Honing enten, hoe doe je dat ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Franschman
Contacteer:

Honing enten, hoe doe je dat ?

Bericht door Franschman »

Beste beelievers,
Ik kan hier op dit forum niet een kort en bondig antwoord vinden op de bovengenoemde vraag.
Weet U het ?
Gaarne kernachtige opmerkingen over de volgende zaken bij enten:

1. Werkwijze algemeen tijdstip ( na 'rijpen' honing ?), roeren-waarmee en hoe lang ?
2. Welke enthoningen gebruiken en waarom '?->effect op kleur, 'smeuigheidsresultaat cq mate viscositeit B.V koolzaad als enthoning hard=10 zonnebloemhoning als ent , crème= 5 ??
3. Gewichtverhoudingen enthoning - te enten honing (bv 500gr op 10kg ?)
4.Tijdsbestek tussen enten, roeren en vullen.

Bij voorbaat dank, dan kan ik Uw recept/ werkwijze inplakken ! :P
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Honing enten, hoe doe je dat ?

Bericht door Wim Joosten »

Op ons forum onder tabblad Downloads vind je een koppeling naar het Honingcursusboek. Hierin staat het volgende over het enten:
2.2.3 Honing enten
Doel:
Door de honing te enten ontstaat een beter smeerbaar en smakelijker product. Het komt erop neer dat we het kristallisatieproces gecontroleerd laten verlopen.
Hulpmiddelen:
• Glazen kom of schaal
• Houten lepel of vijzel
• Pot gekristalliseerde honing (b.v. koolzaadhoning)
• Driekantige stok of speciale honingmenger
Werkwijze:
De fijn gekristalliseerde honing wordt in de kom gedaan. Door deze honing met een vijzel of houten lepel fijn te wrijven krijgen we nog betere resultaten.
• Bij gebruik door een mixer wordt teveel lucht in de honing gebracht waardoor schuimvorming optreedt.
• Een pot gekristalliseerde honing op 50 kg vloeibare honing is voldoende. Zelf gebruik ik bij voorkeur koolzaadhoning.
• Meng de enthoning met een klein deel van de vloeibare honing, waardoor de hoeveelheid b.v. 3 keer zo groot wordt. Hierdoor wordt een betere menging verkregen.
• Dit mengel wordt aan de te enten vloeibare honing toegevoegd, waarna intensief wordt geroerd. Dit roeren moet enkele malen per dag plaatsvinden om zodoende een goede menging te verkrij-gen. Het roerapparaat tijdens deze handeling niet boven de honing laten komen i.v.m. lucht toetreding.
Afhankelijk van de honingsoort vindt versnelde kristallisatie plaats en ontstaan kleinere kristallen, die de consumptie veraangenamen. Daarnaast blijft de honing smeuïger en daardoor beter smeerbaar. Wanneer de honing homogeen ‘wolkig’ is en nog goed loopt is het tijdstip van in potten doen aangebroken. Als je te lang wacht treedt er te veel lucht toe en kost het veel tijd.
• Het juiste tijdstip kun je vaststellen door af en toe een potje af te tappen. Verder is het een kwestie van ervaring. Bij een temperatuur van 20 tot 25°C verloopt het proces langzamer en komen we niet zo snel voor verrassingen te staan.
• Het in potten doen kan op dezelfde manier plaatsvinden als bij vloeibare honing.

Noot: Hier wordt geadviseerd om een paar keer per dag te roeren. Dit wordt door sommige imkers bestreden. Op die manier zou je teveel vocht in de honing krijgen. Hier een quote van Albert de Wilde uit een bericht van vorig jaar:
wilde schreef:Laat dat dagelijks roeren achterwege. Het verpest de honing. Honing is erg hygroscopisch en bij iedere keer roeren neemt het watergehalte toe. Als je wilt enten, neem dan een goede pot fijn gekristallisseerde honing en roer daar dezelfde hoeveelheid vloeibare honing door. Goed roeren tot het een homogene massa is. Dan een deel (of alles als er maar 1 vat is) toevoegen aan een afgeschuimd vers vat honing en roeren totdat het geheel homogeen wazig is geworden. Daarna het vat afsluiten en koel bewaren. Na enige tijd is het gehele vat gekristalliseerd en moet je het eenmaal oproeren en direct daarna in potten doen. Dan heb je een prima crèmehoning.
Met vriendelijke groet,
Wim
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb het afgekopen jaar ongeveer net zo gedaan, maar dan wat minder flauwekullerig.

Neem een pot versteende koolzaadhoning. Bik de honing uit de pot in een beslagkom. Het materiaal van de beslagkom doet volstrekt niet ter zake. Zet er een staafmixer op. Een houten lepel mag natuurlijk ook, maar dat lijkt mij alleen wat omslachtig en pointless allemaal. Je krijgt een vanillevla-achtige substantie. Giet dit in een honingemmer. Ik deed één pot per emmer, maar dat was dus niet nodig geweest, begrijp ik.

Vervolgens fiets je naar de Praxis en daar haal je voor een paar euro een verfroerder. Die monteer je op een zeer sterke boormachine. Je mag van mij natuurlijk ook een houten dinges gebruiken die bij volle maan gesneden is door oude, geheimzinnige spreuken mompelende druïdes, maar het eindresultaat is hetzelfde als met een verfroerder op een boormachien.

Vergeef mij mijn spotternij, maar als je wel eens kijkt naar De Wilde Keuken van Wouter Klootwijk - installeer ook de app!! - dan weet je waar ik de inspiratie vandaan haal.

Groet,

Bart
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Bart de Coo schreef:Ik heb het afgekopen jaar ongeveer net zo gedaan, maar dan wat minder flauwekullerig.

Neem een pot versteende koolzaadhoning. Bik de honing uit de pot in een beslagkom. Het materiaal van de beslagkom doet volstrekt niet ter zake. Zet er een staafmixer op. Een houten lepel mag natuurlijk ook, maar dat lijkt mij alleen wat omslachtig en pointless allemaal. Je krijgt een vanillevla-achtige substantie. Giet dit in een honingemmer. Ik deed één pot per emmer, maar dat was dus niet nodig geweest, begrijp ik.

Vervolgens fiets je naar de Praxis en daar haal je voor een paar euro een verfroerder. Die monteer je op een zeer sterke boormachine. Je mag van mij natuurlijk ook een houten dinges gebruiken die bij volle maan gesneden is door oude, geheimzinnige spreuken mompelende druïdes, maar het eindresultaat is hetzelfde als met een verfroerder op een boormachien.

Vergeef mij mijn spotternij, maar als je wel eens kijkt naar De Wilde Keuken van Wouter Klootwijk - installeer ook de app!! - dan weet je waar ik de inspiratie vandaan haal.

Groet,

Bart
:lol:

Wel nog één vraagje. Die versteende koolzaadhoning. Bedoel je steenkool?
groet,

Peter
Franschman
Contacteer:

Bericht door Franschman »

Dank mensen voor de reacties :be8:
Plaats reactie