Bijen houden in een bosrijke omgeving?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
B.Kruijt
Contacteer:

Bijen houden in een bosrijke omgeving?

Bericht door B.Kruijt »

Hallo Allemaal,

Binnenkort wil ik beginnen met het houden van bijen. Maar nu vraga ik me af of er in mijn omgeving wel voldoende te halen valt.
Ik woon in het bosgebied bij Noordwolde Fr. waar het grootste gedeelte van het bos vooral naaldhout is. Er staan ook wel loofbomen maar dan gaat het vooral om amerikaanse eik, zomer eik, lijsterbes en hazelaar. In de tuin heb ik redelijk wat wilde Hazelaar staan en bij de buren staat een grote kastanjeboom. Verder staan er redelijk wat bramenstruiken is er een stukje (ongeveer 200 á 300 m2) heide in het bos en staat er in de omgeving langs de weg reuzenbalsemien en nog wat planten die ik niet ken. Van deze plant staat er redelijk wat in de omgeving.
Ik heb een foto bijgesloten, misschien dat hier iemand weet welke plant dit is.
Afbeelding
In de tuin heb ik ook nog iets staan waarvan ik wel weet dat dit bijen aantrekt maar niet welke dit is, misschien dat ook hiervan iemand hier weet welke het is.
Afbeelding Helaas is deze nu bijna helemaal uitgebloeid maar er is nog te zien dat het bloemschermen heeft met witte bloempjes.
Ook heb ik in de tuin nog twee redelijk grote jasmijn bomen/struiken staan.

Zou dit voldoende kunnen zijn om bijen te kunnen houden. Of is het noodzakelijk dat ik ook nos stukken inzaai met bijvoorbeeld bijenmix (zaad) ofzo?

MVG Bart
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijen houden in een bosrijke omgeving?

Bericht door maartenkleijne »

Als je het over het bos hebt vlak bij het dorp moet de tuinen van de mensen er ook bij tellen, en denk erom dat de bramen vaak meer zijn dan je denkt.
Als je het over het wold hebt buiten het dorp richting Appelscha dan denk ik dat dat het je meezit. Niet vergeten dat ze minstens 3 KM in de rondte vliegen, en de bossen mogen er kaal uitzien maar her en der bloeit er wel een en ander, vooral langs wegen en paden.
Maar een stukje inzaaien helpt altijd mee, al moet niet te gauw denken aan honingkamers tenzij je vele honderden M2 kan zaaien.
gr,
m
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Eerste foto is denk ik een Spirea, ik kan het blad niet goed zien. Daar vliegen de bijen niet massaal op. De tweede foto is een klimhortensia. Daar vliegen ze wel wat op, maar die heeft vaak niet zoveel bloemen dat het de moeite is.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
B.Kruijt
Contacteer:

Bericht door B.Kruijt »

maartenkleijne schreef:Als je het over het bos hebt vlak bij het dorp moet de tuinen van de mensen er ook bij tellen, en denk erom dat de bramen vaak meer zijn dan je denkt.
Als je het over het wold hebt buiten het dorp richting Appelscha dan denk ik dat dat het je meezit. Niet vergeten dat ze minstens 3 KM in de rondte vliegen, en de bossen mogen er kaal uitzien maar her en der bloeit er wel een en ander, vooral langs wegen en paden.
Maar een stukje inzaaien helpt altijd mee, al moet niet te gauw denken aan honingkamers tenzij je vele honderden M2 kan zaaien.
Appelscha ligt nog wel een aantal kilometers (ongeveer een km of 16) verderop. Ik woon in Noordwolde-Zuid ongeveer een kilometer of drie van Noordwolde met aan de ene kant aansluiting aan het bos en aan de andere kant velden met op dit moment mais. Als ik ga kijken in een straal van drie kilometer dan zou ik Noordwolde en Whilhelminaoord binnen mijn bijenweide hebben liggen.

Dank je voor de linkjes erg handig dus ook meteen maar even gebookmarkt

renske schreef:Eerste foto is denk ik een Spirea, ik kan het blad niet goed zien. Daar vliegen de bijen niet massaal op. De tweede foto is een klimhortensia. Daar vliegen ze wel wat op, maar die heeft vaak niet zoveel bloemen dat het de moeite is.
Dank je voor de info bij ons zat afgelopen jaar de klimhortensia helemaal vol met bloem. En de Jasmijn ook, hebben bijen hier ook iets aan? En hoe zit het eventueel met de vlier want ook daarvan zijn een aantal struiken in de directe omgeving aanwezig.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Plaats reactie