verdunning mierenzuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hermani
Contacteer:

verdunning mierenzuur

Bericht door hermani »

Beste forumleden ,
ik heb al vanalles gelezen qua omzetting van mierenzuur 85% naar 60% .
men spreekt van 420ml water toe te voegen aan 1 liter mierenzuur dat al verdund is naar 85%....dan zou men 1,420 liter verdunning hebben van 60%.
als men 420ml water toevoegt aan een 1 liter reeds 85% verdund product ...begrijp ik niet goed.
ik heb mij eens zetten rekenen (voor wat ik mij nog kan herinneren uit mijn ver vervlogen schooltijd over vergelijkingen met 1 onbekende ) en kom tot de slotsom dat bij toevoeging van ong.200 ml (176) water een concentratie van 65 % bekomen wordt en heb ik 1,176 l. in totaal.
zou dat kunnen ?

m.v.g.
Herman
wilgenroosje
Contacteer:

Re: verdunning mierenzuur

Bericht door wilgenroosje »

Ik gebruik zelf Apidea-verdampers en hanteer daarvoor per keer 120 ml 70%. Ik maak dat uit 21 ml water en 99 ml 85%, ofwel ongeveer 1 op 5.

Voor de berekening ga ik er altijd vanuit dat de 85% en de 70% volumeprocenten zijn (staat niet op de fles - bij massaprocenten wordt het een iets complexer sommetje ondat je dan moet corrigeren voor het verschil in dichtheid van zuur en water).
Voor 120 ml 70% die ik per keer gebruik heb ik dus in totaal 84 ml mierenzuur nodig (120*70%). Een 85% oplossing bevat 0,85 ml zuur per ml. Voor die 84 ml zuur heb ik dus bijna 100 ml 85%-oplossing nodig (mijn 99 ml) die ik moet aanvullen (met mijn 21) tot de 120 die ik wil hebben, ofwel de 1 op 5 verhouding die ik hiervoor noemde.

Overigens altijd het zuur bij het water doen en nooit het water bij het zuur. De regel in de Chemie is immers "water bij zuur, is spelen met vuur". Achtergrond hiervan is dat je andersom een forse warmte-ontwikkeling kunt krijgen. Nu zal het hier wel meevallen omdat je al begint met een verdunnning en niet met puur zuur, maar ik hou die regel voor de zekerheid toch maar aan.
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Om van 85% 60% te maken pak je 7 delen 85% mierenzuur en drie delen water.

Tis wat lastig uitrekenen omdat je met volumeprocenten werkt. Terugrekenen is wat handiger.

Stel voor je hebt 700 delen 85% dan is heb je 7 keer 85 = 595 delen mieernzuur.
Voeg hier 300 delen water aan toe dan heb je totaal 1000 delen waarvan 595 delen mierenzuur. Das bijna 60%.
groet,

Peter
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

Hartelijk dank voor de gebruiksklare uitleg..
we zijn weer een stukje slimmer geworden dank zij de nuttige ervaringen van de forumleden..
m.v.g.
Herman
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

Ik heb mij ook een apidea verdampr aangeschaft... voor 7.65 € ...lijkt mij handig.
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

nog een vraagje ..
hoe lang moet de verdamper op de ramen blijven liggen ?
is dat 24 uur ?..
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

hermani schreef:nog een vraagje ..
hoe lang moet de verdamper op de ramen blijven liggen ?
is dat 24 uur ?..
Ik gebruik de verdamper voor een langduriger behandeling van bovenaf (dus geen shock-methode waarbij de bijen kort een forse belasting krijgen, vaak door mierenzuur snel te laten verdampen vanaf de lade). In eerste instantie open ik de schuif gedeeltelijk (zie gebruiksaanwijzing op de verdamper zelf), waarbij ik wel heb geleerd dat je de schuif eerder iets meer open moet zetten dan wordt aangegeven dan iets minder om de verdamping niet te traag te laten verlopen. Na een dag of drie even snel de kast openen, de schuif helemaal open en dan weer dicht. In het algemeen neem ik zo een dag of 6 voor een complete behandeling. Het doekje ruikt dan nog slechts heel vaag naar mierenzuur, dus de verdamping is dan vrijwel compleet.

Ik ben er erg tevreden over; mierenzuur op het doekje, tijdelijk dichtschuiven (om niet in de damp te staan), kast openen, paar dunne latjes op de raampjes, schuifje openen, verdamper op de kop op de latjes leggen, dekplank er op en kast dicht. Wel moet je vooraf even zorgen dat je een dekplank hebt met aan 1 zijde rondom een opstaand randje omdat de verdamper op de raampjes meestal net de hoog is om de plank er zo weer op te leggen.

Een enkele keer willen de bijen wel eens flink aan het propoliseren slaan. Een collega-imker legt er vaak wat worteldoek tussen (dat kun je zo wegggooien wanneer het dichtgekit is en de verdamper blijft vrij). Zelf ben ik op dit moment aan het experimenteren met een raam van bodemgaas tussen de verdamper en de raten (dus in plaats van een paar latjes). Dat propoliseren is het enige nadeel van deze methode, maar gebeurt overigens ook met andere verdampers. Verder werkt het voor mij perfect.
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

Hartelijk dank voor de deskundige uitleg....we kunnen an de slag ...
m.v.g.
herman
Plaats reactie