Hoi allemaal,
Begeleidende bijen laten zitten is nieuw voor mij *altijd gehoord dat ze er uit moeten omdat ze zich aggresief kunnen gedragen en daardoor de acceptatie van de koningin kunnen verpesten*.
Enfin als het werkt, goed idee.
Wat ik zelf denk dat goed is, is naast suikerdeeg afsluiting van de kooi ook een krantje met elastiekje te gebruiken.
Het krantje schermt een deel van het kooitje af waardoor de koningin even de rust van dat schuilhoekje kan opzoeken indien ze dat wil, en daardoor minder gestrest is gedurende de invoer. Dit een beetje in verlengde van de gedachte van Broeder Adam dat een rustige koningin beter wordt geaccepteerd door de bijen. Dit van dat schuilhoekje gemaakt met het krantje is niet iets wat ik weet, maar wel denk. Ik heb zelf mijn koningin met slechts alleen het krantje succesvol ingevoerd maar de suikerdeeg afsluiting wordt vaak aangeraden omdat bijen helemaal uit hun dak gaan bij het opeten van die lekkere suiker en daardoor de koningin makkelijker accepteren, dus dan maar zowel krantje als suikerdeeg is mijn idee.
Groet,
Freek
Hoe stom kan je zijn.
Moderator: Hans van der Post.