Collega"s
Een week of twee geleden heb ik een darrenraam in mijn kast gezet.
Vandaag eens gepiept en ik heb wel darrebroed onderaan mijn raten maar het darrenraam is onaangeroerd.
Ook de bovenkant hebben ze niet gebruikt.
Naast de wand heb ik een suikerraam en dan het darrenraam... de bak zit vol broed...
Is dit normaal?
Jomme
Geen interesse in darrenraam
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Re: Geen interesse in darrenraam
Hoi Jomme
Hebben ze geen interesse in een darrenraam of hebben ze geen intereesse in darren?
Is het een zwerm? -> Heeft indien ruimte genoeg geen zwerm plannen dus geen interesse in darren
Heeft het een jonge moer? -> Heeft wel wat anders aan haar hoofd dan een raam vol darren
Darrenraat wordt het beste uitgebouwd voor dat het volk gaat zwermen. April/Mei
Jaap
Hebben ze geen interesse in een darrenraam of hebben ze geen intereesse in darren?
Is het een zwerm? -> Heeft indien ruimte genoeg geen zwerm plannen dus geen interesse in darren
Heeft het een jonge moer? -> Heeft wel wat anders aan haar hoofd dan een raam vol darren
Jaap
Klopt, voor de darrenraatmethode ivm varroa is het nu dan ook al te laat, ik heb ze er ook al weer uitgehaald nadat ik begin juni voor het laatst de darrenraat had weggesneden.Jaap van Assenbergh schreef:Hoi Jomme
Jaap
bedankt voor de info heren;
ik heb nog een darrenraam zitten ik vermoed dat 'mevrouw' dit dan ook niet meer zal beleggen?
ik heb nog een darrenraam zitten ik vermoed dat 'mevrouw' dit dan ook niet meer zal beleggen?
-
- Contacteer:
Je kan het wel laten zitten, als er nog dracht is, zullen ze het graag volstoppen met nectar of stuifmeel. Er is namelijk relatief meer plaats in dan in werksterraat.(minder was = meer ruimte tussen de was)
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Jomme,
Afgelopen zaterdag en gisteren heb ik in mijn zeven hoofdvolken nog zeven stukken darrenraat uitgesneden. Ik werk volgens het principe zoals in onderstaande link in de paragraaf 7 'Zwermvoorkoming' beschreven staat. Overigens dien ik er wel bij te vertellen dat in al deze zeven volken nog moeren zitten van hetzij 2009 of 2010. Mijn ervaring is dat wanneer je volgens het in de link beschreven artikel darrenraat snijdt, de bijen veel langer darrenraat uitbouwen. In de alle volken waren op de andere 'compartimenten' nog darrenlarven en darreneitjes te vinden.
http://www.konvib.eu/imkertechnieken-ho ... n/270.html
Misschien deze methode volgend jaar nog eens uitproberen.
Groeten................
Afgelopen zaterdag en gisteren heb ik in mijn zeven hoofdvolken nog zeven stukken darrenraat uitgesneden. Ik werk volgens het principe zoals in onderstaande link in de paragraaf 7 'Zwermvoorkoming' beschreven staat. Overigens dien ik er wel bij te vertellen dat in al deze zeven volken nog moeren zitten van hetzij 2009 of 2010. Mijn ervaring is dat wanneer je volgens het in de link beschreven artikel darrenraat snijdt, de bijen veel langer darrenraat uitbouwen. In de alle volken waren op de andere 'compartimenten' nog darrenlarven en darreneitjes te vinden.
Groeten................
Hallo gerard,Gerard Boswinkel schreef:Hoi Jomme,
Groeten................
ik vind de beschrijvingen klaar en duidelijk, ik zal dat boek bestellen.
Dirk is een icoon in Vlaanderens Imkerswerld...
Bedankt
Guillaume