2 volken dood na bouw schutting

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: 2 volken dood na bouw schutting

Bericht door Jaap v.Popering »

Oude Essink schreef:Als ik het goed beluister, is gebrek aan ventilatie de oorzaak van de sterfte (jammer, volgende keer beter!); bij warm weer kan ook gebrek aan water een rol gaan spelen.

hennie oes
Gebrek aan ventilatie of te hoge luchtvochtigheid in de kast . Bij gebrek aan water ( vocht ) heb ik nog nooit een volk binnen 24 uur dood zien gaan .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

p.zwartepoorte schreef:kan dat een volkje voor dag verhuizen ? om zo na de plek waar ze komen te staan
want ik heb me volkje thuis staan en die moeten na de moestuin toe maar dat is 2,5 km
nu kan ik hem dan dag na me zus brengen die woont 6 km van me af met grote tuin
De Bijen leven normaal een week of zeven en zullen de oude standplaats zeker terugvinden . Minimaal voor een week of zeven , of wachten tot de winter .

Jaap v P
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Oops,

Dat had ik dus fout, een dag op een andere plek gaat dus fout!

Groet,

Freek
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Freek schreef:Barbapappa,

Trieste is vaak dat nou juist net de dikste volken kapot gaan van zoiets omdat daar de meeste bijen in zitten... :cry:
Ik heb ook een keer een paar volken dood gehad door zo'n soort grap.
Boel de nacht van te voren 5 km verderop zetten en open zetten, en na afloop s'avonds weer ophalen is ook een optie...

Groet,

Freek
deze optie had ik ook bedacht, echter is het een hele klim om de kasten uit de tuin te krijgen en de bijen staan dan weken ver van huis. In het verleden heb ik ook een kast een dag weg gezet, was geen succes.

Volgende keer beter beluchten :oops:
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Freek schreef:Oops,

Dat had ik dus fout, een dag op een andere plek gaat dus fout!

Groet,

Freek
Nu ben ik een beetje verward.

Kan het voor 1 of 2 dagen (of een weekje) op een afstand van meer dan 6 km? Of is dit te kort?
Jaap v.Popering
Contacteer:

jomme schreef:
Freek schreef:Oops,

Freek
Nu ben ik een beetje verward.

Kan het voor 1 of 2 dagen (of een weekje) op een afstand van meer dan 6 km? Of is dit te kort?

Ja dat kan allemaal maar dan wel precies op dezelfde plaats terugzetten .

Jaap v P
Franschman
Contacteer:

Bericht door Franschman »

Inderdaad mensen ,
De beste beluchting is een reisraam zodat je geen last hebt van verstoppen zoals al eerder gemeld. Ik heb enige ervaring want ik heb wel in Frankrijk met mijn bijen gereisd met hoge temperaturen ! Als het kouder wordt kan je ook de boel tijdelijk en gedeeltelijk weer afdekken. Je ziet goed wat je doet want alles speelt zich boven op de kast af. Ook afkoelen met waternevel gaat prima want ook was kan 'vreemd' gaan doen bij die hoge temperaturen !

Gecondoleerd me je verlies. Leuk is dit natuurlijk niet vooral als je het had kunnen voorkomen.
Al doende leert men ! :be1:
Arnold
Contacteer:

Bericht door Arnold »

Freek schreef:Barbapappa,

Trieste is vaak dat nou juist net de dikste volken kapot gaan van zoiets omdat daar de meeste bijen in zitten... :cry:
Ik heb ook een keer een paar volken dood gehad door zo'n soort grap.
Boel de nacht van te voren 5 km verderop zetten en open zetten, en na afloop s'avonds weer ophalen is ook een optie...

Groet,

Freek
Freek,

5km is te kort bij. de vliegbijen zullen waarschijnlijk terug vliegen. minimale afstand is 6km om te verplaatsen het liefst nog een stukje verder.
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Plaats reactie