moer overwinteren in een nicot kluisje?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door de vos roger » ma 03 okt 2011, 08:38

Ook al eens aan gedacht dat die bijen zich moeten kunnen ontlasten ?
Of ga je ze nu en dan eens uitlaten zoals een duivenmelker zijn duiven af en toe eens laat vliegen ?
Een ganse winter opsluiten in zo'n nicotkooitje is gedoemd om te mislukken.
In een goed gevoederd apidea of kieler kastje maakt toch ietsje meer kans :)
roger

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door LWPisa » ma 03 okt 2011, 11:09

Ik denk dat het niet kan, moeren met enkele bijen in een kooitje op kamertemperatuur tot volgend jaar maart goed houden. Moeren worden ook in de lente en zomer niet beter op kleine kooitjes. Maar je kan het allicht proberen.

Overwinteren in verhoogde apideas en kichhainers is geen probleem zolang er voldoende voer boven de bijen zit en ze verder harmonieus zijn. Niet verhoogde apideas en kirchhainers zijn eigenlijk te klein/te laag om voldoende voer te kunnen bevatten.

Hier gaan er 2 onverhoogde zelfbouwbevruchtingskastjes de winter in. Die hebben een kleine 4 liter inhoud die 17 cm de hoogte in gaat met ramen in warmbouw. Ik geef ze een kans en maak ze zo zwaar mogelijk en beperkt ventilatie tot een minimum. Grootste kans op problemen komt in februari 2012.

Lennard

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Luuk » ma 03 okt 2011, 16:01

Hoi Jasper, ik ben wel erg benieuwd of het lukt dus laat ff weten ook als het niet lukt!

Groet, Luuk

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door cefas » ma 03 okt 2011, 20:49

Ik vind het wel een beetje zielig voor die bijtjes...... Zul je ze af en toe vriendelijk toespreken en wat lekkers toestoppen?

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 03 okt 2011, 21:10

Hoi Jasper,

Hoe heb je die koningin nu 'zitten''? In een drieramer? Als dit zo is, zou je ook kunnen overwegen die drieramer te overwinteren op een groot volk. Dat doe je door op het grote volk een separator met vliegopening te leggen en daarop een lege 10 raams bak. Vervolgens hang je de drieramer in de 10 raamsbak met eventueel nog wat extra uitgebouwde ramen. Vervolgens voer erin. Daar kun je nu ook nog mee starten. Als ze het voer niet meer uit een voerbak opnemen, kun je nog verder voeren met een grote pot met gaatjes in de deksel. Op die manier is het mij, vorig jaar, ook gelukt om een klein volkje de winter door te krijgen.

Succes ermee.

Groeten....................

Gerard

bergs038
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door bergs038 » wo 05 okt 2011, 23:26

Hoe kom je op het idee, om een moer een winter lang op te sluiten in zo,n klein kluisje, dat doe je als Imker toch niet.
Als ik een Schiermoer moet invoeren en deze 24 uur in zo,n kluisje op de ramen leg vind ik dat al lang.
Bergs038
W. Bergsma

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door jasper-k » zo 09 okt 2011, 14:50

Beste reageerders,
blijkbaar doet een moer in een kooitje en dan voor langere tijd sommigen pijn aan het hart. Een reactie als "Dat doe je als imker toch niet?", roept bij mij enkel de vraag op, waarom niet dan?
Dus @ bergs038 waarom zou je dat als imker niet doen?

Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt, het is immers een insect en die "denken" anders dan wij mensen, ze zullen vast ervaren dat er iets niet in orde is en mogelijk iets als "stress" ervaren. Maar met wat voer en werksters denk ik dat ze het best lang vol zouden kunnen houden. Uit de reacties maak ik verder op dat het eigenlijk niet bekend is of het kan of niet, het ontlasten is mogelijk het eerste probleem, en het later weer aan de leg geraken een tweede... :?
Ik bedacht het me omdat het bedanken van een goede moer waar verder niks mis mee is behalve dat ze over is, eigenlijk best jammer is en wie weet kun je op die manier de winter door 1-3 reserve moertjes in huis/schuur hebben liggen... Lijkt me wel makkelijk.

Klaarblijkelijk gaat men ervanuit dat ik een moer in een kluisje heb liggen, ik heb wel een advertentie geplaatst voor een moer die te koop is maar die is ondertussen verkocht hoor! :D
Mogelijk ga ik het volgend jaar proberen en dan kan ik mijn bevindingen wel plaatsen, maar liever heb ik grote volken die de winter in gaan :whistle:

in ieder geval bedankt voor de reacties
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Oude Essink » zo 09 okt 2011, 17:16

blijkbaar doet een moer in een kooitje en dan voor langere tijd sommigen pijn aan het hart
Hallo Jasper: ik denk niet dat dit het issue is. De vraag was of het mogelijk zou zijn, niet wat je ervan vindt. Ik voor mij vind er in eerste instantie niets van. ik weet alleen, dat een moer bewaren in een broedstoof met voldoende voer en begeleidende bijen tot een snelle dood leidt; evenzo het versturen van een moer per post met begeleidende bijen. En dan vraag je wellicht: "wat is snel :?: " : één- hooguit 2 weken.
Pas daarna komt de vraag: Met dit gegeven, wat zou je ervan vinden een overwintering te proberen? Wedervraag: waarom zou je die beestjes dit aandoen, tenzij je eigenwijs genoeg bent het toch te willen uitproberen :!: . Probeer het één keer uit maar breng ze, als het mislukt blijkt daarna liever in één keer om zeep.
Ik zou graag iemand horen die er ervaring mee heeft en daarbij kan aangeven, als de moer het niet overleefde (d.w.z. na de winter niet meer leefde dan wel niet tot eileg kwam :wink: ) of zulks een te vermijden oorzaak had.

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Dirk Blanken » zo 09 okt 2011, 18:11

Hallo allemaal,
Ik denk Jasper dat je het overwinteren van een koningin in een kluisje bedoelde als experiment.
Dan moet je dit gewoon uitproberen.
Robbert denkt dat ze nooit zal kunnen leggen, dat hoort dan bij het experiment.
Ik denk dat het grootste probleem om de moer te (overwinteren) zal zijn hoe hou je de verzorgende bijen steeds actief want die gaan door de verzorging steeds dood.
Je zal dus steeds een kast moeten open maken en de verzorgende bijen vervangen.
Ik snap niet waarom je dit experiment zou willen uitvoeren want het heeft geen enkele zin ook niet als het lukt.
Broeder Adam wist jaar na jaar extra koninginnen te overwinteren in 4 kleine eenheden in één kast(per eenheid 6 halve dadantramen tevergelijken met een kleine 6 ramer).
De koninginnen werden in het voorjaar aan de productievolken gegeven.
Om dit te kopieëren winter ik al tig jaren een aantal mini-plus volkjes in, waarbij ik de helft van de bakjes vol met voer stop en dat gaat prima.
Ik gebruik die koninginnen om in het voorjaar koninginnen te vervangen bijv. een darrenbroedige met heel veel bijen en koninginnen die heel duidelijk achterblijven en waarschijnlijk een mankement hebben.
De rest zet ik vanuit mini-plus op het standaardformaat door een groot gedeelte van de bijen in een segeberger te kloppen met daarin de koningin op een raampje broed(mini-plus raampje gemonteerd in een standaardraam)
Daarnaast een paar ramen uitgebouwd en verder kunstraat en een paar ramen voer.
Het broed uit de mini-plus komt boven op in een daarvoor speciale geconstrueerde bak met een speciale uitlaat met een moerroostertje op het ronde gat.
Dat broed loopt uit en er blijft dus na een 3 weken slechts voer over.
Dat zijn altijd hele mooie volkjes op één bak volledig op jonge raat, een goed begin i.v.m. de nosema ceranae.
Jasper hou ons op de hoogte van je experiment of is de koningin al ter ziele???
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: moer overwinteren in een nicot kluisje?

Bericht door Cor Van Pelt » zo 09 okt 2011, 23:08

Waar kan ik foto's zien van die mini-plus kastjes?
Bedankt.
Groeten uit Alberta.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten