerloos is. Een zomerbehandeling met mierenzuur of thymol wordt tien keer niks met dit volkje in een lattenkast.) Die bijen gaan nergens heen. Desnoods vang je de moer in een moerklem. Dan kan er helemaal niks meer mis gaan. Nu heb je je handen vrij en kun je de raampjes aan de latten gaan monteren.
Tiewraps (Correct gespeld, schoolmeester?) zijn een prima idee natuurlijk, maar nu kun je ook gaan spijkeren of gaan schroeven. Je zult zien dat de raampjes niet in de kast passen. Je zult dus van de onderkant van de raampjes schuine stukken moeten afzagen. Gewoon met een babyzaagje, nadat je stukken raat hebt weggesneden. Als je door de bedrading heen moet, geen punt, gewoon doorknippen. Zodra de raampjes op maat zijn gezaagd en aan de latten zijn bevestigd, dan hang je ze in de kast. Aan weerszijden een lege lat en zachtjes aan gaan voeren. Ze moeten groot genoeg worden voor de winter.
Mijn kasten gaan geweldig, alhoewel ik met één volk moerproblemen heb. Die wilden hun jonge moer niet hebben en gingen haar omruilen. Over een paar weken ga ik eens kijken of ik er honing uit kan halen. Ik verwacht er maar heel weinig van. Als deze kasten een jaaropbrengst halen van tien kilo, dan mag je heel tevreden zijn. Verder heb ik bevruchtingskastjes gebouwd voor de lattenkast. De bedoeling is dat ik in maart de lat met de moer erop zo in een kast kan hangen. Ik denk dat ik in augustus of in september weer eens een fotoreportage met commentaar publiceer. Het blijft prachtig imkeren in elk geval.
Groet,
Bart

Zodra er een leggend moertje in zit, zou ik de drie ramen afschudden in de kast. (Het zou heel mooi zijn als je de bijen met oxaalzuur kunt behandelen zodra het moerloos is. Een zomerbehandeling met mierenzuur of thymol wordt tien keer niks met dit volkje in een lattenkast.) Die bijen gaan nergens heen. Desnoods vang je de moer in een moerklem. Dan kan er helemaal niks meer mis gaan. Nu heb je je handen vrij en kun je de raampjes aan de latten gaan monteren.
Tiewraps (Correct gespeld, schoolmeester?) zijn een prima idee natuurlijk, maar nu kun je ook gaan spijkeren of gaan schroeven. Je zult zien dat de raampjes niet in de kast passen. Je zult dus van de onderkant van de raampjes schuine stukken moeten afzagen. Gewoon met een babyzaagje, nadat je stukken raat hebt weggesneden. Als je door de bedrading heen moet, geen punt, gewoon doorknippen. Zodra de raampjes op maat zijn gezaagd en aan de latten zijn bevestigd, dan hang je ze in de kast. Aan weerszijden een lege lat en zachtjes aan gaan voeren. Ze moeten groot genoeg worden voor de winter.
Mijn kasten gaan geweldig, alhoewel ik met één volk moerproblemen heb. Die wilden hun jonge moer niet hebben en gingen haar omruilen. Over een paar weken ga ik eens kijken of ik er honing uit kan halen. Ik verwacht er maar heel weinig van. Als deze kasten een jaaropbrengst halen van tien kilo, dan mag je heel tevreden zijn. Verder heb ik bevruchtingskastjes gebouwd voor de lattenkast. De bedoeling is dat ik in maart de lat met de moer erop zo in een kast kan hangen. Ik denk dat ik in augustus of in september weer eens een fotoreportage met commentaar publiceer. Het blijft prachtig imkeren in elk geval.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1997
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Als het poep is merk je dat meteen als je poetst, dat lost soort van op in water/zeep/desinfectans, propolis niet. Grote kans dat het poep is, propolis zit nooit in strepen op de buitenkant van de kast. Nosema kan maar hoeft niet en ook als je het hebt kan het een tijdelijk probleem zijn. Als ze het verder goed doen, onthouden en in de gaten houden.
Lennard
Lennard
- cefas
- Contacteer:
Vandaag de drie ramen uit de drieramer losgezaagd, in punten gesneden en aan de toplatten ge-tie-d. O o o, wat een smeerboel. Uiteindelijk bleek de raat vol voer veel te zwaar voor een paar tie-wraps, met alle gevolgen van dien. De buurvrouwen vonden het razend interessant, dus heb ik snel een kurk in het enige vlieggat gestopt en snel de losgescheurde raat verwijderd. Onder de kap van de TBH verzamelden zich ook koopjesjagers en onder het rooster hing men ook al klaar voor de druppeltjes. Bij de andere drie volkjes ernaast werd druk gevlogen, maar bij de TBH stond iedereen al in de startblokken om eens flink te gaan roven.
Toen ik bij de controle van de andere volken ontdekte dat mijn grootste volk binnen een week twee lege plekken in de HK volledig volgebouwd had en gevuld had met honing, kon de middag helemaal niet meer stuk. Zo lang die HK erop stond wilden de dames niet voorbij het moerrooster en nu plakken ze de hele boel dicht! Hoe moest ik dat weg krijgen? Eruit gesneden, in een krant gerold, in een tas ver weg van de andere kasten. Snel twee HK-ramen erin.
Na een uur leek het overal weer wat rustiger te worden in de bijentuin, bij mijn kasten, en dus leek het me goed om te gaan. Even de kurk nog uit het vlieggat halen .....
Ik zweette flink, niet alleen vanwege de temperatuur! En ik moet zeggen dat wel een zooi was, maar dat ik de hele middag niet aan mijn arme leerlingen, mijn vele nakijkwerk, de planners voor volgend jaar, de overdracht naar de volgende mentoren enz. heb hoeven denken. Soort therapie... 9 juli begint de vakantie en dan ga ik heeeel goed en precies varroa bestrijden.
Toen ik bij de controle van de andere volken ontdekte dat mijn grootste volk binnen een week twee lege plekken in de HK volledig volgebouwd had en gevuld had met honing, kon de middag helemaal niet meer stuk. Zo lang die HK erop stond wilden de dames niet voorbij het moerrooster en nu plakken ze de hele boel dicht! Hoe moest ik dat weg krijgen? Eruit gesneden, in een krant gerold, in een tas ver weg van de andere kasten. Snel twee HK-ramen erin.
Na een uur leek het overal weer wat rustiger te worden in de bijentuin, bij mijn kasten, en dus leek het me goed om te gaan. Even de kurk nog uit het vlieggat halen .....
Ik zweette flink, niet alleen vanwege de temperatuur! En ik moet zeggen dat wel een zooi was, maar dat ik de hele middag niet aan mijn arme leerlingen, mijn vele nakijkwerk, de planners voor volgend jaar, de overdracht naar de volgende mentoren enz. heb hoeven denken. Soort therapie... 9 juli begint de vakantie en dan ga ik heeeel goed en precies varroa bestrijden.