Geen eitjes
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 7
- Contacteer:
Geen eitjes
Zojuist 2 jonge carnica F1 volken bekeken. Deze heb ik in mei opgezet in een 3 ramer en bezetten nu een 10 raams BK van spaarkast. 20 aug heb ik het voeren (14 kg jerrycan) afgerond en vandaag thymovar plaatjes verwijderd. In 1 van de volken zag ik gesloten broed en ook nog eitjes, in de andere alleen gesloten broed, maar geen eitjes. Is het normaal dat nu al geen eitjes meer te zien zijn, of moet ik mij zorgen maken? Ik heb de middelste 4 ramen bekeken. Op 3 ramen gesloten broed gezien, geen eitjes, geen (uitgelopen) moerdoppen.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
Re: Geen eitjes
als er geen dracht meer is zal de koningin ook geen eitjes leggen. ook als er geen ruimte meer is in de kast kan ze geen eitjes meer leggen.erikzhs schreef:Zojuist 2 jonge carnica F1 volken bekeken. Deze heb ik in mei opgezet in een 3 ramer en bezetten nu een 10 raams BK van spaarkast. 20 aug heb ik het voeren (14 kg jerrycan) afgerond en vandaag thymovar plaatjes verwijderd. In 1 van de volken zag ik gesloten broed en ook nog eitjes, in de andere alleen gesloten broed, maar geen eitjes. Is het normaal dat nu al geen eitjes meer te zien zijn, of moet ik mij zorgen maken? Ik heb de middelste 4 ramen bekeken. Op 3 ramen gesloten broed gezien, geen eitjes, geen (uitgelopen) moerdoppen.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 7
- Contacteer:
Dan blijft de vraag: Is dat normaal of moet ik mij zorgen maken over dit volk?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
die vraag kan/moet je zelf beantwoorden.
hebben ze afgelopen maand genoeg voedsel gehad? en leuke vliegdagen? hebben ze nog ruimte om te leggen?
dat kunnen wij niet zien nog beoordelen.
heb je al eens met ander ras bijen gewerkt? als ik de verslagen moet geloven (heb geen carnica´s gehad) stoppen carnica`s in het najaar eerder met broeden dan de meeste rassen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
hebben ze afgelopen maand genoeg voedsel gehad? en leuke vliegdagen? hebben ze nog ruimte om te leggen?
dat kunnen wij niet zien nog beoordelen.
heb je al eens met ander ras bijen gewerkt? als ik de verslagen moet geloven (heb geen carnica´s gehad) stoppen carnica`s in het najaar eerder met broeden dan de meeste rassen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
erikzhs schreef:In 1 van de volken zag ik gesloten broed en ook nog eitjes, in de andere alleen gesloten broed, maar geen eitjes. Is het normaal dat nu al geen eitjes meer te zien zijn, of moet ik mij zorgen maken? .
Ik controleer mijn volken altijd VOOR het inwinteren , wanneer dat gebeurt is doe ik dat niet meer voor de lente . Maar wanneer je zo vroeg inwinterd is het mogelijk dat zo'n volk nog gezwermd heeft , maar dan moet je restanten van moerdoppen gezien hebben .
Jaap v P