sleedoorn

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
felix
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

sleedoorn

Bericht door felix »

hallo, ik zou deze winter graag een paar sleedoorns (5-tal) willen planten langs een muur in mijn tuin. maar heeft iemand ervaring met de 'wortelschade' die sleedoorns kunnen veroorzaken? ik zou niet willen dat de muur instort eens dat de sleedoorns eindelijk van betekenis zullen zijn voor mijn dames.. kan iemand mij helpen, eventueel een alternatief gegeven? ik zou liefst wel een doorn-struik willen planten langs die muur.

groeten uit het natte Vlaanderen
felix
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: sleedoorn

Bericht door maartenkleijne »

Wortelschade? Lijkt me niet.
Maar een paar sleedoorns heeft voor de bijen geen meerwaarde. Egelantier of vuurdoorn is ook een optie. Met name vuurdoorn is een goede dracht, ook als er maar een stuk of wat staan.
gr,
m
J.L.Trip
Contacteer:

Bericht door J.L.Trip »

Wortel opslag kan wel een plaag worden.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

En toch ben ik het niet helemaal eens met Maarten. In het vroege voorjaar breng ik mijn bijen naar een landgoed, waar het wit uitslaat van de sleedoornbloesem. Die struiken kunnen gonzen van de bijen. Ze lijken bovendien te bloeien op een gunstig tijdstip, namelijk net voordat de megadracht van wilgen en fruit losbarst. Ze halen er mooi oranje stuifmeel op. Nee, volgens mij is de sleedoorn een prima keus voor de drachtplantentuin.

Groet,

Bart
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Klopt Bart, en dan heb je het over het verschil tussen een paar sleedoorns en een paarhonderd/of duizend sleedoorns. Op de bijenstal in Huizen staan ook een paar mooie sleedoorns en daar heb ik nog nooit een bij op gezien.
Ik heb iemand gekend die bijna elk jaar sleedoorn-honing slingerde uit de uiterwaarden van de Maas nabij Nijmegen, maar die slingerde daarna ook nog apart wilgenhoning en zo nog 6 of 7 keer per jaar. Dat is wat je noemt een optimaal dracht-gebied.
gr,
m
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

maartenkleijne schreef:Ik heb iemand gekend die bijna elk jaar sleedoorn-honing slingerde uit de uiterwaarden van de Maas nabij Nijmegen, maar die slingerde daarna ook nog apart wilgenhoning en zo nog 6 of 7 keer per jaar. Dat is wat je noemt een optimaal dracht-gebied.
Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij. In het maasheggengebied groeit redelijk wat sleedoorn maar zeker niet voldoende om een eigen dracht te leveren. Er bloeit gelijktijdig nogal wat meer.
groet,

Peter
Plaats reactie