Nu nog honing sprokkelen of de beestjes met rust laten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jomme
Contacteer:

Nu nog honing sprokkelen of de beestjes met rust laten?

Bericht door jomme »

Collegae,

Ik heb nog een kast staan op 2 broedkamers die heel goed bevlogen wordt.. een tweetal maanden geleden heb ik hiervan een koninginneaflegger gemaakt (om eerlijk te zijn heb ik per ongeluk een aflegger gemaakt waar de koningin stiekem was meegekomen :wink:)
Nu staan die beestjes daar maar te vliegen en regelmatig staan ze aan de ingang te ventileren.... ze halen dus nog wel maar dit zal ik niet kunnen slingeren daar ze alles rond het broednest aan het steken zijn... mij goed dan hebben ze voeding voor de winter maar mijn voorjaarshoning raakt op :?
Is ben nu aan het denken of het niet interessant zou zijn om een rooster te leggen met daarop een derde bak.
Ik zou hierin een aantal ramen broed overhangen uit de onderste bakken samen met een paar opgebouwde raten en de onderste bakken versmallen met een aantal vulblokken. (wel moet ik de moer nog opsnorren om zeker te zijn dat de dame beneden blijft... deze is ook nog niet gemerkt/geknipt)
Mijn idee is dat mijn volkje verder zou halen en de honing uit de onderste bakken naar boven zou gaan steken.
Komt dit goed of laat ik alles beter zoals het is?
Over eventuele drachten kan ik niks vertellen, ik woon an de rand van een redelijk dorp en heb ook geen idee van wat er drie kilometer in de omtrek staat...
Ik wil niks forceren maar volgens mij kunnen ze nog een drietal weken fourageren zoals men zegt of is alles op?
:think: :think: :think:
Plaats reactie