Stijve zonnebloem
Moderator: maartenkleijne
- Albert Stoter
- Contacteer:
Stijve zonnebloem
Nog zo'n plant waarvan de drachtwaarde met (np)3 wellicht niet zo hoog is, maar die wel lekker lang en nog tot laat in het jaar bloeit: Stijve zonnebloem.
Re: Stijve zonnebloem
Leuk Albert, die filmpjes, en ook leerzaam 

-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Albert
weer met belangstelling je filmpje bekeken. Volgens mij behoort de varieteit" Lemon queen" ook tot de stijve zonnebloemen, ik heb hier inmiddels een paar flinke pollen van staan die druk bevlogen worden. In Imkerpedia vermeld je als vermeerdering zaaien of scheuren, uit eigen ervaring blijkt dat vermeerdering dmv stekken ook zeer eenvoudig is. Neem stekken van jonge topscheuten als de plant flink aan de groei is in juni/juli
groeten Meindert
weer met belangstelling je filmpje bekeken. Volgens mij behoort de varieteit" Lemon queen" ook tot de stijve zonnebloemen, ik heb hier inmiddels een paar flinke pollen van staan die druk bevlogen worden. In Imkerpedia vermeld je als vermeerdering zaaien of scheuren, uit eigen ervaring blijkt dat vermeerdering dmv stekken ook zeer eenvoudig is. Neem stekken van jonge topscheuten als de plant flink aan de groei is in juni/juli
groeten Meindert
- Albert Stoter
- Contacteer:
Bedankt Meindert, ik zal het opnemen.agastache schreef:uit eigen ervaring blijkt dat vermeerdering dmv stekken ook zeer eenvoudig is. Neem stekken van jonge topscheuten als de plant flink aan de groei is in juni/juli
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
- Albert Stoter
- Contacteer:
Maarten, heb je het dan specifiek over de 'stijve zonnebloem', of over de groep van meerdere soorten zonnebloemen?
De latijnse naam van de 'stijve zonnebloem' is dan wel Helianthus laetiflorus, maar het geslacht Helinathus bevat ook de aardpeer en de "gewone" zonnebloem.
Wordt dan alleen de stijve zonnebloem in de volksmond met 'helianthen' aangeduid?
De latijnse naam van de 'stijve zonnebloem' is dan wel Helianthus laetiflorus, maar het geslacht Helinathus bevat ook de aardpeer en de "gewone" zonnebloem.
Wordt dan alleen de stijve zonnebloem in de volksmond met 'helianthen' aangeduid?
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
De eerste 30 jaar van mijn leven heb ik altijd de diverse rassen van de stijve zonnebloem helianthen genoemd, maar alle andere soorten uit het geslacht helianthus mocht je niet zo noemen, want 'dat zou verwarring geven'.
gr,
m
m