vliegen bijen een rivier over?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
- Contacteer:
vliegen bijen een rivier over?
wij wonen in sliedrecht aan de merwede(de rivier) Aan de overkant van de merwede ligt de bieschbos Mijn vraag is of de bijen die we willen gaan houden(vanaf volgend jaar) over de merwede zouden vliegen om daar nectar te gaan halen?
Re: vliegen bijen een rivier over?
Ik heb dezelfde vraag. Zouden bijen de waal over vliegen om 800 meter verder dan de stal dracht te bezoeken?
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Er wordt vaak gezegd dat bijen niet over het water vliegen.
Zelf heb ik een keer waargenomen dat bij een groot veld honingklaver langs de spiegelplas bij Nederhorst de bijen zwermachtig vlogen, en ze kwamen recht van de overkant van het water aangescheurd. De plas is honderden meters groot. Op Google ruim 1,4 KM.
Zelf heb ik een keer waargenomen dat bij een groot veld honingklaver langs de spiegelplas bij Nederhorst de bijen zwermachtig vlogen, en ze kwamen recht van de overkant van het water aangescheurd. De plas is honderden meters groot. Op Google ruim 1,4 KM.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hé Sliedrecht, mijn oude woonplaats (10 jaar)
Ik neem aan dat de Bieschbos vooral wilgen heeft (toch?), die vinden ze ook wel in de polder. De kastanjes langs de Stationsweg zullen ook wel gevonden worden. Ik heb geen idee of ze de Merwede over zullen gaan. De Merwede is niet zo heel breed, dus ik kan me voorstellen dat ze het wel doen.

Ik neem aan dat de Bieschbos vooral wilgen heeft (toch?), die vinden ze ook wel in de polder. De kastanjes langs de Stationsweg zullen ook wel gevonden worden. Ik heb geen idee of ze de Merwede over zullen gaan. De Merwede is niet zo heel breed, dus ik kan me voorstellen dat ze het wel doen.
Misschien een idee een keer een proef op de som te nemen:
Laat een kast afvliegen en vang ze op in een lege kast. Sluit deze kast na een poosje af als je genoeg vliegbijen hebt verzamelt (niet te veel natuurlijk, je loopt dus het risico dat ze niet terug durfen te komen over het water) Rij vervolgens naar de overkant van de Merwede, bestrooi je bijen met bloem(meel) en zorg dat je op de stand de oude kast weer op de oude plek hebt staan waar iemand ook bij staat die kan controleren of de "witte" bijen weer terug in de kast komen.
Laat een kast afvliegen en vang ze op in een lege kast. Sluit deze kast na een poosje af als je genoeg vliegbijen hebt verzamelt (niet te veel natuurlijk, je loopt dus het risico dat ze niet terug durfen te komen over het water) Rij vervolgens naar de overkant van de Merwede, bestrooi je bijen met bloem(meel) en zorg dat je op de stand de oude kast weer op de oude plek hebt staan waar iemand ook bij staat die kan controleren of de "witte" bijen weer terug in de kast komen.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Het zijn geen postduiven.
ad staals
ad staals
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Die hebben er wel een hekel aan om over grote wateroppervlakten te vliegen.Het zijn geen postduiven.
Jaap
Ad, hartelijk dank dat je deze conclusie met ons allen deelt ! Ik hoef dus vanavond niet meer met mijn pannetje voer te schudden en te wachten dat al mijn bijen binnen zijn, als ik jou niet had gehad........A.A. Staals schreef:Het zijn geen postduiven.
ad staals

- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Ad is er nog steeds, hoor; ik voor mij hoop, dat hij nog lang blijft!!als ik jou niet had gehad
hennie oes
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bijen orienteren zich bij het uitvliegen. Bij verplaatsen vliegen ze opnieuw in. Als ze dan gaan halen keren ze naar de oude plaats terug als ze op bekend terrein komen.Ronnie76 schreef:Ad, hartelijk dank dat je deze conclusie met ons allen deelt ! Ik hoef dus vanavond niet meer met mijn pannetje voer te schudden en te wachten dat al mijn bijen binnen zijn, als ik jou niet had gehad........A.A. Staals schreef:Het zijn geen postduiven.
ad staals
Als op jouw manier afgevangen bijen verplaatst worden kan best niets terug vliegen vanwege onbekend terrein. Bijen vliegen wel degelijk over water o.a. bekend van problemen met bevruchten op Duitse Wadden eilanden.
ad staals