Omdat het teeltseizoen aan het afnemen is, en ik geen darrenraat heb weggesneden is het nu hoog tijd dat ik ga bestrijden.
1. Allereerst heb ik een kleine schudzwerm gemaakt, met oxaal besproeid en in een 6 raams HK bakje gestort, met daarna de OK erop.
Kastje dicht, en s'avonds naar een andere stand gebracht. Die 1 jarige koninginnen hebben geweldige grote pleegvolken gemaakt, en het zou zonde zijn om ze dood te drukken. Ik fok ze op tot een 2X 6 Hk ramen volk, en winter ze in, of ik kan ze evt verkopen.
2 Uit de bovenste broedkamer waar in het teelt seizoen de doppen boven het rooster geteeld worden, wordt de overtollige honing afgenomen, en vervangen door uit geslingerde ramen.
3. De nu lege bovenste BK komt op de vliegplank te staan, Horrengaas en rooster met extra vliegopening er op, en daar boven op de 2e BK met alle broed.
De onderste bak met een deel jonge bijen krijgt ook de vliegbijen terug. Die bak is nu afgescheiden van het broed in de 2e BK, en is hopeloos moerloos. Hier wordt tegelijk een bevruchte jonge koningin in een NICOT kooi ingevoerd.
Nu vraagt u zich misschien af, waarom dat draaien? Laat het broed beneden, en voer de nieuwe K in de lege bovenbak.
Het punt is dat de extra bijgestoten jonge bijen via de voorkant van de kast naar beneden gaan naar het broed.
De ingevoerde JK zit dan 1 dag later met 2 raampjes bijen, en de onderbak zit bomvol met bijen.
Om die reden dus het broed boven, de bijen blijven dan op het broed zitten. De vliegbijen gaan naar beneden. voor het separeren moeten er wel wat jonge bijen van het broed in de onderbak afgeslagen worden. Anders komt de JK alleen met vliegbijen te zitten, en die zijn wel eens krengerig naar een nieuw in te voeren JK.
Voor de 9e dag moet het ondervolk met oxaal besproeid worden, of wat ook goed kan de hele kast, boven en onder het gaas met mierenzuur behandelen.
Het onderste broed is dan schoon, voor het broed sluit. Wat goed gaat is behandelen met de Liebig mierenzuur verdamper bovenop het broed in de bovenste bak.
De mierenzuur damp gaat ook door het horrengaas naar de onderbak, maar ik leg ook op de dichte bodemlade een bierviltje met 10ML Mierenzuur.
De behandeling moet doorgaan, tot het broed in de bovenste bak is uitgelopen. Op de 10e dag na het moerloos maken, breek ik alle redcellen, en geef dan een stukje openbroed, of wat cel cupjes met larven. De bijen gaan dan opnieuw doppen op die larven zetten.
Ondertussen is de nieuwe moer beneden goed in leg productie gekomen, en heeft gesloten broed.
Nadat boven het broed uitgelopen is, en alle dopjes weg zijn, kan het horrengaas verwijderd worden.
De uitgelopen Bk neem ik dan meestal ook af, en ga terug naar 1 BK omdat 2 BK's te veel is op de Heide.
Ik leg dan een rooster + een HK met ramen met voorbouw voor de heide op.
Het voordeel is geen broedstop, nieuwe K gaat er in als de oude K wordt weggenomen. Varoa behandeling, en toch bijna alle bijen op het volk bij elkaar houden. Het volk heeft dan na 3 weken voldoende potentie om het goed op de heide te doen.
Wel veel werk, maar je volken zijn aardig schoon, en de bijen die dan nadien geboren worden, zijn niet door de enorme massa Varoa's gedegenereerd. Je verkleind ook de kans op winter sterfte, en dat is mij het extra werk wel waard.
Kort na het maken zitten er veel jonge bijen op de bovenste BK. Na de regenbui van vanavond waren ze er weer ingetrokken.
De verdeling van de bijen is zo prima, de JK heeft in de onderbak veel stuifmeel en honing aanvoer.
De bovenbak moet wat gevoerd worden.