2 6-raamers verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

2 6-raamers verenigen

Bericht door jasper-k »

beste medeimkers,
ik heb twee 6-raamskastjes staan die ik wel wat klein vind blijven. Ik wil ze daarom verenigen en samen in één 10-raamskast onderbrengen.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Zelf dacht ik de twee 6-ramers verenigen dmv de krantleesmethode en dan na een week of 2 in een 10-ramer waarbij ik dan de twee minst gevulde ramen weglaat. Ik gaf al aan dat ik ze te klein vind dus dat lukt wel.
(maar dan op welk tijdstip van de dag, ik dacht zelf 's avonds en welk volkje onder degene met of zonder moer?)

Of heeft iemand anders een andere suggestie, van beide kasten 5 ramen om en om in de kast hangen of 5 aan 5 met een krant oid ertussen?
Ik hoor het graag.

groeten jasper
Met vriendelijke groet, Jasper
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: 2 6-raamers verenigen

Bericht door Oude Essink »

van beide kasten 5 ramen om en om in de kast hangen
Is in dit stadium van het seizoen verreweg het beste; voeg een beetje een gelijksoortig geurtje toe. Als een van beide moeren uitdrukkelijk de voorkeur verdient, haal je de ander weg (binnen de twee uur voor het verenigen: dus voordat de neiging om zwermdoppen aan zetten ontstaat) of anders laat je het de dames uitvechten. Als het weer meezit, hebben de dames nog tijd om tot één volk uit te groeien en zich samen op de winter voor te bereiden.

Afbeelding
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Zoals hiervoor gezegd om en om bijelkaarhangen. De moer die over is als reserve in een kluisje doen en aan de rand van het broednest hangen. na een dag of vijf controleren of er eitjes zijn. Zoja de reserve moer verwijderen.

ad staals
Arnold
Contacteer:

Bericht door Arnold »

zullen ze niet proberen om de moer af te steken?
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Arnold schreef:zullen ze niet proberen om de moer af te steken?
Je kunt nu best meerdere moeren in een kluisje laten verzorgen in volken die je op die manier samenstelt. Als er een koningin in het volk is worden de reserve na een poosje niet meer verzorgd.

ad staals
Plaats reactie