Verhuizing ingewinterde volkjes
Moderator: Hans van der Post.
- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Verhuizing ingewinterde volkjes
Vanwege een renovatie van onze bijenstal in park Angerenstein in Arnhem, moeten de volkjes van eind september tot begin november naar een andere plek. Hoe kan ik dat het best doen, zonder de dames van slag te laten raken?
groet,
Cefas
groet,
Cefas
Re: Verhuizing ingewinterde volkjes
Ik zou ze direct komend weekend verhuizen. Het weer zit mee. Daarna rustig laten staan tot een mooie periode in het voorjaar.
Ik zou niet graag in november met ze gaan slepen. (uitzonderlijk weer daargelaten natuurlijk)
Ik zou niet graag in november met ze gaan slepen. (uitzonderlijk weer daargelaten natuurlijk)
groet,
Peter
Peter
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Probeer in ieder geval te vermijden, dat je ze moet verhuizen terwijl het zo koud is, dat zij in de wintertros zitten. Let er bij het vervoer op, dat er veel en dus zware suiker in de kasten zit; de beweging moet de raten en de bijen in de straten niet beschadigen (d.w.z. de kasten zo bewegen, dat de beweging evenwijdig aan de ramen is, zodat de ramen zo weinig mogelijk tegen elkaar tikken. Bij de dreigende dijkramp in Ochten moest ik 50 kasten verhuizen en dat is redelijk goed verlopen; 3 kasten liepen schade op, zodat de bijen de winter niet overleefden. succes!

-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Aankomende winter wil ik een bijenstalletje bouwen. Mijn bijen zullen dan een meter op 10 op moeten schuiven, van de plek waar ze nu staan naar de stal. Is het wijs om dat in de winter te doen als ze toch niet vliegen?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
als zij een paar weken toch niet vliegen: lijkt mij zeer wijs
hennie oes

hennie oes
-
- Contacteer:
In dat geval gaan ze niet terugvliegen naar de oude plek waar de kast eerst stond?
dan vliegen ze immers niet. de bijen die eventueel(kans is klein) wel vliegen gaan vast terug naar hun eigen plek waar jij aan het bouwen bentSanttu Pikkarainen schreef:In dat geval gaan ze niet terugvliegen naar de oude plek waar de kast eerst stond?

-
- Contacteer:
Ze blijven definitief op de nieuwe plaats. Ik ga de stal een meter of 10 naast de huidige standplaats bouwen. Dus eerst bouwen en dan pas verplaatsen, zodat ze maar 1 keer verplaatst worden. Kan ik dan problemen verwachten als ze weer gaan vliegen?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
hennie oesals zij een paar weken toch niet vliegen: lijkt mij zeer wijs
hennie oes
-
- Contacteer:
Dank je, Hennie. Ik twijfelde of ik helemaal duidelijk wasOude Essink schreef:hennie oesals zij een paar weken toch niet vliegen: lijkt mij zeer wijs
hennie oes