moer overwinteren in een nicot kluisje?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door jasper-k » za 01 okt 2011, 15:15

Beste lezers,
misschien wel een hele rare vraag, maar is het mogelijk om een koningin met wat werksters (of zonder) in een nicot kluisje of ander klein kooitje binnenshuis te overwinteren?
Voeren door middels van honing of suikerdeeg en dan rustig wegzeten en af en toe bijvoeren.
kan dat of zeg ik nu iets heel raars.

groeten jasper
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Berend » za 01 okt 2011, 19:55

Bijen gaan pas in overwinter-stand als de temperatuur laag is, dus als je een kast binnenzet zal het niet gaan overwinteren...

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door jasper-k » za 01 okt 2011, 20:39

ik heb het ook niet over een kast, maar over een kooitje met een moer (en evt. 4-5 werksters).
ze vliegen niet, hebben geen broed warm te houden, kost dus weinig energie, dus volgens mij moeten ze dan lang kunnen overleven...
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door semar » zo 02 okt 2011, 09:15

als ze zo wardevol is kun je haar dan niet beter in een miniplus of zo laten overwinteren?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Berend » zo 02 okt 2011, 10:20

jasper-k schreef:een moer (en evt. 4-5 werksters). ze vliegen niet, hebben geen broed warm te houden
Voor een paar maanden in de winter? Lijkt me onnatuurlijk en daardoor onhaalbaar. Zeker als de temperatuur niet laag is, lijkt het me dat de bijen en de koningin wel iets anders willen dan alleen maar een beetje eten...

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 02 okt 2011, 10:49

Ik probeer deze winter een volkje te overwinteren in een Apidea-kastje. Het zit inmiddels op 4 verdiepingen en ik probeer nog zoveel mogelijk voer bovenin te krijgen, zodat een langere koudweerperiode kan worden doorstaan. De afgelopen weken iedere week een Apidea-voerbakje met suikerdeeg gevoerd en het wordt nog steeds goed opgeslagen.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Robbert » zo 02 okt 2011, 15:07

Ze zal wel overwinteren voor zover het overwinteren heet want je zal haar warm moeten houden maar ik denk dat ze nooit meer gaat leggen. Moeren die te lang geen eitjes leggen stoppen er helemaal mee behalve als ze duidelijk zelf de winterzit meemaakt.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 02 okt 2011, 15:21

Moertje is nog volop aan de leg, bijen halen volop stuifmeel, ik heb er vertrouwen in....

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door willem » zo 02 okt 2011, 19:42

Robbert schreef:Ze zal wel overwinteren voor zover het overwinteren heet want je zal haar warm moeten houden ......
Het gaat inmiddels niet meer over het overwinteren in een kluisje, maar over overwinteren in een apidea.
Dat je die kastjes warm moet houden is niet waar, de bijen vormen geen wintertros, moer gaat door met leggen volkje gebruikt veel voer.
Jaaaaaa..ren geleden, in de tijd van de Ambrosiushoeve is daar een een proef gedaan met het overwinteren in Kirchhainer kastjes. Eerste jaar mislukt wegens onvoldoende voer in de raten.
Tweede jaar voldoende extra voerraatjes gemaakt en dat lukte.
Beide jaren werden de volkjes in een koelcel geplaatst met een temperatuur onder de 10°C, ik meen 7°C (Ook goed voor je Fuchsia's)
Wat het overwinteren in kluisjes betrefd, ik zie er geen brood in, maar als je het wilt weten, gewoon proberen,
De temperatuur in de wintertros is zo'n 14°C, dus misschien in de broedstoof ? en regelmatig voeren.
Succes !
Groeten, Willem :violin:

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Robbert » zo 02 okt 2011, 23:16

willem schreef: Het gaat inmiddels niet meer over het overwinteren in een kluisje, maar over overwinteren in een apidea.
Hoe kom je daarbij? De vraag ging toch over "een nicot kluisje of ander klein kooitje binnenshuis te overwinteren?"?

Dat forum berichten elkaar opstapelen wil niet zeggen dat een reactie opvolgend moet zijn aan de vorige. Mijn reactie heeft niks met de Apidea te maken maar is een direct antwoord op de vraag van jasper-k. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Japs en 40 gasten