Koshere honing ! Bestaat dat ??

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door Franschman » vr 08 jul 2011, 00:44

Ja beste Beelievers,
Hoe zit het met honinggebruik bij andere culturen.Bijvoorbeeld:Zijn bijen 'onrein' in de visie van andere culturen ??
Altijd interessant iets daarvan te weten.
Als nieuwsgierige imker stapte ik enige tijd naar binnen in een Joodse winkel te Amsterdam, waar men o.a heerlijke Galla's had, gevlochten brood met maanzaad. Honing leek mij daarop een passend beleg en bij navraag bij de winkelier bleek die dat normaal ook wel te verkopen. Helaas nu uitverkocht :( . Dan een koshere chocoladepasta maar gekozen. Bleek heel lekker ! :)

Toch benieuwd naar de Joodse regels stelde ik de winkelier voor mijn honing, een zuiver product, in zijn assortiment onder te brengen ! Helaas kon dat niet zo zonder meer.

Wil honing Kosher zijn dan moet het door het Opperrabbinaat [/u]van een keurmerk worden voorzien. Of een niet Joods gelovige koshere honing kan leveren is mij niet bekend.
Wellicht kan een Joods gelovige hier ons 'bijpraten' ?? Waaraan moet koshere honing voldoen ?

Volgens mij vinden de bijen het allemaal wel best. 'God voedt alle creaturen' :D

Ook leuk om eens te zien hoe men HONING in het ivriet schrijft. Gaat hierbij!
Bijlagen
Honing in Yvriet 2.jpg
Honing geschreven zoals in het befaamde land van melk en...... juist !
Honing in Yvriet 2.jpg (9.18 KiB) 6287 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Franschman op vr 08 jul 2011, 10:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door Franschman » vr 08 jul 2011, 00:47

Nu nog even 'Bijen' in het Ivriet
Bijlagen
Bijen in Yvriet.jpg
Bijen zoals ze in Israel schrijven
Bijen in Yvriet.jpg (10.41 KiB) 6286 keer bekeken

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door Franschman » za 09 jul 2011, 10:45

Natuurzuivere honing , Arabisch schrift.jpg
Natuurzuivere honing in Arabisch schrift
Natuurzuivere honing , Arabisch schrift.jpg (17.89 KiB) 6237 keer bekeken
Ook in de Islamitische culturen is honing een bekend gegeven. Toch heb ik ergens gelezen dat bijen als onreine dieren worden beschouw maar dat je het product 'Honing''uitgesproken als ' Hazèl ' gebruikt kan worden als 'medicijn' .
Welke arabist of kenner kan mij hier meer vertellen over honing in relatie tot de Koran ? Hoe wordt honing in de Arabische wereld gebruikt ??

Volgens een Tunesische kennis kan je het zo schrijven. Van recht naar links lezen ( en ook een Arabisch bijenboek 'van achteren' beginnen te lezen. :D )

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door LWPisa » ma 11 jul 2011, 16:25

Er staan zeker referenties in de Koran naar de honigbij. Sura 16 draagt de naam "de bijen". Check bij een tweedehands boekwinkel de vertaling van Kramer daar staan ook de trefwoorden als bijen etc in.

Ouders van vrienden van mij (Afghanen, shi-ieten denk ik) nemen pure honing als "antistof" als ze vermoeden dat ze varkensvlees hebben gegeten. Maar daar is geen referentie van in de Koran. Dat is meer volksgeloof. En het zijn ook meer perzen dan arabieren.

Ik denk dat als je in de hadiths (overleveringen van oa Mohammed) gaat zoeken je ook wel wat vind.

L

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door Bouna » wo 13 jul 2011, 23:17

Om de rol van honing en bijen in de islam te begrijpen moet ik eerst wat anders uitleggen

In de islam heb je voornamelijk 2 bronnen; de koran en de overleveringen van de profeet.

Vers 16 uit de koran, genaamd de Bij, verwijst in regel 68 en 69 naar de bij en de medicinale werking van honing.
En er zijn ook overleveringen van de profeet waarin verwezen word naar de bijzondere eigenschappen van bijen en hun honing.

Je kunt dus gerust zeggen dat bijen en honing verankerd zijn in de islam.
Dat is ook de reden waarom het zo gewild is in de islamitische wereld.

Aangezien er zelfs een hele vers refereert naar bijen, terwijl er maar 2 van de 128 regels over bijen gaan kan ik me totaal niet voorstellen dat bijen onrein zijn. Maar dat is een discussie die hier wel heel erg off-topic zou zijn.

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door muls » do 14 jul 2011, 01:04

Voor zover mijn kennis reikt (ben theoloog maar geen expert in de joodse spijswetten, dat is andere koek) zijn er twee mogelijke visies op honing:

Doorgaans wordt honing in het jodendom als kosher beschouwt. Het wordt veel gegeten en ook in de Tora wordt er veelvuldig en onproblematisch naar honing verwezen. Koshere honing is niets anders dan honing die onder toezicht van een rabbijn is geproduceerd: je weet dan zéker dat de honing zuiver is en niet verontreinigd met niet-koshere ingrediënten. Ik zou niet weten waarom iemand honing zou moeten verontreinigen, maar als je echt op safe wil spelen koop je dus honing die onder rabbijns toezicht is geproduceerd. Er zal vooral een economisch belang meespelen: honing met een kosher keurmerk zal veel duurder zijn dan honing zonder die garantie, en de gemiddelde jood zal niet weten dat er geen enkele reden is om honing te gaan vervuilen met iets niet-koshers.

Er is wel een theoretisch probleem met honing. Vroeger werd honing in feite gezien als ingedikt bloemensap. Bloemen zijn niet onrein, dus honing ook niet. Insekten zijn altijd wél onrein in het jodendom, en daarnaast geldt: een product van een onrein dier is altijd ook onrein. Tegenwoordig weten we dat honing veel méér is dan ingedikt bloemensap: de bijen scheiden enzymen uit en daardoor zou je kunnen stellen dat op zijn minst een gedeelte van de honing bestaat uit een product van onreine insekten. Honing is op deze manier dus altijd onrein, en koshere honing bestaat dan niet. Maar het lijkt mij sterk dat er veel joden zijn die honing op deze manier afwijzen.

Wat een flauwekul eigenlijk, al die spijswetten. Dat denk ik als ik dit opschrijf. Maar dan denk ik aan de Albert Heijn, waar op sommige groenten maar ook pizza staat 'gezonde keus' en op andere niet. De Allerhande als nieuwe bijbel staat boordevol gezondheidstips. Geef me dan maar joodse spijswetten; ondoorgrondelijk in hun redeneringen maar ze bedoelen in elk geval een relatie te leggen tussen de mens, het eten en zijn Schepper. Is toch heel wat spiritueler dan dat eten alleen maar draait om gezondheid en keiharde commercie.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door Berend » do 14 jul 2011, 09:20

Ik las dat:
In Leviticus 11:23 staat: "al het vliegende, kruipend gedierte met vier poten zal u een gruwel zijn."
Bijen hebben zes poten... :D

Trouwens, wel bijzonder dat in de schepping Gods er dieren zijn die 'een gruwel' zijn.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door Franschman » do 14 jul 2011, 10:06

Alle mensen die hebben gereageerd tot nog toe bedankt voor hun moeite en inzet. Het wordt weer wat duidelijker.
De opmerking dat ingedikt bloemensap niet-, en ingedikt insectensap wèl onrein is, is opmerkelijk.
Dat kan betekenen dat nieuwe wetenschappelijke conclusies , religieuze veranderingen tot gevolg kunnen hebben. Nooit aan gedacht !
Verder bijdragen zijn altijd welkom !!

(Dat de 'Schepper', de Heer, de Almachtige of' 'de Opperbouwmeester des Heelals' een vlinder of bij b.v als onrein dier op de wereld zou hebben gezet vind ik moeilijk te aanvaarden maar dat valt hier op dit forum buiten de discussie. Ik geniet in ieder geval elke dag ook van 'Krinkelende en winkelende dieren' :be3: :P )

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door Oude Essink » do 14 jul 2011, 16:37

'Krinkelende en winkelende dieren'
Gaat dat niet over "waterdieren"?? of over "over-waterdieren". Bij de huidige vervuiling van ons water zullen ook zij wel niet koosjer zijn. :lol:
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Koshere honing ! Bestaat dat ??

Bericht door maartenkleijne » za 16 jul 2011, 18:36

Kreeg als imker zijnde toegestuurd uit de Koran, voorzien van uitleg en commentaar:

Koran, Soera 93: Soera van de Bijen. En daar stond onder meer in:

"4. Indeed, WE REVEALED UNTO THE BEES, SAYING: "TAKE FROM THE MOUNTAINS citadels-the abode for affirming the sanctity of God-the sign of this luminous one, AND OF TREES, places for affirming that there is no god but God the sign of this Easterner AND OF WHAT THEY ARE BUILDING in the path of affirming the unity of God the threadbare garment of this Westerner belonging to God, the Exalted. And He is God, Witness over all things." (Noot: leuk om te constateren dat Mohammed hier een westerling genoemd, terwijl hij bij ons soms als oosterling wordt bestreden.)
In dit vers worden dus de bijen opgetrommeld om uit de bergen, en van de bomen, en van van de bebouwing te halen, te halen en te halen.

Nou, denk ik dan, kunnen de bijen dat niet gewoon doen zonder vermelding in de heilige Koran?

Maar in het commentaar wordt toegelicht waar dit op slaat:
- de bijen staan symbool voor de grote Imams: de erfopvolgers en nageslacht van de profeet Mohammed.
- hun product honing belichaamt de goddelijke kennis door de Imams geopenbaard: "the DRINK which they produce symbolizes the divine knowledge of which they are trustees."

Vandaar de gewoonte met liefde en eerbied honing in de mond te nemen alvorens te bidden of in de Koran lezen.

Honing is dus het toppunt van Halal. Maar ja, daarmee is het nog niet kosher.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten