wat kan er aan de hand zijn ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hermani
Contacteer:

wat kan er aan de hand zijn ??

Bericht door hermani »

reds geruime tijd volg ik het komen en gaan van de bijen...
er is activiteit...komen naar huis met stuifmeel en nectar...zijn actief en niets laat vermoeden dat er iets mis gaat..
elke avond ga ik luisteren aaan de kast en niets laat vermoeden dat ze moerloos zijn..
nochthans....heb zojuist de kast open gedaan en vind geen broedsel....mijn zicht is niet mer wat het zou moeten zijn en eitjes zijn wel klein maar larven en open broed zou ik toch moeten zien hé...zie ook geen gesloten broed behalve hier en daar een paar gesloten cellen.
aan voedsel is er geen gebrek
is er iemand met dezelfde ondervinding ?

m.v.g.
Herman
gerda
Contacteer:

Re: wat kan er aan de hand zijn ??

Bericht door gerda »

Beste imkervriend,

Ik heb juist hetzelfde aan de hand, niets speciaals op te merken aan de bijen en geen broed of eitjes te vinden, ik heb een raam met open broed van een andere kast in de "moerloze" kast gehangen , en ze hebben geen doppen opgetrokken op dat raam, dus moet er een koningin aanwezig zijn, als mijn gemerkte koningin er niet meer zou zijn, wat ik vrees, is er een stille moerwissel gebeurd, en zal ik ze moeten zoeken, wat zeer moeilijk gaat als ze niet gemerkt is in al die bijtjes. Ik sta versteld van al de trukken van onze bijen, we leren alle dagen bij, heb jij er al een raam met broed ingehangen ?
Veel succes , :hive:
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

ik heb er nog geen raam met broedsel ingehangen om de goede reden dat ik maar 1 kastje heb...heb van een vriend een kastje gekregen en ben herbegonnen na jaren.
ben wel een zwerm kwijt (hebben mij verrast ) anders had ik dit probleem niet .
en ergens een raampje met broed gaan halen lijkt mij niet zo eenvoudig ...hoe moet ik dat meebrengen ...
ben daarjuist nog eens gaan luisteren en op de kast getikt..ze loeien kort op wat niet direct duidt op moerloosheid denk ik..
tja...nog even afwachten vermoed ik en in het oog houden..
of heeft er iemand een andere ondervinding ?
m.v.g.
herman
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

hermani schreef:of heeft er iemand een andere ondervinding ?
m.v.g.
herman
Herman, je kan ook een jam potje met klein gaatje in de deksel met 1:1 suikerwater er in en omgekeerd op het voergat zetten. Met dun voeren stimuleer je de moer om te gaan leggen. Ik weet niet of dit in deze dagen goed werkt, maar je kan het proberen.

Groetjes.
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

barbapapa bedankt voor de tip ..
zal ik zeker doen want ik probeer met alle middelen mijn kastje optimaal te behandelen met de bedoeling het in te winteren en volgend seizoen daarvan de vruchten te plukken..
dit forum is goud waard en ik heb hier reeds heel veel kunnen opsteken qua imkeren en alles wat daar bij hoort..
zo denk ik ook aan semar , wilgenroosje en zoveel anderen die met hun professionele uitleg het imkeren tot een volwaardige hobby helpen uitbouwen..
alvast bedankt iedereen..
m.v.g.
Herman
Plaats reactie