Ik heb hier van alles staan. Eerst bloeit de pruimenboom, daarna de kersenbomen, perenbomen, appelbomen en paardebloemen. Maar het begint met de wilgen. De bijen vliegen recht uit de kast de uiterwaarde in = wilgen. Daarna heb ik ze nooit in de tuin gezien, dus al het voorgaande lijken ze te negeren (gelukkig zijn er hier heel veel hommels). Is het zo dat omdat ze die wilgen eerder ontdekt hebben ze daar naar toe blijven gaan zolang die geeft? Op dit moment zie ik ze wel op gele bloemen in de tuin en op de kastanjeboom vliegen, misschien geven die wilgen nu niets meer denk ik dan (maar ik weet er niets van).
Ik weet nog dat ik vorig jaar vroeg waarom vliegen ze niet op mijn bernagie die ik in de tuin had gezaaid. Ze zouden liever op veel dezelfde planten vliegen. Maar die fruitbomen hier is best veel (nou ja wat is veel) en dichterbij en ze krijgen dan wat gevarieerde voedsel binnen.
En als dit zo is, is het dan niet raar dat je moet zorgen voor veel drachtplanten en het lijkt mij hoe meer verschillende hoe beter, maar dat doen ze van nature dus niet. Of is mijn waarneming niet correct?
Na de kastanjeboom heb ik niets zelf meer. Ik woon wel dicht bij een woonwijk of daar veel bloeit weet ik niet zo. Naar een bestuiving brengen is nu denk ik ook voorbij niet?
Vliegen op dracht.
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Vliegen op dracht.
het begint allemaal met waarnemen:
* op de vliegplank: vliegen ze goed? d.w.z.: zie je ze massaal en snel vertrekken en komen ze zwaar terug? en wat is de kleur van het stuifmeel aan hun poten? komen ze allemaal mety dezelfde kleur binnen? en dan in de avondschemering: zitten ze lekker gezellig met z'n allen in te dampen? en hoe ruikt het dan? indampen van paardebloemhoning ruikt echt heel anders dan paardekastanje;
* in het veld: wat bloeit er eigenlijk op een bepaald moment? die wilgen van jou in de uiterwaarden, welke soorten zijn dat? zijn het vroege of late bloeiers? en ga eens een paar keer op een mooie dag bij een paar bloeiende bomen kijken: hoor je het gonzen in die kastanjes?? sommige bomen geven slechts op bepaalde momenten van de dag nectar;
* en verder: bijen halen alleen op een bepaalde dracht als er echt veel van is. en 'veel' betekent ook echt 'veel'. dat is zowel een absoluut als een relatief begrip. eerst maar eens in absolute zin: bedenk bijvoorbeeld dat je voor een dracht op het fruit zo'n 5 volken per hectare monocultuur fruitbloesems kunt plaatsen. dat is per volk 2000 m2 monocultuur bloesems. daar valt een bedje borago van een paar m2 bij in het niet. één kastanjeboom levert ook niet echt veel op, of het moet een serieuze monumentale boom zijn met een kruin van zo'n 25 meter doosnede. Dan in relatieve zin: of bijen op een dracht vliegen hangt ook sterk af van de kwaliteit van de nectar: hoe sterker de nectar-afgifte en hoe hoger het suikergehalte, hoe aantrekkelijker het voor de bijen is. dit is één van de leukste aspecten van het observeren van drachtplanten: op welke bloemen vliegen ze nu het eerst? neem nu eens de bloedrode ooievaarsbek: die plant doet het goed in halfschaduw en is super-aantrekkelijk voor bijen. er hoeven maar een paar flinke planten te staan en je bijen zoemen er de hele dag op rond, zelfs in de schaduw! Ook braam en framboos zijn van die toppers: allemaal nectarproducenten met een heel hoog suikergehalte
* volgens mij zijn er slechts drie zaken belangrijk voor een goede imkerij: dracht, dracht en dracht. de rest is echt bij-zaak (let op de woordspeling!). enerzijds is het echt waar dat iedere vierkante meter met drachtplanten helpt, (dus ga door met zaaien, stekken, planten, guerilla-gardening als je zelf geen tuin hebt, etc. etc), anderzijds vraagt het om grote oppervlakten met drachtpalnten, die opeenvolgend bloeien.
* op de vliegplank: vliegen ze goed? d.w.z.: zie je ze massaal en snel vertrekken en komen ze zwaar terug? en wat is de kleur van het stuifmeel aan hun poten? komen ze allemaal mety dezelfde kleur binnen? en dan in de avondschemering: zitten ze lekker gezellig met z'n allen in te dampen? en hoe ruikt het dan? indampen van paardebloemhoning ruikt echt heel anders dan paardekastanje;
* in het veld: wat bloeit er eigenlijk op een bepaald moment? die wilgen van jou in de uiterwaarden, welke soorten zijn dat? zijn het vroege of late bloeiers? en ga eens een paar keer op een mooie dag bij een paar bloeiende bomen kijken: hoor je het gonzen in die kastanjes?? sommige bomen geven slechts op bepaalde momenten van de dag nectar;
* en verder: bijen halen alleen op een bepaalde dracht als er echt veel van is. en 'veel' betekent ook echt 'veel'. dat is zowel een absoluut als een relatief begrip. eerst maar eens in absolute zin: bedenk bijvoorbeeld dat je voor een dracht op het fruit zo'n 5 volken per hectare monocultuur fruitbloesems kunt plaatsen. dat is per volk 2000 m2 monocultuur bloesems. daar valt een bedje borago van een paar m2 bij in het niet. één kastanjeboom levert ook niet echt veel op, of het moet een serieuze monumentale boom zijn met een kruin van zo'n 25 meter doosnede. Dan in relatieve zin: of bijen op een dracht vliegen hangt ook sterk af van de kwaliteit van de nectar: hoe sterker de nectar-afgifte en hoe hoger het suikergehalte, hoe aantrekkelijker het voor de bijen is. dit is één van de leukste aspecten van het observeren van drachtplanten: op welke bloemen vliegen ze nu het eerst? neem nu eens de bloedrode ooievaarsbek: die plant doet het goed in halfschaduw en is super-aantrekkelijk voor bijen. er hoeven maar een paar flinke planten te staan en je bijen zoemen er de hele dag op rond, zelfs in de schaduw! Ook braam en framboos zijn van die toppers: allemaal nectarproducenten met een heel hoog suikergehalte
* volgens mij zijn er slechts drie zaken belangrijk voor een goede imkerij: dracht, dracht en dracht. de rest is echt bij-zaak (let op de woordspeling!). enerzijds is het echt waar dat iedere vierkante meter met drachtplanten helpt, (dus ga door met zaaien, stekken, planten, guerilla-gardening als je zelf geen tuin hebt, etc. etc), anderzijds vraagt het om grote oppervlakten met drachtpalnten, die opeenvolgend bloeien.
-
- Contacteer:
om een goede inschatting van de beschikbare dracht te maken, kan je met kaart en passer een heel eind komen. Trek op een stafkaart een cirkel met het middelpunt op je bijenstand en met een straal van het aantal centimeters, dat in het veld overeenkomt met 500 meter, met 1000 meter en met 2000 meter. heel veel verder hoef je niet te gaan, want ver weg vliegen naar een drachtbron betekent ook veel brandstof (= nectar) verbruiken voor de vlucht heen en terug. en vervolgens ga je dat gebied heel goed verkennen: rondfietsen, rondlopen. Niet één keer, maar in het seizoen wekelijks. Na een paar jaar weet je dan heel aardig waar je goede drachtbronnen zijn. Hoe dichterbij, hoe belangrijker de dracht.
beste bijenvrienden,
Bij mij is het hetzelfde, ik heb al enkele jaren vanalles geplant en gezaaid voor de bijtjes waaronder veel phaecelia,
maar nee, ze vliegen weg, er moet ergens in de buurt iets veel beter zijn , ik heb wel de indruk dat ze 's morgens en 's avonds als ze al wat moe zijn, toch mijn planten bezoeken, ze zullen het zelf wel best weten wat ze nodig hebben zeker,
Bij mij is het hetzelfde, ik heb al enkele jaren vanalles geplant en gezaaid voor de bijtjes waaronder veel phaecelia,

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De meeste planten geven maar een bepaald gedeelte van de dag stuifmeel/nectar . De tijd van de dag dat een gewas geen dracht geeft , vliegen de Bijen daar dan ook niet op .gerda schreef: , ik heb wel de indruk dat ze 's morgens en 's avonds als ze al wat moe zijn, toch mijn planten bezoeken, t ,
Jaap v P .
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hier hetzelfde. Ben ook drachtplanten aan het zetten in mijn tuin. Ik zie de bijen ook weinig in mijn tuin. Ik woon in een dorp met veel grote tuinen en veel bomen, dus ik denk dat ze liever een boom opzoeken dan een vierkante meter planten in mijn tuin. Ik zie ze voor het raam van mijn werkkamer vaak wegvliegen, zeer gericht het dorp in. Waar ze wel op vlogen dit jaar: de bloembollen (o.a. Crocus en Eranthus), de fruitbomen (vooral de sierappel), Krenteboompje, vergeetmijniet, de Hulst, de Alliums. Achteraf toch nog wel veel eigenlijk. En dan komt er nog Rozen, bramen, Aralia, Koelreuteria (dit jaar geplant dus ik weet niet of hij gaat bloeien, ik kijk de knoppen eruit!), Herfstasters, Sedum, en nog wat vaste planten.
Wel heb ik dit jaar ontzettend veel hommels in de tuin, of dit door de nieuwe planten komt, door het mooie weer of omdat ik er meer op let sinds ik bijen heb, ik weet het niet. Dus de drachtplanten zijn in ieder geval nuttig, of de bijen ze nu gebruiken of niet!
Wel heb ik dit jaar ontzettend veel hommels in de tuin, of dit door de nieuwe planten komt, door het mooie weer of omdat ik er meer op let sinds ik bijen heb, ik weet het niet. Dus de drachtplanten zijn in ieder geval nuttig, of de bijen ze nu gebruiken of niet!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Beste bijenvrienden,
Ik heb ook zeer veel hommels , van alle soorten op mijn bloemen en af en toe wel een van mijn bijen , is dat niet nadelig voor mijn bijen, zij lopen met alle lekker stuifmeel weg, of heeft elk zijn soort, ik weet ook niet waar ze nestelen, die hommels, zitten die onder de grond, ik heb er nu wel echt veel, zo zijn mijn bloemen toch nog voor hen goed, maar ik blijf zaaien en sluikplanten in de omgeving, haha
Groetjes,
Ik heb ook zeer veel hommels , van alle soorten op mijn bloemen en af en toe wel een van mijn bijen , is dat niet nadelig voor mijn bijen, zij lopen met alle lekker stuifmeel weg, of heeft elk zijn soort, ik weet ook niet waar ze nestelen, die hommels, zitten die onder de grond, ik heb er nu wel echt veel, zo zijn mijn bloemen toch nog voor hen goed, maar ik blijf zaaien en sluikplanten in de omgeving, haha
Groetjes,